Gå til innhold

FL1 - bankelyd bak ved sving mot venstre -VCU?


Dykkern

Anbefalte innlegg

To problemer - ett trolig stort og ett mindre:

 

1. Hører en bankelyd bak i bilen ved skarp sving mot venstre (typisk liten fart). Hører ikke noe ved sving mot høyre eller ved vanlig rygging/rygging med sving (har ikke testet ut rygging mot hard sving). Mistenker jo VCU selv om den ble skiftet for bare 2 år siden.

 

2. Hvorfor blir ikke motoren skikkelig varm - i alle fall hvis jeg skal stole på termometeret i dashboardet? Nåla står typisk litt til venstre for optimal temp (ca kl 11)

 

TD4, 2004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Sjekket støtdempere? Dårlige støtdempere kan godt føre til litt ulyder.

 

2. Her ville jeg gjettet på at enten så viser ikke termometeret i dashen korrekt, eller så ville jeg tippe på termostat. Om det blir så varmt at du har varme i varmeapparatet er jeg ikke sikker på om jeg hadde brydd meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Utslitte oppheng til diffen kan gi slike ulyder, det er veldig vanlig at det fremre festet ikke holder veldig lenge.

 

2. Det er veldig vanlig med problem med termostaten til TD4, dessverre er det utrolig vanskelig å bytte den fordi det rett og slett er alt for trangt. Få hjelp til denne med mindre du er særdeles glad i utfordringer.

 

Har byttet oppheng til diffen på bilen min flere ganger på de 3 årene vi har hatt den. Byttet termostat i fjor, i utgangspunktet en enkel skrujobb hvis det ikke hadde vært så latterlig trangt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummien som holder opphengslagrene til VCU blir fort morken, og beskrivelsen høres ut som lydene jeg har opplevd. Ved inspeksjon kan man i såfall se sprekker i gummien. En nødløsning kan være å sprøyte inn Tec7 i sprekkene og la bilen stå til Tec7`en er stivnet. Optimal løsning er selvsagt å bytte opphengslagre. Tror at billigversjonene av disse har dårligere kvalitet enn de litt dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummien som holder opphengslagrene til VCU blir fort morken, og beskrivelsen høres ut som lydene jeg har opplevd. Ved inspeksjon kan man i såfall se sprekker i gummien. En nødløsning kan være å sprøyte inn Tec7 i sprekkene og la bilen stå til Tec7`en er stivnet. Optimal løsning er selvsagt å bytte opphengslagre. Tror at billigversjonene av disse har dårligere kvalitet enn de litt dyrere.

 

Her har jeg erfaring. Kjøpte VCU (original) og opphengslagre (britpart) for ett år siden. Alt jeg kan si; IKKE kjøp britpart opphengslagre til VCU. Det var snakk om dager/få uker før det kom ulyd fra disse, og de var gåene.

 

Skal sies at jeg fortsatt kjører med dem nå, 20.000km etterpå. Har foreløpig gått bra... selv om ulyden er veldig merkbar når bilen er i bevegelse. Om det forresten er noen som mener det er "galskap" å kjøre videre med disse lagrene så skrik gjerne ut. Kanskje det gjør at jeg får ut finger'n og gjør noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Her har jeg erfaring. Kjøpte VCU (original) og opphengslagre (britpart) for ett år siden. Alt jeg kan si; IKKE kjøp britpart opphengslagre til VCU. Det var snakk om dager/få uker før det kom ulyd fra disse, og de var gåene.

 

Skal sies at jeg fortsatt kjører med dem nå, 20.000km etterpå. Har foreløpig gått bra... selv om ulyden er veldig merkbar når bilen er i bevegelse. Om det forresten er noen som mener det er "galskap" å kjøre videre med disse lagrene så skrik gjerne ut. Kanskje det gjør at jeg får ut finger'n og gjør noe med det.

Hvis opphengsgummiene er OK og det bare er lagerromling som er symptomet, er løsningen å skifte bare selve kulelageret. De presses enklest ut i en hydraulisk presse, men de kan også slås ut med en passende dor og mothold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis opphengsgummiene er OK og det bare er lagerromling som er symptomet, er løsningen å skifte bare selve kulelageret. De presses enklest ut i en hydraulisk presse, men de kan også slås ut med en passende dor og mothold.

 

For min del er det snakk om kulelagrene, ja. Det du beskriver forutsetter at VCU og "alt" må ned, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For min del er det snakk om kulelagrene, ja. Det du beskriver forutsetter at VCU og "alt" må ned, ikke sant?

Koble fra mellomakslene på IRD og diff. samt VCU-lagrene som er festet med fire skruer i karosseriet. Det går fint å kjøre uten mellomaksler og VCU mens reparasjonen gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble fra mellomakslene på IRD og diff. samt VCU-lagrene som er festet med fire skruer i karosseriet. Det går fint å kjøre uten mellomaksler og VCU mens reparasjonen gjøres.

Lagrene heter 6006 2RS. Finnes i jernvarebutikken. Kvalitetslagre fra f.eks. SKF holder veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagrene heter 6006 2RS. Finnes i jernvarebutikken. Kvalitetslagre fra f.eks. SKF holder veldig lenge.

 

Før jeg vurderer å sette i gang:

 

Er selve det å koble i fra, og det å koble tilbake mellomakslinger og lager under bilen rett frem/enkelt? Noe spesialverktøy? Da tenker jeg ikke på at man sikkert trenger hydraulisk presse for å få kulelagrene på plass igjen. Eller, er det forresten mulig å banke kulelagrene på plass med en pipe eller lignende - uten presse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å demontere mellomaksler og VCU krever ingen spesialverktøy og er er ren skrujobb. Til å ta lageropphengene av VCU trengs en lageravtrekker. Å skifte lagere i opphengene lar seg gjøre dersom man har en dor med diameter lik lagrene og en passende anleggsflate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å demontere mellomaksler og VCU krever ingen spesialverktøy og er er ren skrujobb. Til å ta lageropphengene av VCU trengs en lageravtrekker. Å skifte lagere i opphengene lar seg gjøre dersom man har en dor med diameter lik lagrene og en passende anleggsflate.

 

Ok, takk!

 

Før man tar ned lager og vcu, er det da det er viktig å markere opp nøyaktig hvor vcu og lagrene sitter, og at de skal settes tilbake på nøyaktig samme sted, og i forhold til hverandre? Mener jeg leste noe om det et sted da jeg vurderte å skifte VCU selv i fjor. Eller blir ikke dette aktuelt i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar en boks med spraymaling og sprayer på festelabbene til VCU-lagrene, blir det lett å matche hvor lagrene har stått når man monterer igjen. Men det kan være greit å sikte langs mellomakslene for å sjekke om de står i rett linje med VCU, for det er ikke sikkert at de ble montert rett ved forrige montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en evt "skakk" montering, da det ble gjort for ett år siden, være en årsak til at kulelagrene gikk til hel**** veldig kort tid etterpå? Håper ikke dette evt har ført til slitasje på VCU og ird/diff...

 

Uansett, takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en evt "skakk" montering, da det ble gjort for ett år siden, være en årsak til at kulelagrene gikk til hel**** veldig kort tid etterpå? Håper ikke dette evt har ført til slitasje på VCU og ird/diff...

 

Uansett, takk for god hjelp!

En skjev montering vil gi større belastning på lagrene, så det kan absolutt tenkes. IRD og diff vil ikke påvirkes av dette.

Muligens er det bare det ene lageret som har ulyd. For å finne ut dette må bilen løftes opp og kjøres med hjulene hengende fritt slik at det kan lyttes med stetoskop på hvert av lagrene. Men det er like greit å skifte begge når de likevel er demontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skjev montering vil gi større belastning på lagrene, så det kan absolutt tenkes. IRD og diff vil ikke påvirkes av dette.

Muligens er det bare det ene lageret som har ulyd. For å finne ut dette må bilen løftes opp og kjøres med hjulene hengende fritt slik at det kan lyttes med stetoskop på hvert av lagrene. Men det er like greit å skifte begge når de likevel er demontert.

 

Har gjort det du sier med bukk og hjulene rundt. Lyden kommer utvilsomt fra lagrene.

 

Men nå var jeg oppunder bilen, og lurer på om "alt sammen" i opphengslagrene er ødelagt. Greia er nemlig at om man tar tak i en av mellomakslingene og drar hit og dit, opp og ned, så er det bevegelse i alle retninger. Dette gjør at også VCU beveger litt på seg. Er dette slarket slik det skal være for at akslingene skal få litt "spillerom"? Eller skal mellomakslingene sitte som støpt fast i opphengslagrene?

 

Om det siste alternativet er det rette, så spørs det om gummien utenfor kulelagrene er helt ferdig, og at tingen er å bestille to helt nye opphengslagre, istedet for bare kulelagrene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal være en "god del" bevegelse i gummien på disse, som det skal i opphenget til bakdiffen. Se om du kan se sprekker i gummien noe sted. Pleier å vises. Men det er selvfølgelig vanskelig å si hva som er mye og lite.

Sliter med samme symptomene på vår 2006. Der er det usymmetri på mellomaksler også. Må under å rette opp dette på vår også. Og, vi har samme dunkelyden ved sving mot venstre, spesielt i oppoverbakke med belastning. Vet ikke hva det er ennå. Det er også en innfesting av bakakselen på høre side til ramma som har en notorisk tendens til å løsne. Denne gir også bank og slag-lyder i bilen.

Må du bytte gummidetaljer på oppheng og bakdiff så lønner det seg i lengden å kjøpe kvalitet. Britpart sin gummi holder ikke på disse sakene er min erfaring. Virker som om Ahok- Arild også har "god" erfaring med dårlig gummi lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, du ga meg i grunn det svaret jeg håpet på!

 

Gummien synes jeg ser helt fin ut, selv om det er britpart. Lagrene er tross alt kun ett år gamle. Da sparer jeg en tuenlapp, og bestiller kvalitetskulelagre fra sfk istedet for opphengslagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...