Gå til innhold

Spyling på hovedlys - pumpen går konstant


Dag Lothe

Anbefalte innlegg

På min p38 diesel (1997) går pumpen til hovedlysspyleren konstant og tømmer tanken på et øyeblikk. Har tatt ut releet (RL11), men det har ingen effekt. Pumpen stopper først når jeg tar ut sikring 38. Kan det være sokkelen til releet som er brent? Er dette mulig å sjekke uten å demontere hele sikringsboksen?

Endret av Dag Lothe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Takket være super info fra Håvard var problemet lett å løse. Brukt viskermotor ble innkjøpt på eBay. Riktig nok oppstod det problemer med monteringen da mutterene på hovedlyset hadde rustet så fast at skruene gikk rundt i plastrammen som holder reflektorene. Imidlertid fant jeg en løsning for det. Under testing virket den nymonterte viskermotoren som et skudd! Det merkeligge var at nå sviktet viskermotoren på venstre side (det er mulig den også tidligere har vært defekt - uten at jeg oppdaget det). Nå går den som en "step-motor" i små rykk og stopper ikke før jeg slår av tenningen eller tar ut sikringen. Er det noen som kan komme opp med en logisk forklaring på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De er litt skumle å få feil på de lykte viskermotorene.

På min ( flere år siden nå  )oppdaget jeg etter en stund at den venstre stod og gikk i små rykk, selv med tenningen av. Var fast i akslingen så den kom ingen vei, men tappet jo bilen for strøm.

Var ikke så lett å oppdage,for det var bare såvidt du hørte det pulset i motoren. Skikkelig strøm tyv.

Anbefaler deg selvfølgelig å skifte den venstre også. Og smør opp gjennomførings akselen med noe godt værfast smøremiddel. De er kraftig utsatt i fronten der de står. 

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...