WelshViking Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Fikk et akutt behov for å bytte drivrem til dynamo, ACE m.m. og i forbindelse med løsning av vifta, klarte jeg å knekke den lille rørstussen på toppen av radiatorens venstre side (se bilde lenger ned). Typen plast ser ikke ut for å være egnet til liming, så tanken går mot å få tak i en liten rørstuss med gjenge i ene enden e.l. som kan erstatte denne. TESS er de første jeg tenker på, men kanskje folket på VBF har noen kreative forslag? Skal også se om jeg kan ha noe liggende å slenge i garasjen jeg kan kappe, gjenge opp og sette inn, men er usikker på hvor mye trykk det blir i dette røret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EKJ Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Bremserens, og 2 komponent aralditt, etterfulgt med en sesjon med borr for å sjekke gjennomstrømning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Tror det er litt trykk der og med varmen så bør den nok sitte godt. Sikkert verdt et forsøk men konsekvensene hvis den ryker kan jo være kjipe hvis man ikke oppdager det tidlig nok. Hvis det er original radiatoren så begynner den å bli gammel og noen har hatt lekkasjer på dem pga det også... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Nå er ikke akkurat en LR radiator verdens undergang å ødelegge, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skal la seg lime. Evt med et foringsrør innvendig, bør det gå helt fint. Bremserørbit, messingrør, alurør, eller i verste fall, en utborret skrue. Limflatene skal rubbes skikkelig med sandpapir, rengjøres med aceton og settes inn godt med KVALITETSlim, gjerne av epoxytypen. Å forsøke lime det der det sitter, tipper jeg blir bare tull, hadde ikke engang giddi å prøve... Edit: kvalitet betyr Wüerth eller Locktite fra Tools. De har tabeller over temp / materialkombinasjoner som fungerer. Endret 6. april 2017 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Samme trykk i stussen som i resten av anlegget. Trykket står ofte oppgitt på påfyllingslokket. Et bremserør har litt liten innvendig diameter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WelshViking Skrevet 6. april 2017 Forfatter Del Skrevet 6. april 2017 Hvis det er original radiatoren så begynner den å bli gammel og noen har hatt lekkasjer på dem pga det også... Den originale ble byttet i 2011/2012, men finner jeg ikke en løsning med TESS/Würth/Loctite e.l., får jeg bare krype til korset og sjekke med EWS om han har en liggende. Litt kjedelig tett opp til påskeferie/-tur på fjellet. Takk til alle for rask tilbakemelding. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 Kenneth på Strømmen har sikkert også en TD5 radiator liggende om det brenner på dass. Gaute: er ikke dette bare avluftinga da ? Det beste å bruke til sånne spjelkinger er dog tynnveggede messingrør, men det begynner å bli vanskelig få fatt på lokalt. Propanrør kan kanskje brukes ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 6. april 2017 Del Skrevet 6. april 2017 (endret) Hvis du kommer til på baksiden/inni endetanken der så finns det en del RC deler til båt som kanskje kan passe. Skal se om jeg kan finne noen lenker http://www.bladehobbies.co.uk/rc-boat-aluminum-hull-mounted-water-cooling-outlet-brushless-nitro-4mm-tube-pipe-98-p.asp Endret 6. april 2017 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Joker: Stemmer det,men samme trykket som i resten av anlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Jada, men trykket i et radiatoranlegg på en bil er ikke spesielt stort, 2-3bar kanskje under full belastning ? ( husker ikke hva radiatorlokket åpner på, men det er rundt noe sånt ) 2-3 bar er egentlig nesten ingenting, en plastflaske man kjøper cola i tåler lett 10-12bar før den eksploderer. En "fagmessig " limt slangestuss, har ingen probllemer med å takle dette trykket, vi limer fint PVC deler som skal takle 10 bar og det varer i årevis. MEN - som påengtert fler ganger, LIMET og LIMSKJØTEN må være BRA rett type og rett utført. Svært ofte slurves det med rengjøring, klargjøring og preparereing. Å lime glatt, fet plast, innsauset med gammel olje og kjøevæske, går selvsagt ikke an. Min prosedyre ville vært 1. Ta ut radiatoren 2. Tøm og vask med vann 3. Skyll godt, med vann 4. Slip området som skal limes, dremel med stålbørste er gode greier 4. Rengjør skikkelig, aceton og rene filler er et must. 6. Rengjør en gang til, aceton og rene filler for sikkerhets skyld. 7. La tørke SKIKKELIG. 8. Bland lim, appliser og sett under press. Ikke bruk for lite lim, en limfuge som tyter godt på utsiden, forsterker området du forsøker lime. 9. Ta deg til til å vente LENGE NOK før ting tas i bruk, monteres og trykksettes. Ofte er limet overflateherdet etter kanskje 1time, mens full styrke oppnås etter 24-36 timer, eller mer. Les pakningsvedlegget Mellom punk 2 og 3 bør man tilpasse evt forsterkning innvendig. Umulig mene noe om det før man har sett skaden. Gjøres en sånn utbedring skikkelig, blir dette mye sterkere enn resten av radiatoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Kjøp ny En feilaktig reparasjon av denne kombinert med uoppmerksom rødt lys i temp måler kan føre til motorhavari i ytterste konsekvens. Dyr er de jo ikke ... mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WelshViking Skrevet 7. april 2017 Forfatter Del Skrevet 7. april 2017 (endret) Dette ser ut for å ordne seg helt fint. Kenneth på Strømmen har sikkert også en TD5 radiator liggende om det brenner på dass. Gaute: er ikke dette bare avluftinga da ? Kenneth hadde ikke inne. Og dette mener jeg er returrør fra påfyllingstanken. Gjøres en sånn utbedring skikkelig, blir dette mye sterkere enn resten av radiatoren. I flg. Workshop Manual: Expansion tank cap relief valve - system operating pressure 1.4 bar (20.3 lbf.in2) Liker forslaget ditt til reparasjon, men har nå fått lagt av en ny radiator hos EWS. Hentes og byttes i ettermiddag. Vurderer om den gamle får en liten rens/overhaling og påfølgende rep, så har jeg en i reserve om noe skulle skje. Endret 7. april 2017 av WelshViking Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Og dette mener jeg er returrør fra påfyllingstanken. Det er automatisk lufting av kjølesystemets overtrykk, utluftes via denne til ekspansjonstanken. Hvor trykket frigjøres når det når 1,4 bar via lokkets dumpventil. Ekstremt viktig at dette fungerer som tiltenkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WelshViking Skrevet 7. april 2017 Forfatter Del Skrevet 7. april 2017 Det er automatisk lufting av kjølesystemets overtrykk, utluftes via denne til ekspansjonstanken. Hvor trykket frigjøres når det når 1,4 bar via lokkets dumpventil. Ekstremt viktig at dette fungerer som tiltenkt. Der ser du. Man kan mene så mangt og så bøyer man seg raskt i ydmykhet for andres glimrende oppdatering av egen mangelfulle kunnskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Belgarath Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Gjorde samme sak, husker ikke hvordan det skjedde. Jeg gjenget opp et større hull og satt inn en slangenippel i messing. Brukte Tec7 som gjengelåsing. Har vært tett siden. (ja, den har gjennomstrømming) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WelshViking Skrevet 30. april 2017 Forfatter Del Skrevet 30. april 2017 Glemte jo helt å oppdatere denne etter endt arbeid. Tok rett og slett og skiftet radiatoren. EWS hadde en på lager og dermed ble flytting for datteren og påskeferien reddet. Takk til alle for gode innspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.