Gå til innhold

Smøring av kryss


Paal Helge

Anbefalte innlegg

Det er jammen blitt populært å smøre akslinger på kveldstid?

Jeg har tatt alt av vedlikeholdsutstyr ut av bilen for å få plass til påskebagasjen, men nå angrer jeg. Jeg vil også være med å smøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff nå fikk jeg dårlig samvittighet ?

 

Jeg må også bruke stump vold på biltemas presse for å få den av nippelelen. Trodde det skulle være slik ?? Gruer meg til hver gang den skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jammen blitt populært å smøre akslinger på kveldstid?

Har du smørenippel på fremre kryss på fremre aksling, bjornebraten?

Jeg fikk ikke smørt bakre kryss på fremre akslingen. Var så vanskelig å komme til denne gangen. Mener å huske at det er en 75 graders nippel inni krysset. Vurderer å skifte den til 90 graders hvis det er mulig?

På den forrige var det en knekt nippe derl. Tror ikke det første krysset hadde fått fett på mange år selv med fullt servicehefte på merkeverksted.Klarte ikke å få ut den gamle.Kjøpte like godt en ny. Denne smurte jeg før montering. Var faktisk ikke lett og smøre den da heller. Da denne tråden begynte og jeg snart skal ta servicen tenkte jeg at nå er det min tur. Ingen av kryssene var særlig mottagelige for fett så jeg tok ut akslingen og satt den i stikka. Prøvde å skru ut den fremre nippel,men gjengene må være ødelagt fra produsent.Prøvde med luftpressa flere ganger mens jeg bevegde krysset. Hjalp ikke. Lånte en ny manuell fettpresse og gjorde mange forsøk før plutslig fett tøt igjennom. Har slipt munnstykket på pressa,men ennå er det for tjukt. Har lett verden rundt etter slanke munnstykker,men tror ikke det finnes. God påske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner man å smøre kryss, er det bare å fortsette.... usmurte smørbare kryss holder like lenge som smørefrie.

Når man begynner å smøre ett kryss møter man på 2 problemer. Det første er at du og produsenten ikke har samme fett. Som i tidligere innlegg i denne tråden er en av reaksjonene med blanding av forskjellige smøremidler som kan ha negativt utfall både på flyteevenen, at det stivner og at det kan miste smøreevnen i sammen med andre fett. Det andre er at det ofte oversmøres så tetningene til skålene spriker ut, så støv og og andre urenheter kan komme inn før overskuddet blir borte og tetningene legger seg inntil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner man å smøre kryss, er det bare å fortsette.... usmurte smørbare kryss holder like lenge som smørefrie.

Når man begynner å smøre ett kryss møter man på 2 problemer. Det første er at du og produsenten ikke har samme fett. Som i tidligere innlegg i denne tråden er en av reaksjonene med blanding av forskjellige smøremidler som kan ha negativt utfall både på flyteevenen, at det stivner og at det kan miste smøreevnen i sammen med andre fett. Det andre er at det ofte oversmøres så tetningene til skålene spriker ut, så støv og og andre urenheter kan komme inn før overskuddet blir borte og tetningene legger seg inntil igjen.

 

Det er jo helt ikke slik.

Du bruker det spesifiserte fettet, eller ett fett egnet for det aktuelle krysset. Hvis du er usikker på kompatibeliteten mellom ditt fett og det som er i krysset fra før, påfører du fett til alt er erstattet med nytt. Tetningene spriker under smøre prosessen som en naturlig konsekvens av at det gamle fettet skal ut. Når du er fornøyd, nytt fett tyter ut, tørker du bort overskudds fett og krysset er godt for mange nye tusen km.

 

Hver 10 000km burde være tilstrekkelig ved normal bruk. + Etter høytrykksvask, saltvannvading etc...

 

Slikt er det konstruert og kan ikke defineres på lik linje med ett smørefritt kryss som er hermetisk lukket med levetid som tilsvarer smøreevnen i det innkapslede fettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et kryss på en personbil eller 4x4, vil du mest sannsynligvis ikke klare å skille tetningen på, uavhengig om det er smørenippel eller ikke på krysset.

 

Forøverig har du resonnert deg fram til det jeg skrev over. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes praksisen til YMK ikke var så dum: å skifte til lang nippel når en skal presse inn fett. Så bytte tilbake til kort nippel etterpå. Hvis jeg forstod det rett. Da får en munnstykket 100% inn på nippel.

Jeg har bittelitt "klunk" et sted til tross for ny bakre mellomaksling. Mulig bare jeg som skal ha alt perfekt..... Da har jeg tydeligvis valgt feil biltype? Tuller. Elsker denne bilen - mye kjøreglede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis smøre nippelen er litt trøbblete, er det bare å bruke spiss på fettpistolen istedenfor de vanlige zerk munnstykkene.

 

Smører noen tusen punkter i løpet av året, så dette vet jeg litt om.

 

Laftis sin kommentar om fettets vandring er jo riktig, og ett kryss som har vært neglisjert lenge kan være vanskelig å få smurt opp. Det tyter jo omtrent aldri ut av alle fire skålene samtidlig. men de varer lenge disse kryssene likevell hvis de smøres hver 10 000km.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut noen bilder, Brage?

Av "Spiss på fettpistolen" og "Zerk-munnstykke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge ut noen bilder, Brage?

Av "Spiss på fettpistolen" og "Zerk-munnstykke"?

 

Zerk er betegnelsen på smørenippelen som du kjenner, det vanlige munnstykket er da ett Zerk munnstykke.

 

Typ sånn:

 

403899_2000x2000.jpg

 

 

 

Spiss er bare ett lang spissmunnstykke som du kan trykke mot kulen inne i smørenippelen, når det til eks er for trangt til å få på Zerk munnstykket. Disse spissene finnes i alle mulige vinkler og varianter. mange lager har smørepunkt kun beregnet for bruk av spiss.

Kobles / eller skrus til fettpressen din

 

Spiss :

w54216.jpg

 

 

Her har du en tilfeldig link funnet ved litt googling :) som kanskje forklarer

litt.https://www.locknlube.com/solutions/greasing-hard-to-reach-fittings/

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med "spiss" så blir det litt samme prinsipp som når en skal smøre sverdet på motorsag? - bortsett fra at motorsag ikke har smørenippel, men bare et hull som skal smøres opp med fett....

Stikker en bare spissen inn i smørenippel?

Vil ikke fettet bare presse seg ut ved siden av spissen hvis det er vanskelig å få inn fett?

Endret av Paal Helge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke fettet bare presse seg ut ved siden av spissen hvis det er vanskelig å få inn fett?

 

Nei, det kan i mange tilfeller være enklere, fordi spissen dytter kulen bakover i nippelen, spisskonen tetter i mot nippel hullet. Du må selvfølgelig holde litt stødig og med en viss kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart. Takk for oppdatering. Jeg får prøve å se om FK selger sånne..

Bilen er nesten ikke til å kjenne igjen etter en skikkelig smøring av kryssene. All klunking er forsvunnet. Godt å slippe lyden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info. Benytter fett jeg kjøpte på FK i fjor. Fett for mellomakslinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen forhandlere av spissmunnstykke i Norge?

Har forsøkt diverse forhandlere. Har også prøvd TESS og FK, men de kjenner ikke til denne typen "tilleggsutstyr"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...