Gå til innhold

DAB+...


ian928

Anbefalte innlegg

Nå er det bare nærradioen igjen på FM-båndet her. Jeg er så heldig å ha AUX inngang, så det er ikke noe problem å få lyd i bilen, men det irriterer meg grenseløst at jeg skal være nødt til å feste en ekstern dings i bilen og trykke på den for å bytte kanal etc. Det samme med mobil. Jeg vil gjerne fortsette å bruke knappene på rattet.

 

Jeg tenker på om det finnes en DAB+ mottaker som jeg kan gjemme en eller annen plass i bilen og som tar imot og videresender hver av kanalene på en egen FM-frekvens så jeg kan søke dem opp i den originale radioen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dension(?) har et adapter som kan fungerer omtrent slik du ønsker. Tror en av variantene sender fm-signal også. Problemet er at adapteret ser ut til å være ren møkk. Jeg har et i tjenestebilen og det er med god margin den minst velfungerende elektronikkdingsen jeg har vært borti i mitt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke FM-varianten av Dension fungerer som ønsket her, for den må vel styres med fjernkontroll? Fjernkontroll = ekstern løs dings. Er i mine øyne mye verre enn ekstern fast dings. Fjernkontrollen kan selvsagt limes på rattet, men det skjer ikke i mine biler ihvertfall.

 

Har du en enkel DIN-radio så er det faktisk billigere å kjøpe ny radio, enn å styre med adapter. Finnes overganger så du bevarer rattkontrollene til de fleste biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, regner med at det dukker opp bedre løsninger etter hvert, skjer vel mye når dette når Østlandet tenker jeg. Når jeg var 18 på slutten av 80-tallet var det kult med ekstra dingser i bilen, det er det ikke i dag. Trafikkfarlig også, som nevnt flere plasser her.

Har sett flere RR inne her for diverse modifiseringer, helt opp til fullstendig utskifting av originalt. De har holdt på et par-tre tiår nå:

http://www.fortknox.no/

Men finnes det noe som fullstendig erstatter det gamle systemet uten tap av annen funksjonalitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen det er snakk om er en 2006 RR SC

 

Denne du skal ha:

http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Bilmerke-tilbeh%C3%B8r/Landrover/DAB-integrering/AUTODAB-SWC-DAB-INTEGRERING-SF-Range-Rover-Sport-Discovery-2005-2010CTDABLR22-p0000017461

 

Autodab.

Monteres mellom original radio og ledningsnettet, plug and play. + glassantenne i frontruta (på utsiden av varmetrådene)

"Radio'n" havner i skjermen som før og kanalvalgene skjer via rattkontrollene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort Knox har vært i full gang lenge med DAB+løsninger og kjenner leverandørenes forskjellige løsninger godt.

Den Erik viser til er sikkert i sortimentet.

Hva du får avhenger jo av budsjettet ditt.. ;)

Jeg vil uansett anbefale fast takmontert antenne, jordplan og høy plassering over frontruta gir overlegent best mottak.

Koster fra 800,-, det dobbelte om du skal ha med GPS/FM.

Send Audun en mail med ønskene dine, så løser han det sikkert for deg.

post@fortknox.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres jo lovende ut fra flere hold! Jeg er litt bedagelig anlagt, så jeg tror jeg venter og ser til noen på forumet har montert og kan dele erfaringer... Blir det integrert opplegg i bilen så er da DAB greit det, flere kanaler ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne du skal ha:

http://www.autohifi.no/Produkter/Bilunderholdning/Bilmerke-tilbeh%C3%B8r/Landrover/DAB-integrering/AUTODAB-SWC-DAB-INTEGRERING-SF-Range-Rover-Sport-Discovery-2005-2010CTDABLR22-p0000017461

 

Autodab.

Monteres mellom original radio og ledningsnettet, plug and play. + glassantenne i frontruta (på utsiden av varmetrådene)

"Radio'n" havner i skjermen som før og kanalvalgene skjer via rattkontrollene.

Hmmm ser at denne er til Range Rover Sport og Dicovery, er systemet helt likt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passer på begge ja :)

Det var uklart skrevet av meg, jeg mener: passer systemet på min FFRR? Jeg er klar over at RR sport og Discovery er mye samme bil, men jeg vet ikke hvor mye som er likt på disse systemene på min bil.

Fort Knox har vært i full gang lenge med DAB+løsninger og kjenner leverandørenes forskjellige løsninger godt.

Den Erik viser til er sikkert i sortimentet.

Hva du får avhenger jo av budsjettet ditt.. ;)

Jeg vil uansett anbefale fast takmontert antenne, jordplan og høy plassering over frontruta gir overlegent best mottak.

Koster fra 800,-, det dobbelte om du skal ha med GPS/FM.

Send Audun en mail med ønskene dine, så løser han det sikkert for deg.

post@fortknox.no

Sendte Fortknox en mail, fikk svar fra en Hans Christian om at de desverre ikke hadde noen løsning for min bil. Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke FM-varianten av Dension fungerer som ønsket her, for den må vel styres med fjernkontroll?....

 

 

 

Det tror jeg du ha rett i. Poenget mitt var uansett, styr unna Dension! Uansett om de skulle ha noe som oppfyller kravene. Mulig jeg er urettferdig, og har hatt uflaks med mitt adapter, eller monteringa, men det funker i hvert fall helt utrolig dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det beste er en mottaker som plasseres i bagasjerommet på bilen. Jeg har en eldre RR en deg , men kanskje kan dette gi deg et tips. Jeg monterte en  Tiny audio c10 i bagasjerommet og har en liten! kontrollmodul plassert i midtkonsollen (hvor det er et rom som passer perfekt)  - se foran gearspaken!

 

21640738_10203754110890330_4184217839376076455_o.jpg

Endret av Egil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sender altså FM-signal som du tar inn på bilens originale system?

 

Dette er forsåvidt OK. Det jeg da ville ønsket var en dings i bagasjerommet som tok inn alle (eller ihvertfall mange) DAB+ kanaler på en gang og sendte dem videre på forskjellige FM-signaler så jeg kunne ta dem inn som forskjellige FM-stasjoner på det originale anlegget. Du tar vel inn signalet på samme FM-kanal og bytter DAB+ kanal med fjernkontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ian928 skrev:

Denne sender altså FM-signal som du tar inn på bilens originale system?

 

Dette er forsåvidt OK. Det jeg da ville ønsket var en dings i bagasjerommet som tok inn alle (eller ihvertfall mange) DAB+ kanaler på en gang og sendte dem videre på forskjellige FM-signaler så jeg kunne ta dem inn som forskjellige FM-stasjoner på det originale anlegget. Du tar vel inn signalet på samme FM-kanal og bytter DAB+ kanal med fjernkontrollen?

 

Tror nok ikke det går med en enkel tuner å hente ut flere DAB+ kanaler samtidig, da må du nok eventuelt opp på en veldig avansert sak, hvis de overhode finnes for montering i en personbil.

 

Men dette er bare noe jeg tror som sakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, ian928 skrev:

Denne sender altså FM-signal som du tar inn på bilens originale system?

 

Dette er forsåvidt OK. Det jeg da ville ønsket var en dings i bagasjerommet som tok inn alle (eller ihvertfall mange) DAB+ kanaler på en gang og sendte dem videre på forskjellige FM-signaler så jeg kunne ta dem inn som forskjellige FM-stasjoner på det originale anlegget. Du tar vel inn signalet på samme FM-kanal og bytter DAB+ kanal med fjernkontrollen?

 

 Ja, orginal display fungerer kun som  visning av kanal, har RDS funksjon - dvs kun  visning av program og sangtittel.  Kanal skifter du med å vri på knotten på fjernkontrollen,  det er videre mulighet for Bluetooth  handsfree telefon og streeming av musikk. Orginale funksjoner som rattkontroll av lyd og mode, fungerer naturligvis som normalt. Når det gjelder telefon bruker jeg det orginale BMW ULF.  Fordelen  slik jeg ser det  -er at alt er skjult (minus en diskre fjernkontroll) og antennen festes på sideruten bak ved siden av den orginale FM antennen - DVs max  signalkvalitet. Har du mørke ruter er det ingen som ser at du har noe "urginalt rel" festet på ruten. Videre var det meget enkelt å montere og kostet ca  kr 1400,-

Endret av Egil
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jeg ser at fjernkontrollen er batteridrevet, det er veldig positivt! Har du limt den fast eller kan den bare ligge i rommet foran girspaken?

 

Dette høres ut som en grei løsning faktisk, selv om det ender opp med en ekstern fjernkontroll. Tenker da å montere selve mottakeren i en av sidene bak.

 

Noen tips om hvor man kan hente strøm?

Endret av ian928
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjernkontrollen ligger løst  - den passer mer eller mindre perfekt ned i midtkonsollen.  Jeg har montert modulen på høyre side i bagasjerommet over sikringsboksen , antennen på vinduet over over, ledning skjult bak deksel på "D-stolpen" Strøm bør tas fra en kurs som stenger ned med tenningsnøkkel. Jeg plugger bare i strømuttaket i bagasjerommet, men dette har konstant strøm. Jeg tar ut støpsel ,dersom bilen ikke er i bruk på noen dager.. Bør derfor kobles innom en eller annen kurs  i sikringsboksen..... på sikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...