Gå til innhold

RRp38 EAS modifikasjon


Brage

Anbefalte innlegg

Hei Dere.

 

Driver og plages litt med luftfjæringen for tiden, i min søken etter ytterligere kunnskap kom jeg over ett godt tips som jeg tenkte spre her.

 

Inntil EAS ECU under førersetet sitter ett rele, kalt - EAS timer delay relay - noe sånt ( ANR 4652 ).

ANR4652.jpg

Det er det som får bilen BeCM til å våkne hver 5`te time og nivelere bilen mot laveste hjørne. Dette bruker selvfølgelig noe strøm itillegg til at systemet tappes for luft.

 

Personlig mener jeg at dette er en funksjon som er fullstendig unødvendig, finner ingen positiv grunn som veier opp mot det negative.

 

Den enkle modifikasjonen går ut på å trekke ut dette releet, og erstatte det med ett vanlig gult rele - 4 pinns. Det du oppnår er at bilen fungerer helt som normalt når tenningen er på, men du har fjernet bilens evne til å selv nivelere etter tenningen er skrudd av. Ergo sparer du både kompressor og strøm.

 

En negativ konsekvens er at du ikke får kontakt med EAS med diagnose uten det rette releet på plass. Derfor må du sette inn det originale releet før diagnose.

 

Adkomst er nokså enkelt, du styrer førersetet helt frem elektrisk, da kan du se og nå releet inn til fra baksiden av stolen uten å demontere noe som helst. Det sitter litt hardt, så vær litt forsiktig når du drar det ut så du ikke drar av ledninger.

 

Har testet dette selv, og det virker.

Tipset stammer fra rangerovers.net forum

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også en noe mere komplisert metode for å overstyre denne funksjonen, men som inkluderer at du beholder kontakten med Diagnosen.

 

Den linken her viser dette, utarbeidet av den berømte RRp38 svensken ;)http://www.stockholmviews.com/p38/eas-modification.html

 

Det du viser til her er jo en gammel og godt kjent metode til å slukke EAS når tenning er av.

Du kan da vel ikke mene at dette er komplisert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du kan da vel ikke mene at dette er komplisert??

 

Litt mere enn å bare skifte ett rele, men ikke veldig vanskelig / kompleks nei ;) ..

 

- Generellt er det mange som ikke ønsker å rote i bilens el.nett, det er også fort mindre attraktivt når det er klipt og skjøtet inn ledninger og rele i bilens originale harness. Selv om denne modifikasjonen er nokså uskyldig.

Personlig er jeg ikke mye glad i finne el. harnesser som er tuklet med, selv om intensjonen er god ( det er den jo alltid, men det er ikke alltid kunnskapen / ferdigheten til utøvern er god nok )

 

Så da er det greit å vite at det er flere metoder som gir bortimot samme resultat, og ikke alle her har hatt erfaringen med RRp38 i 10-20 år. Det var først når jeg begynte og søke om EAS at jeg kom over disse. så nytt for meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt noen år med P38, allerede 1994 satte jeg pølsene i en slik bil. Ett år senere utførte jeg første 1. karosseribytte på en 4,6 HSE og.....tro det eller ei....vi monterte også P38 karosseri på ei Classic ramme med original 3,5 motor. Denne bilen ble selvsagt godkjent da Classic understellet forble originalt med alle sine komponenter. Eneste utfordringen var dempertårna fremme.

 

Om du skal oppnå gode og varige løsninger på EAS i dag så blir du nødt til å tukle med ledningsnettet. Om jeg tar en slik utfordring i dag så blir det byttet ut minst 15 meter med ledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et flott tips Brage, dette var faktisk nytt for meg også og det var fint å få de alternativene som finnes på dette "problemet" her.

Nå bør jeg kanskje glemme å ta frem batteriladeren hver gang bilen har stått en ukes tid og dessuten så sparer jeg batteriet også.

 

Clausen, dette var unødvendig av deg. Selv du kan ikke alt om disse bilene og alle har alltid noe å lære av andre. Det finnes som du kanskje vet flere måter å takle problemer med bilen på og det er nettopp dette forumet handler om. Mange her inne er nye medlemmer og mange temaer er ikke publisert her på forumet tidligere så det å få svar eller ledetråder på ting og problemer med bilen er både økonomisk og lærerikt for alle.

 

Tommy

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ikke nødvendig å bruke rele slik svensken har gjort heller?

Kapp lilla ledning som beskrevet og koble til den grønne (det er i alle fall noe slikt jeg tenker å gjøre på min RRC)

 

ledninger med grønn hovedfarge går via tenning (og sikring), gir altså 12V når tenningen er på

ledninger med lilla hovedfarge har konstant 12V (men går også gjennom en sikring)

 

Man kan da i prinsippet erstatte den lilla ledningen med en hvilken som helst grønn ledning for at EAS ECU kun skal fungere når tenningen er på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig der. Det er ryddig å bruke rele for å skille kretsene. Det er en grunn til at ledningen som brytes til EAS er sikret med en 10A sikring. Å legge den lasten på tenningen er oppskrift til brann i ledningsnett (svarer på generelt grunnlag uten å ha målt belastning på kursen).

 

Å legge opp sikring på releet som settes inn ser jeg på som totalt bortkastet. De har sikret denne ned i sikringsboksen så ingen poeng i å gjøre det igjen på releet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig der. Det er ryddig å bruke rele for å skille kretsene. Det er en grunn til at ledningen som brytes til EAS er sikret med en 10A sikring. Å legge den lasten på tenningen er oppskrift til brann i ledningsnett (svarer på generelt grunnlag uten å ha målt belastning på kursen).

 

Å legge opp sikring på releet som settes inn ser jeg på som totalt bortkastet. De har sikret denne ned i sikringsboksen så ingen poeng i å gjøre det igjen på releet.

 

fused.jpg

 

Når man har byttet en del av disse og samtidig en del komponenter som følge av brent sikringsboks så får man et litt annet syn på ting. Ikke sikkert det er korrekt men.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å legge inn sporadiske sikringer rundt om i stede for å løse det opprinnelige problemet bra? Hva skjer når neste mann skal ta igjen dette da og det ligger sikringer rundtom i bilen på helt tilfeldige steder? Hvorfor ikke fikse sikringsholderen om den er så dårlig og løse det egentlige problemet?

 

Det ser forøvrig ut som den bcm modulen har sett sine bedre dager mtp fukt også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig der. Det er ryddig å bruke rele for å skille kretsene. Det er en grunn til at ledningen som brytes til EAS er sikret med en 10A sikring. Å legge den lasten på tenningen er oppskrift til brann i ledningsnett (svarer på generelt grunnlag uten å ha målt belastning på kursen).

 

Å legge opp sikring på releet som settes inn ser jeg på som totalt bortkastet. De har sikret denne ned i sikringsboksen så ingen poeng i å gjøre det igjen på releet.

 

Jeg uttaler meg på generelt grunnlag da jeg ikke har inngående kjennskap til disse bilene.

Ser også at det jeg skrev ikke ble helt slik som jeg tenkte: Jeg mener ikke bokstavelig at last skal gå over tenningen, men at last/releer styres av tenningen.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket koblingsskjema på min RRC, men i og med at det er usansynlig mange releer (30 stk?) i bilen antar jeg at det aller meste går gjennom ett eller annet rele. I så måte er det sannsynligvis unødvendig å introdusere enda ett. Dette var utgangspunktet for min kommentar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg uttaler meg på generelt grunnlag da jeg ikke har inngående kjennskap til disse bilene.

Ser også at det jeg skrev ikke ble helt slik som jeg tenkte: Jeg mener ikke bokstavelig at last skal gå over tenningen, men at last/releer styres av tenningen.

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket koblingsskjema på min RRC, men i og med at det er usansynlig mange releer (30 stk?) i bilen antar jeg at det aller meste går gjennom ett eller annet rele. I så måte er det sannsynligvis unødvendig å introdusere enda ett. Dette var utgangspunktet for min kommentar :)

 

 

Aha. Ja da snakket vi nok bare forbi hverandre :) Om det er er ledig kontaktsett så kan man jo bruke det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nytt gult rele på plass i stedet for timer releet. Det gamle releet er lagt i hanskerommet hvis behov for diagnose. Tok meg fem minutter å bytte. Gårdsplassen er ikke rett så bilen har senket seg en del i løpet av natta. Nå står den i samme posisjon som når den ble parkert. Genial modifikasjon, takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...