Gå til innhold

D3/D4 fast hengerfeste


ewikran

Anbefalte innlegg

Har avtagbart hengerfeste som skrangler i festet sitt. Får ikke rikket nøkkelen så hvor avtagbart det er kan diskuteres. Etter en sak her sist sommer der en mistet hengerfestet med henger i fart er ønsket å bytte til fastmontert feste for å være sikker og slippe unna med slamringen.

Noen som har anbefalinger?

Tow Trust TL1 får mye skryt i UK, men finner ikke noen som sender hit til berget for en fornuftig pris.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Tow Trust på vår D3. Kjempefornøyd. Jeg husker ikke i farten hva det het, men de hadde 2 utgaver, en fast og en avtagbar. Vi har den avtagbare. Den er urokkelig stødig og hadde lett handlet det igjen - som i når vi en gang i fremtiden flotter oss til med en D4 kanskje ;-)

 

Mener og huske at jeg bestilte det fra just-tow.co.uk. For å si det rett ut - de har horribel service, men ryddet opp til slutt. Gikk vel ca 1,5mnd fra jeg bestilte til jeg fikk det på døren. Det første de sendte forsvant under transport, påstår de, men de ordnet da opp til sist. Ikke er de gode til og svare hverken telefon eller mail. Da er du advart, men som sakt så var de overkommelig på pris på festet + frakta...

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte fast på min, ble lei av skranglingen. Synes bilen ble vesentlig bedre å kjøre med tung henger. Det faste festet fordeler belastningen utover ramma på en bedre måte og det er det de anbefaler om man skal dra mye henger. Jeg kjøpte et fra island4x4. Dog litt upraktisk uti terrenget da blir det faste festet lett en plog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte fast på min, ble lei av skranglingen. Synes bilen ble vesentlig bedre å kjøre med tung henger. Det faste festet fordeler belastningen utover ramma på en bedre måte og det er det de anbefaler om man skal dra mye henger. Jeg kjøpte et fra island4x4. Dog litt upraktisk uti terrenget da blir det faste festet lett en plog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den plata som det linkes til, men er litt usikker på effekten.

Det hører med til historien at jeg ikke får dreiet nøkkelen i låsen og får derfor ikke av festet uten å gå litt hardere til verks ved å bryte meg inn i systemet. Litt redd jeg kommer til å plages med få det av, og er såppas lat jeg ikke orker å ta det av og på ved bruk så det vil nok sette seg fast med tiden. Med fast feste er det ikke mer å tenke på i det videre. Skal det nå sjekkes på PKK så blir det ennå et punkt å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name="ewikran" post="928664"

Det hører med til historien at jeg ikke får dreiet nøkkelen i låsen og får derfor ikke av festet uten å gå litt hardere til verks ved å bryte meg inn i systemet.

 

Det er en splint på den grønne vrideren som du kan slå ut om du ikke får vridd rundt nøkkelen. Jeg gjorde det og fikk demontert og smurt opp hele mekanismen, så nå funker det. Men synes den er litt slarkete, så vurderer å montere fast krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en splint på den grønne vrideren som du kan slå ut om du ikke får vridd rundt nøkkelen. Jeg gjorde det og fikk demontert og smurt opp hele mekanismen, så nå funker det. Men synes den er litt slarkete, så vurderer å montere fast krok.

Tar Du ned stepp hjulet

Kommer Du til den pinnen, som blir skutt inn i ramma, og kan banke på den.

 

Forutsetter at grønt håndtak er tatt av. event rød plastikk del, og banke ut akslingen man vrir på....

 

Eg har lagt på mere stål, på enden av den pinnen, for å hindre at kroken har mulighet til å skli ned de få mm den gjør, og dermed slark.

Mitt ble mye bedre, iom at pinnen nå, treffer rett på ramma, og holder kroken oppe i innfestingen.

 

 

Noen bilder her

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=70671

 

Kanskje den lengste og beste tråden om emnet her:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=78327&hl=hengerfeste&page=5

 

 

 

Endret av oggioffshore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smurte opp kroken på D3'en (som by the way skal selges) og den låser nå langt bedre enn på lenge, uten slark! De av dere som mangler nøkkel kan bestille ny vha nummeret som er stanset inn i sylinderen. Alternativt kan hele den grønne vrideren, komplett med lås, skiftes ut for en relativt rimelig penge. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ga 400 for nytt ratt med lås og nøkler på eBay, etter at jeg måtte dissekere mitt. På mitt var rattet løst, og jeg vred det røde hjulet med en diger rørtang mens jeg dælja på hengerfestet med en sleggehammer. Samtidig holdt en Wisegrip-tang pinnen (som skulle stått i det grønne rattet) ute.

 

Senere har jeg renset og smurt opp alt, så det fungerte fint lenge. For noen måneder siden begynte det å slarke litt, så da jekket jeg det opp. Da smatt låsetungen i, og siden har det vært bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt satt også fast. Så i går gikk jeg løs på det, etter å ha lest en del om det her.

Tok ned reservehjulet, dro ut det grønne håndtaket og banket med en liten hammer som passet i hullet der låsebolten er.

5min med banking var den ute.

Så var det å demontere den å smørre opp med fett og fluid film.

Mens jeg hadde den ute lagde jeg et merke i det grønne håndtaket og den faste røde delen.

Så når man montere det på bilen, så får man en viss ide om hvor langt ut bolten gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nytt håndtak med lås og nøkler liggende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting, som kanskje er det viktigste, er å skru det grønne håndtaket skikkelig til når man monterer det på. Tror mye av problemene med løst hengerfeste er at man ikke drar til. Man skal ikke bare slippe og tro fjærene fester det, men faktisk vri låsebolten inn i hullet, fysisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt en mini slegge og banket det opp mens man vrir håndtak. Får gjerne pinnen noen mm lengre ut da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bumper denne! 

 

Er selv lei slarken i hengerfestet og vurderer fast  hengerfeste på Discoen. Trekker en del tunge hengere og synes det er litt ubehagelig med slarken bak der selv med låseplaten på plass.

 

Noen som har noen lenker til anbefalte fester? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert den plata, men siden jeg har firkantfeste så har jeg slark allikevel :o

 

Tenkte derfor mer i retning av et permanent montert feste ala dette: https://www.paddockspares.com/towbar.html 

 

Noen som har erfaring med noe slikt og har noen tanker om for eksempel akkurat det festet? 

 

Det jeg har i dag ser slik ut (låseplate montert i tillegg nå): 

20200711_140608.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, kulien said:

Jeg har montert den plata, men siden jeg har firkantfeste så har jeg slark allikevel :o

 

Tenkte derfor mer i retning av et permanent montert feste ala dette: https://www.paddockspares.com/towbar.html 

 

Noen som har erfaring med noe slikt og har noen tanker om for eksempel akkurat det festet? 

 

Det jeg har i dag ser slik ut (låseplate montert i tillegg nå): 

20200711_140608.jpg

Men på bildet har du ingen låseplate? 
Jeg synes plata hjelper veldig. Må tilogmed slå løs kroken når jeg demonterer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, kulien skrev:

Det jeg har i dag ser slik ut (låseplate montert i tillegg nå): 

 

Det er vel ikke veldig merkelig at ditt nåværende hengerfeste "slarker" - du har jo en mye lengere "arm" fra festet i chassis og til selve kula enn en orginal LR krok har.  Har du prøvd orgnalkrok?  Jeg har nokså mange kilometer med henger bak både min gamle D3 og nåværende D4 og har ikke vært plaget med slark.  Tar av kroken etter bruk, gjør den ren og oljer den.  B)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er montert låseplate etter at bildet ble tatt. 

 

Original krok gir feil høyde på kula. Var derfor jeg droppa den i utgangspunktet. Helt enig i at oppsettet mitt gir mer slakk, det er helt innlysende, men jeg var som nevnt ikke spes fornøyd med det originale festet heller og ser derfor etter alternativer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men på den annen side så leser jeg jo at dere er fornøyd med å kjøre med den avtagbare kula fastmontert så lenge den har låseplate. Det fantes jo ikke låseplater når jeg gikk over til den løsningen jeg har, så det går jo an å sjekke ut. Både låseplate og originalkula finnes jo fortsatt i heimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...