Gå til innhold

Exmil - 12v tenning fra eget batteri eller ved hjelp av motstand


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

På Ex-Mil`en Land Roger er det i dag i tillegg til 24v anlegget montert en 12v dynamo og et eget batteri, samt at det er tenningsmodul og fordeler fra en BMW 318...

 

Jeg er litt lysten på å hive ut 12v anlegget og kun ta strøm til tenningen fra det ene batteriet. Ja det blir bittelitt skeivt, men så ille kan det vel ikke være ?

 

Et annet alternativ kan være å sette inn den gamle motstanden som sto foran coil`en. Er dette rett fram eller går det bare dersom motstanden på dagens Biltema coil er den samme som på den gamle militære coilen ?

Er det noe annet å passe på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hivd ut 12v.

 

Lars monterte 12v på denne omtrent samtidig med at jeg gjorde det på seriebilen min. Jeg hadde 12v startmotor på min, og lånte 12v fra ene batteriet. Fungerte dårlig. Behold 12v dynamoen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er 24v, lys, starter osv, bare selve tenningen som er 12v + noe småtteri. Det ble vel også montert 12v for å ha til en vinsj, men jeg har også en 24v vinsj liggende.

Det fungerer jo greit sånn som det er og det er vel noe med å ikke tukle med det som virker.... men samtidig frister det å ha det litt enkelt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den svarte boksen før coil på org Xmil tenningsanlegg gir 24v før den blir varm i trøya.

Da dør 12 volts deler fort

En kraftig nok mascot converter har jeg ofte montert med hell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det lettteste er jo å la det være som det er. Fikk bare et øyeblikks innfall av "purisme" og lyst til å ha et enda enklere opplegg. Skal nok klare å ri lysten av denne gangen også, i alle fall til en gang jeg har bedre tid. Og jeg skal IKKE låne 12v strøm fra kun ett av batteriene ?. Takker nok en gang for gode råd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert en 24/12v omformer på den hvite kabelen fra tenning til coil. På denne måten så blir ikke coilen grillet slik den blir ved original motstand, og det blir lite ekstra kabling for å få det til å virke.

 

Jeg brukte først en 2A Mascot, men den røk sikringen på etter ca 500m. Byttet sikringen fra 1,6A til 16A (det var det eneste jeg hadde tilgjengelig på det tidspunktet), og kjørte videre uten problemer. Dette gjorde jeg sikkert i 5-6 år, før jeg til slutt kjøpte en 10A Mascot, siden den lille ble så varm under kjøring.

Denne virket også i flere år (men den ble like varm, noe som var behagelig på kalde vinterdager siden den lå i "hanskerommet") helt til den ble stjålet. Da kjøpte jeg en billig en på Biltema som har overasket meg ved å ikke gå i stykker ennå. Jeg ser at biltema ikke har samme model inne lenger, men denne skal være relativt lik.

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan gjøre som Trovum skriver,men det er forskjeller på hvordan dette funker over tid i praksis.

Lurer litt på om det skyldes omformerne. Jeg har målt store forskjeller i spenningen ut på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen bør være ca.12v mellom inn og ut av motstanden og ca. 12v mellom inn og ut av coilen, når stiften er lukket. Med åpen stift vil spenningen måles til 0 v. mellom inn/ut av motstand og coil, og 24v. mellom ut av coil og gods. Coilen må ha samme indre motstand som den originale motstanden.

Endret av Ø.Trovum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenningen bør være ca.12v mellom inn og ut av motstanden og ca. 12v mellom inn og ut av coilen, når stiften er lukket. Med åpen stift vil spenningen måles til 0 v. mellom inn/ut av motstand og coil, og 24v. mellom ut av coil og gods. Coilen må ha samme indre motstand som den originale motstanden.

 

Ja det var dette jeg lurte litt på øverst i tråden. Nå har jeg ikke stift ( men elektronisk tenning), men prinsippet skal vel være det samme. Det virker imidlertid som det er litt risikabelt å bruke Exmil motstand, og andre motstander vil vel kanskje også gi 24v før de blir varme ? Uansett er det vel viktig å balansere indre motstand i selve motstanden og Coil.

Er det mulig å ta ut små mengder 12v forbruksstrøm til radio og mobil-lader mellom motstand og coil eller er det så mye strøm som går gjennom et slikt system at disse ekstra "motstandene" vil gi for lav spenning til Coil ?

 

For å oppsummere har jeg vel disse alternativene:

1) Behold to systemer - det fungerer jo i dag

2) 24v / 12v Omformer - sørg for en kvalitets omformer

3) Gå tilbake til militær tenning - mulig, men dyrt med deler pluss at jeg må tilbake til stift

4) Motstand før coil ( militær motstand eller en annen ) - litt risikabelt med hensyn på 24v topper og sensitivitet på elektronisk tenning

Alternativ 1 eller 2 virker som de mest fristende.

Intill videre så blir ting som de er - så får vi se hva som skjer etter hvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sender 24v gjennom en motstand vil spenningen ut av motstanden variere med belastningen. Derfor må coilens indre motstand være lik den originale motstanden. Da fordeler 24v seg med halvparten i hver når stiften er lukket. Med åpen stift blir belastningen borte, og det blir ikke noe spenningsfall gjennom motstanden og coilen. Elektronisk fordeler kan ikke brukes, men en sivil fordeler er rimelig og fungerer like bra som en militær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et 5 alternativ også. På min bil var det militær coil og fordeler, men det var brukt sivile plugger og pluggledninger. Da sparer du endel i forhold til prisen på pluggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...