Gå til innhold

P38 to ting jeg ikke helt klarer bli klok på


Tobba

Anbefalte innlegg

Ut i fra det du beskriver så tror jeg nok nanocommen har rett, men kanskje noe med mer greie på det enn meg kan kime inn. 

 

Min hobby mekaniker analyse som ikke må ses på som fasit :D 

Typisk grunn til at den er tungstartet er lite fortenning/advance. Høy verdi i nanocom tyder også på at den spør etter mer og mer fortenning. EDC kontrolleren styrer i praksis timingen på pumpen så fort motor er i gang (innenfor rimelighetens grenser) og med den mekaniske justeringen så setter du tenningen den bruker før motor roterer fort nok til at trykket i pumpa tar over justeringen. For lite fortenning i statisk timing vil resultere i tungstartet bil, høye verdier i nanocom og ikke nok fortenning ved høyt pådrag som igjen betyr mindre effekt. Om du gir flatt og følger med i nanocom hvor høyt går timing modulation og "bunner" den tidlig på turtall?

 

mistenker at jeg har slitne kjeder på min så jeg får ikke timet den skikkelig siden cam ikke er i sync med veiv og ingenting er i sync med pumpe :X Må vel ta til på den kjedelige jobben med å gjøre som deg å bytte kjede over ferien :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at nanocomen har ikke midtstilling som skal være 45-50 ved tomgang, er enten 60-70 eller 11.. klarer ikke få noe midtstilling, nå med statisk timing satt riktig så går motoren pent, drar normalt som 136hk i en tung bil med sluromat vil gjøre, og starter med en eneste gang på kald motor, ved varm så må det kinnes i et par sekund kanskje.. så tror jeg lar den være der den er og hemler prøver konsentrere meg om den #@%£¥₩ abs feilen og batteritømninga;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du posten i min tråd om det med ABS? Jeg fant ut at trikset var å kjøre under 5-6km/t å fikle en stund til feilen kom for å få lest den ut. ABS diagnosen er helt håpløst idiotisk konstruert med at den virker for å resette seg ved oppstart. Den burde satt feilmeldingen i fra "current" til "logged" ikke fjernet den helt.. 

 

Jeg hadde samme tullet som deg og hos meg var det sensor ringen på en sensor som var feil, men kan sikkert være mye annet. Sensorene er målbare med et oscilloskop om du har tilgang på det.

 

IMG_4198.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre ikke tilgang på scope, nærmeste jeg har vært det er de vi brukte på skolen for et par, ti, år siden:) problemet er at jeg kan kjøre dagesvis uten feil før den plutselig popper opp, lenge å kjøre under 6kmt:lol:, popper den opp er det bare å legge kassa i fri, stoppe, starte i fart så kan jeg kjøre milevis igjen før det skjer.. mistenker et eller annet koblingspunkt, ledning, plugg elns som blingser i fart, sensorene har sålangt jeg kan se kun plugg ute med hver sensor og pluggen inn i abs ecu (som forøvrig også er byttet uten noe forskjell) Men kan vel være ørten andre ledninger, halvparten av p38's vekt er vel kobber tror jeg, minst:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tobba skrev:

Desverre ikke tilgang på scope, nærmeste jeg har vært det er de vi brukte på skolen for et par, ti, år siden:) problemet er at jeg kan kjøre dagesvis uten feil før den plutselig popper opp, lenge å kjøre under 6kmt:lol:, popper den opp er det bare å legge kassa i fri, stoppe, starte i fart så kan jeg kjøre milevis igjen før det skjer.. mistenker et eller annet koblingspunkt, ledning, plugg elns som blingser i fart, sensorene har sålangt jeg kan se kun plugg ute med hver sensor og pluggen inn i abs ecu (som forøvrig også er byttet uten noe forskjell) Men kan vel være ørten andre ledninger, halvparten av p38's vekt er vel kobber tror jeg, minst:)

 

Det  var sånn med min også. Hadde flere turer på 100km+ uten feil, men lirking på parkeringsplassen/grusplass/pukk i lav fart kunne fremprovosere det. Men kan uansett være så mye rart så ikke sikkert det er samme med deg. Var bare verdt å forsøke om du ikke hadde prøvd. Var noe herk å feilsøke på den ABSen når feila resatte seg på den måten der :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår P38 tømte også batteriet sitt mens den sto parkert, helt til jeg fikk tips fra Kenneth på Strømmen Bil om å koble fra antennen til fjernstyringen av sentrallåsen og pakke boksen godt inn i flere lag aluminiumsfolie. Da funker nøkkelen på et par meters avstand, og det holder for meg. Det finnes en oppgradert boks som ikke påvirkes av nymotens mobilmaster, men den koster noen hundre pund. 

Dette funket som fjell for meg, har ikke hatt problemer siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, har prøvd dette, fjernet faktisk mottagerboksen helt uten at det hjalp..  men byttet batteri med dodgen for snart en uke siden, ikke vært antydning til tom for strøm etter det! Det rare er at det har ikke dodgen vært heller... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...