Jump to content
LRforum
knikeren

Dekkvalg D3

Recommended Posts

Klarer ikke å bestemme meg for hvilket dekk jeg skal gå for. Trenger ett dekk som har god kjørelengde, AT dekk som kler bilen bra, er ikke så opptatt av støynivå da radioen altid står på. Har sett på:

 

General GRABBER AT3

255/55 R19

 

Cooper ZEON LTZ

255/55 R19

 

Goodyear Wrangler DuraTrac

255/55 R19

 

Hva kan dere anbefale og hva har dere prøvd selv? Takker på forhånd :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det ligger felger med duratracdekk tilsalgs her inne, det burde gjøre valget enklere kanskje. :)

Kan ikke finne de :-( er de til D3?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har Cooper Zeon LTZ på min Discovery 3. Er veldig fornøyd med de og kan trygt anbefale disse. Har ikke prøvd noen av de andre så har ikke sammenligningsgrunnlag..

Share this post


Link to post
Share on other sites

bytta frå AT2 til duratrac iforfjor, bråker meir (som i at dei bråker meir enn slitte AT2 og piggdekka),ser ut til å slitast fortere, forbruk er høgare,men er greie i bruk. førstevalget mitt var pirelli ATR som er bedre på alt anna enn gjørme ifølge andre forum,men dei var det leveringsproblem med. Sannsynligvis kjører eg alt for mykje på asfalt til å kunne ha bruk for duratrac,men dei ser jo tøff ut ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg var i nesten samme situasjon som deg, valget stod mellom AT2 og LTZ. Jeg gikk for LTZ. De ser ut til å kle bilen greit :-) Har ikke fått dem på enda da vi reiser til fjells i morgen og vil ha piggene ute litt til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se på EAN nummeret, eksakt samme. Ser det er forskjell på pris så da er det vel ikke tvil om hvilke man kjøper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruker GG AT2, og synes de har dekket mine behov i snart 3 år.

Både på langtur, og i skauen. Våte gress bakker, liker de ikke da... he he.

 

Har testet dem opp i mot 160 på motorvei, og nema problema.

 

Har ikke andre referanser, så eg går nok for de samme igjen. Men kanskje 17 tommere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Artikkelnummer er vel det dekkonline har internt hos seg. Forklarer hvorfor det er forskjellige priser og to kategorier. Sikkert ikke mer komplisert at man har "rotet litt" på registreringer hos dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da var nye sommer-tøffelene på bilen :-) det ble Cooper ZEON LTZ 255/55/19. :-)

Hvilket dekktrykk kjører folket rundt med i de? Sto 60psi på førerdøra og max 50psi på dekkene

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg ser det ofte anbefales dekk til Discovery med hastighetsindeks lavere en hva som normalt kreves i vognkort.

Virker som om dette er blitt mer og mer vanlig å feile på i EU kontroll (ref nabo) ?

 

Jeg har selv nå en Discovery 4 og vognkort sier "V" - må si det er ytterst lite å finne av tilnærmet noe som kan kalles "all terrain" dekk til de 20" felger som dessverre stod på bilen. I hvert fall ikek med hastighetsindeks V eller høyre.

 

Bytter gjerne i 19" (eller 18" om det passer på en discovery 4??) dekkeutvalget ser ut til å være mye større for de felgene og jeg liker ikke så store felger på en slik bil, men det må skje fort i løpet av noen dager for må ha nye dekk straks. Nær Stavanger.

 

mvh

Bjørnung

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da ble det goodyear wrangler. Har ikke testet dekkene skikkelig men jeg kom greit opp.

 

De forige dekkene var fra 2006. Så det var på høy tid med nye dekk

 

 

Mr.P

IMG_20170511_162447.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ref post om hastighetsmerking over så sier vognkortet i min D4 "S" (180 km/t), hvilket også harmonerer bedre med bilens oppgitte topphastighet. Den er etter det jeg kan lese meg til elektronisk begrenset til 180 km/t. Rart at vegvesenet da velger å skrive inn "V" (240 km/t) i noen sitt vognkort. Kjøretøyforskriften sier at "Motorvogn med totalvekt ikke over 3500 kg og alle utrykningskjøretøy skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for.".

En bør kunne argumentere for at Discovery 3/4 er konstruert for en toppfart på 180 km/t da denne sperren er lagt inn av LR.

 

Ellers sier kjøretøyforskriften videre at "Det er likvevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk market med M+S, MS, M-S eller"Mud and Snow") når disse er market for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet.".

 

Da de fleste AT dekk har MS merking kan dette være et smutthull. Blir kanskje et tolkningsspørsmål om det er ok å bruke disse "vinterdekkene" om sommeren da.

Vet heller ikke noe om hvordan forsikringsselskaper forholder seg til dette.

 

Selv gikk jeg for General Grabber AT3 i 255/55R20. Wrangler Duratrac i samme dimensjon er unektelig hakket barskere, men jeg måtte erkjenne at min bruk ikke kunne rettferdiggjøre dem. I tillegg var GG veldig rimelige og jeg slipper å forholde meg til hastighetsmerking da GG er merket "H" og dermed over det jeg har i vognkortet (Wrangler Duratrac er "Q" merket).

Edited by kleppe

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...