Gå til innhold

Dekkvalg D3


knikeren

Anbefalte innlegg

Selv gikk jeg for General Grabber AT3 i 255/55R20. Wrangler Duratrac i samme dimensjon er unektelig hakket barskere, men jeg måtte erkjenne at min bruk ikke kunne rettferdiggjøre dem. I tillegg var GG veldig rimelige og jeg slipper å forholde meg til hastighetsmerking da GG er merket "H" og dermed over det jeg har i vognkortet (Wrangler Duratrac er "Q" merket).

 

Hvor breie felger har du? Eg hadde og tenkt å kjøpe denne dimmen til min D4 med r20 felger, men fortvilelsen var stor når eg tok fram sommerhjula, og ser at bredden på felgene er økt fra 8,5 til 9,5. Og de originale 255/50r20 dekka som står på er da alt for smale i forhold til felger, noe som har resultert i en del kantkjøring. No står valget mellom 275/ 50 eller 45r20. Eg skulle gjerne hatt meir gummi under meg, men ønsker ikkje noe breiere en 275, da eg er litt usikker på innpress og subbing. (275/45 er en god del billigere og med bedre utvalg en 275/50)

 

Men kan det tenkes at 255/55 beskytter 9,5 felgene bedre en original dimmensjon?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

Hvor breie felger har du? Eg hadde og tenkt å kjøpe denne dimmen til min D4 med r20 felger, men fortvilelsen var stor når eg tok fram sommerhjula, og ser at bredden på felgene er økt fra 8,5 til 9,5. Og de originale 255/50r20 dekka som står på er da alt for smale i forhold til felger, noe som har resultert i en del kantkjøring. No står valget mellom 275/ 50 eller 45r20. Eg skulle gjerne hatt meir gummi under meg, men ønsker ikkje noe breiere en 275, da eg er litt usikker på innpress og subbing. (275/45 er en god del billigere og med bedre utvalg en 275/50)

 

Men kan det tenkes at 255/55 beskytter 9,5 felgene bedre en original dimmensjon?

 

 

Felgene mine er 8,5, så 255 passer fint, hadde ikke problemer med kantkjøring på de originale 255/50 dekkene heller.

 

Vet ikke om 255/55 vil beskytte felgene noe bedre, de er jo i teorien ikke noe bredere enn originaldimensjonen og jeg vet ikke hva den bittelitt høyere sideveggen vil hjelpe.

 

275/45 virker jo å være et greit kompromiss etter det jeg kan se etter å ha googlet relativt mye om AT dekk og dimensjoner til 20" felger til D4. Ikke subbing og veldig nær original omkrets (-1%?).

 

Kunne jeg valgt fritt ville jeg også helst hatt 19" eller 18" til sommerdekkene, men jeg har ikke funnet noen som er villige til å bytte og synes heller ikke det var en stor nok issue til å investere i nye felger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nylig montert general grabber at 275/45-20 på min bil.

Denne dimensjonen har en diameter som er under 1cm mindre enn om du kjører med 255/50-20, så du får ikke så veldig mye mindre gummi om du velgee 275/45-20.

post-13001-0-74742300-1494594161.jpg

Endret av Evo16v
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ift de gamle slitte, ble det ny bil å kjøre. Går som på skinner nå også på sommerdekk, hadde 4-hjuls ktr før nye vinterdekk i høst og da ble den veldig god å kjøre på piggfrie Nokian Hakka R2 eller noe slikt. Jeg handlet både sommer og vinterdekk på Vianor på Kongsberg. Opplever at de er flinke på dekk, god service, legger om med nye ventiler, avbalanserer, på og av bil mens du venter. Tok vel ca 20 min.

Og støynivået er vel lavere enn de gamle sommerdekkene, synes de er veldig stille. Dette er jo ikke terrengdekk og antar at de støyer mindre. Du får ta det en tur å prøve ?

Endret av engebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, stemmer vel at DuraTrac'ene har litt lav hastighetsindeks, men mine har aldri vært kommentert. De er også godt innenfor hva en D3 egentlig kjøres i/presterer, så jeg har latt det passere på min. De er så gode ellers, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi får ta et lite treff når bilen er tilbake fra Techno-Classic... :-)) Forventet levert i Juli.

Ift de gamle slitte, ble det ny bil å kjøre. Går som på skinner nå også på sommerdekk, hadde 4-hjuls ktr før nye vinterdekk i høst og da ble den veldig god å kjøre på piggfrie Nokian Hakka R2 eller noe slikt. Jeg handlet både sommer og vinterdekk på Vianor på Kongsberg. Opplever at de er flinke på dekk, god service, legger om med nye ventiler, avbalanserer, på og av bil mens du venter. Tok vel ca 20 min.
Og støynivået er vel lavere enn de gamle sommerdekkene, synes de er veldig stille. Dette er jo ikke terrengdekk og antar at de støyer mindre. Du får ta det en tur å prøve ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
5 minutter siden, Steff1 skrev:

Ser Cooper, GG og GYwrangler er det som nevnes her, mens BFGoodrich AT ikke er nevnt som alternativ. Noe grunn til det? Noe ved de som gjør de uaktuell? 

For min del så var det bare att jeg har lest att det er en del her inne som bruker Cooper og general sine dekk og jeg ville ha ett dekk som mange hadde positiv og god kjennskap til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat handlet BFG AT 265/65-18.

Disse har snøkrystall og M+S. Har bare kjørt dem ca 7 kilometer, så kan ikke si noe som helst om hvordan de er å kjøre med.

Hadde Goodyear Wrangler Duratrac på forrige Def 110, og de funket veldig bra, men ga etterhvert litt for mye vibrasjoner i ca.75km/t.

Hadde lyst til å prøve noe nytt så da får vi se hvordan det blir med BFG AT.

Skal kjøre langt med dem i morgen, så da vet jeg mer om hvordan de er på landeveien om noen dager, oppdatering kommer.

 

Bilde av herligheten:

 

Peggy nye Lisser.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 15-16k på mine BFG AT, og er godt fornøyd med de. Anbefales , støysvake og slitesterke, og har godt tak i snø og andre utenforveien underlag også. Tipper jeg kan kjøre nærmere 80k med disse utifra slitasjen jeg har hatt hittil som er ubetydelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.5.2017 den 21.48, sv-espe skrev:

Hei, har vurdert disse selv. Merket du noe på lydnivå, hvor handlet du ?

 

 

Jeg har også disse. Andre settet jeg har. Hadde egentlig ikke trengt/tenkt å bytte i år da de var kun 2 år/50 k km, men hadde en punktering som gjorde at jeg måtte bytte 1 dekk. 

Jeg er superfornøyd. De er Ok på forbruk, støyer ikke mye (nå har jeg kun sammenlignet med noen ubrukelige linglong som sto på når jeg kjøpte bilen) og har meget gode egenskaper i mye regn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Hans Chr skrev:

Har akkurat handlet BFG AT 265/65-18.

Disse har snøkrystall og M+S. Har bare kjørt dem ca 7 kilometer, så kan ikke si noe som helst om hvordan de er å kjøre med.

Hadde Goodyear Wrangler Duratrac på forrige Def 110, og de funket veldig bra, men ga etterhvert litt for mye vibrasjoner i ca.75km/t.

Hadde lyst til å prøve noe nytt så da får vi se hvordan det blir med BFG AT.

Skal kjøre langt med dem i morgen, så da vet jeg mer om hvordan de er på landeveien om noen dager, oppdatering kommer.

 

Bilde av herligheten:

 

Peggy nye Lisser.jpg

 

Hvilke typer skvettlapper er det du har montert der? Er det en modifisert type fra 110?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Dere er inne på her, alle dekk med M+S merking eller snørkrystall. krever max å være godkjent for 160km/t altså Q merket.

 

Her er BF goodrick AT ko2 i 265x65R18, de er R merket altså opptil 170, og lovlig siden det er  snøkrystall.

https://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=20584991.129.24832&Breite=265&Quer=65&Felge=18&Speed=&Load=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=OFF&x_tyre_for=&Ang_pro_Seite=10&weiter=10&rsmFahrzeugart=OFF&filter_preis_bis=&filter_preis_von=&homologation=&search_tool=standard&Label=F-B-74-2&details=Ordern&typ=R-277289

 

 BF Goodrich All-Terrain T/A KO2 LT265/65 R18 117/114R 8PR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, YMK skrev:

Insa Turbo Ranger i 265/65-17 :)

Samme mønster som BFG AT 

DSC_0966.JPG

Bra pris på disse. Har det noe å si på kvaliteten(holdbarhet, brukskvalitet, støy) at de er regummiert?

Endret av Steff1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...