Gå til innhold

Juletreet lyser D3 2,7 mod 07 145000 km


Bugge

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått en utfordring jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

Kjører langs motorvegen og plutselig får jeg opp HDC Fault. Limited gears ave. Bilen går i nødmodus og senker seg ned. Så kommer park break fail opp. lyser også 3 gule lamper i instrument panelet

 

Forsøker å starte og stoppe bilen. feilen blir borte men så fort jeg begynner å kjøre kommer feilen tilbake(i det den skifter til 2 gear) forsøker start og stopp igjen og samme resultat, Tar så en hard reset og problem løst, ihvertfall midlertidig ?

 

Har i dag lest av feilkoder og eneste koden fra den aktuelle km stand er U2023 Fault resived from external node.

 

Søker og søker men får opp alt fra bremselys bryter til diesel filter og bytte av gearkasse og resten i mellom, Har nå spist opp neglene og begynner med fingrene, Dette er til å få magesår av ;-)

 

Noen som kan hjelpe en stakkar med en enkel trinn for trinn feilsøking ? (som for øvrig håper at gremlingsen rømte når jeg tok strømmen)

 

Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er jo da ladespenning og tilstand på batteriet.

Hvis dette er testet og i orden så ville jeg lest ut feilkoder med en LR tester, er endel enklere å feilsøke med fabrikkens feilkoder.

 

Har montert ekstra batteri nylig og hoved batteri er ikke gammelt. Begge er AGM. Ladespenning er bra.

 

Koden er lest ut med LR diagnose apparat, ihvertfall slik jeg forstod det. Har en bekjent som har, ihvertfall LR logo osv i programmet, muligheter for oppgradering av bilen osv.

 

Her er forøvrig bildet av feilkoden, hvorfor det er feil veg aner jeg ikke. blir det kun når jeg legger det ut.

20170417_155029.jpg

Endret av Bugge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan være så enkelt som gåen bremselyspære, eller bremselysbryter. Fikk det samme opp lierbakkene en gang, og da var det bremselyspæren som var gåen, byttet den og ikke hatt det siden, sikkert 3 år siden, så ville begynt med å sjekke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kan være så enkelt som gåen bremselyspære, eller bremselysbryter. Fikk det samme opp lierbakkene en gang, og da var det bremselyspæren som var gåen, byttet den og ikke hatt det siden, sikkert 3 år siden, så ville begynt med å sjekke det.

Har sjekket pærene. Men hvordan sjekke den bryteren ? Bremselyset virker så sånn sett er den ok, men forstår at det desverre ikke er så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekket pærene. Men hvordan sjekke den bryteren ? Bremselyset virker så sånn sett er den ok, men forstår at det desverre ikke er så enkelt.

Den koster så lite . Bare bytte så er man sikker .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan man sjekker bremselysbrytern, men før jeg byttet så stod gjerne bremselyset på noen sekunder selv etter at bremsepedalen var sluppet, sikkert pga av at bryteren var litt treg til å gå tilbake til utgangsposisjon, så det kan være et symptom om ikke annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan man sjekker bremselysbrytern, men før jeg byttet så stod gjerne bremselyset på noen sekunder selv etter at bremsepedalen var sluppet, sikkert pga av at bryteren var litt treg til å gå tilbake til utgangsposisjon, så det kan være et symptom om ikke annet.

 

Denne skal byttes. Under 100 kr fra øya. Evt litt mer her hjemme men den prisen er til å leve med. Det viktigste nå er rask levering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ekstra liggende i Oslo, hvis du trenger.

 

Det kan være så enkelt som litt løs polsko på batteriet. Plusspolen på min sitter også litt dårlig, og jeg har hatt det samme et par ganger, bl.a. opp Lierbakkene. Har en følelse av at den først merker det på veldig tung belastning, når strømforbruket er stort. Verdt å prøve å file litt på klemma, i "sporet", kjent problem på D2 også. (Virker nesten som om engelskmennene har en litt annen standarddiameter på polene sine ...)

 

Jeg skal i hvert fall file min så fort jeg får tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ekstra liggende i Oslo, hvis du trenger.

 

Det kan være så enkelt som litt løs polsko på batteriet. Plusspolen på min sitter også litt dårlig, og jeg har hatt det samme et par ganger, bl.a. opp Lierbakkene. Har en følelse av at den først merker det på veldig tung belastning, når strømforbruket er stort. Verdt å prøve å file litt på klemma, i "sporet", kjent problem på D2 også. (Virker nesten som om engelskmennene har en litt annen standarddiameter på polene sine ...)

 

Jeg skal i hvert fall file min så fort jeg får tid.

 

 

Det er jo helt supert. Da skal jeg se på de skoene. Unødvendig at det skal føre til sånne ting. Sender deg en PM jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ut fra selvopplevd erfaring vil jeg holde en knapp på AGM batteriene. En D3 lader for en stor del med høyere volt enn et AGM batteri tåler i lengden. Prøv å sette et sølv/kalsium batteri i bilen for å se om det hjelper.

 

Mvh

 

Nils T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De polskoene er ca verdens dårligste etter noen batteriskifter o.l.

Jeg har skiftet jordledning og skiftet polsko på min for å utelukke det når jeg hadde et problem jeg ikke fant ut av. (Det viste seg å være instrument panelet, har egen tråd på det )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått en utfordring jeg håper dere kan hjelpe meg med.

 

Kjører langs motorvegen og plutselig får jeg opp HDC Fault. Limited gears ave. Bilen går i nødmodus og senker seg ned. Så kommer park break fail opp. lyser også 3 gule lamper i instrument panelet

 

Forsøker å starte og stoppe bilen. feilen blir borte men så fort jeg begynner å kjøre kommer feilen tilbake(i det den skifter til 2 gear) forsøker start og stopp igjen og samme resultat, Tar så en hard reset og problem løst, ihvertfall midlertidig ?

 

Har i dag lest av feilkoder og eneste koden fra den aktuelle km stand er U2023 Fault resived from external node.

 

Søker og søker men får opp alt fra bremselys bryter til diesel filter og bytte av gearkasse og resten i mellom, Har nå spist opp neglene og begynner med fingrene, Dette er til å få magesår av ;-)

 

Noen som kan hjelpe en stakkar med en enkel trinn for trinn feilsøking ? (som for øvrig håper at gremlingsen rømte når jeg tok strømmen)

 

Fredrik

Hadde helt identisk feil som du beskriver, men feilen kom tilbake idet jeg trykket på bremsepedalen.

Det viste seg at det var bremsepedalbryteren det var feil på. Koster ca 120,- +++ fra øya og ca 640,- ferdig montert hos Nardo Bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk slettet feilen etter en hard reset på mandag, Tok også diagnose og slettet alle feil. I dag kom den igjen på veg hjem fra jobb etter ca 10 min kjøring. stoppet og startet bilen. Alt ok i 4 min ny feil. Kjørte så i limp mode i noen minutter. Ny stopp og start og kjørte siste 15 min hjem uten problem. Har ny bremselys bryter liggende etter et hyggelig møte med LANdreas på dagen i dag. Bytter denne i morgen. Men virker så rart at det kommer og går sånn. Batteriene har 12,5 v ved hvile. Lader 14,5 v ved tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei. Nei desverre det hjalp ikke. Det rare er at feilen forsvant av seg selv når det ble kaldt på høsten. Og gikk uten problemer i hele vinter men så kom varmen i mai og vipps så var den tilbake. Så jeg må nok finne kyndig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...