Gå til innhold

Strømmaggregat


austbø109

Anbefalte innlegg

Lenge siden jeg har tatt i det så jeg husker ikke type. Jeg har brukt det ca 20 timer fra nytt, 5 av timene produsere det stabilt på max.

Ble kjøpt nytt på Giske Krigsvoll

Skal se om jeg finner det lett blant ting og tang når solen varmer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et 2,2kw med kina-hondamotor, veldig likt "norgesaggregatet", kjøpt veldig billig. Virker hver gang og starter på andre draget. Bråker, tørst og neppe verdens mest stabile spenning Men pålitelig.

 

Kompisen har 6kw fra GK, han hatet det som pesten og sto der og kinnet og herjet og måtte bruke startgass hver gang. Snill som jeg er lot jeg være å slå til på et røverkjøp og tipset han om at det nok ville oppføre seg bedre om han lot være å blande 2taktsolje i bensinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafte:

Et vanlig aggregat har et enkelt trinn, man kjører en motor på fast turtall, og benytter en spenningsregulator (AVR) for å styre spenningen ut. (slik at når lasten økes, så holdes spenningen ut noenlunde stabil).

 

Desverre så er slik regulering på små aggregater ikke veldig nøyaktig, noe som betyr at man risikerer både forbigående underspenninger og overspenninger når belastningen endres. Enklere maskiner som elektroverktøy osv tar normalt ikke skade av slikt, men mere følsomt utstyr er ikke veldig glad i dette. PC'er, batteriladere til elektroverktøy osv er eksempler som gjerne tar kvelden når drevet av et enkelt aggregat.

 

I et inverter aggregat har du de samme mekanismene, men det som kommer ut fra aggregatet mates ikke rett til stikkontakta. Man likeretter strømmen til DC, og så vekselretter man den igjen med en inverter (sammenlignbart med en 12V - til 230V inverter som du kanskje har i bilen), bare at den ikke mates med 12V DC men heller 340V DC.

Resultatet er at du har en buffer mellom det som aggregatet mater inn, og hva som kommer ut i uttakene, som igjen gjør at mere sensitivt utstyr klarer seg fint. Inverteraggregatene kommer også gjerne i ganske praktiske små formater som er både støysvake og bruker lite drivstoff...

 

-Camarogeddon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honda er vel by far det beste som fins av aggregater. Spesielt de små EU10 og EU20 enhetene er veldig gode, driftssikre og støysvake.

Har sett på diverse Kipor-kloner, og det syns jeg var skrale greier, selv prisen tatt i betraktning. Dog usikker på IG-serien, aldri hørt denne " live " mht støy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...