Gå til innhold

D2 Td5 - Mulig dyr tabbe på radiator


WelshViking

Anbefalte innlegg

Fikk et akutt behov for å bytte drivrem til dynamo, ACE m.m. og i forbindelse med løsning av vifta, klarte jeg å knekke blush den lille rørstussen på toppen av radiatorens venstre side (se bilde lenger ned).

Typen plast ser ikke ut for å være egnet til liming, så tanken går mot å få tak i en liten rørstuss med gjenge i ene enden e.l. som kan erstatte denne. TESS er de første jeg tenker på, men kanskje folket på VBF har noen kreative forslag?

Skal også se om jeg kan ha noe liggende å slenge i garasjen jeg kan kappe, gjenge opp og sette inn, men er usikker på hvor mye trykk det blir i dette røret. :huh:

D2a - 1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er litt trykk der og med varmen så bør den nok sitte godt. Sikkert verdt et forsøk men konsekvensene hvis den ryker kan jo være kjipe hvis man ikke oppdager det tidlig nok.

 

Hvis det er original radiatoren så begynner den å bli gammel og noen har hatt lekkasjer på dem pga det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke akkurat en LR radiator verdens undergang å ødelegge, men jeg ser ingen grunn til at den ikke skal la seg lime.
Evt med et foringsrør innvendig, bør det gå helt fint. Bremserørbit, messingrør, alurør, eller i verste fall, en utborret skrue.

Limflatene skal rubbes skikkelig med sandpapir, rengjøres med aceton og settes inn godt med KVALITETSlim, gjerne av epoxytypen.

 

Å forsøke lime det der det sitter, tipper jeg blir bare tull, hadde ikke engang giddi å prøve...

 

Edit: kvalitet betyr Wüerth eller Locktite fra Tools. De har tabeller over temp / materialkombinasjoner som fungerer.

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er original radiatoren så begynner den å bli gammel og noen har hatt lekkasjer på dem pga det også...

Den originale ble byttet i 2011/2012, men finner jeg ikke en løsning med TESS/Würth/Loctite e.l., får jeg bare krype til korset og sjekke med EWS om han har en liggende.

Litt kjedelig tett opp til påskeferie/-tur på fjellet. :wacko:

 

Takk til alle for rask tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth på Strømmen har sikkert også en TD5 radiator liggende om det brenner på dass.

Gaute: er ikke dette bare avluftinga da ?

Det beste å bruke til sånne spjelkinger er dog tynnveggede messingrør, men det begynner å bli vanskelig få fatt på lokalt. Propanrør kan kanskje brukes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, men trykket i et radiatoranlegg på en bil er ikke spesielt stort, 2-3bar kanskje under full belastning ? ( husker ikke hva radiatorlokket åpner på, men det er rundt noe sånt )

 

2-3 bar er egentlig nesten ingenting, en plastflaske man kjøper cola i tåler lett 10-12bar før den eksploderer. En "fagmessig " limt slangestuss, har ingen probllemer med å takle dette trykket, vi limer fint PVC deler som skal takle 10 bar og det varer i årevis.

MEN - som påengtert fler ganger, LIMET og LIMSKJØTEN må være BRA rett type og rett utført. Svært ofte slurves det med rengjøring, klargjøring og preparereing. Å lime glatt, fet plast, innsauset med gammel olje og kjøevæske, går selvsagt ikke an.

Min prosedyre ville vært

1. Ta ut radiatoren

2. Tøm og vask med vann

3. Skyll godt, med vann

4. Slip området som skal limes, dremel med stålbørste er gode greier

4. Rengjør skikkelig, aceton og rene filler er et must.

6. Rengjør en gang til, aceton og rene filler for sikkerhets skyld.

7. La tørke SKIKKELIG.

8. Bland lim, appliser og sett under press. Ikke bruk for lite lim, en limfuge som tyter godt på utsiden, forsterker området du forsøker lime.

9. Ta deg til til å vente LENGE NOK før ting tas i bruk, monteres og trykksettes. Ofte er limet overflateherdet etter kanskje 1time, mens full styrke oppnås etter 24-36 timer, eller mer. Les pakningsvedlegget

 

Mellom punk 2 og 3 bør man tilpasse evt forsterkning innvendig. Umulig mene noe om det før man har sett skaden.

 

Gjøres en sånn utbedring skikkelig, blir dette mye sterkere enn resten av radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut for å ordne seg helt fint. B)

 

 

 

Kenneth på Strømmen har sikkert også en TD5 radiator liggende om det brenner på dass.

Gaute: er ikke dette bare avluftinga da ?

Kenneth hadde ikke inne. :(

Og dette mener jeg er returrør fra påfyllingstanken.

 

Gjøres en sånn utbedring skikkelig, blir dette mye sterkere enn resten av radiatoren.

 

I flg. Workshop Manual: Expansion tank cap relief valve - system operating pressure 1.4 bar (20.3 lbf.in2)

 

Liker forslaget ditt til reparasjon, men har nå fått lagt av en ny radiator hos EWS. Hentes og byttes i ettermiddag. :D

Vurderer om den gamle får en liten rens/overhaling og påfølgende rep, så har jeg en i reserve om noe skulle skje.

Endret av WelshViking
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og dette mener jeg er returrør fra påfyllingstanken.

 

Det er automatisk lufting av kjølesystemets overtrykk, utluftes via denne til ekspansjonstanken. Hvor trykket frigjøres når det når 1,4 bar via lokkets dumpventil.

Ekstremt viktig at dette fungerer som tiltenkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er automatisk lufting av kjølesystemets overtrykk, utluftes via denne til ekspansjonstanken. Hvor trykket frigjøres når det når 1,4 bar via lokkets dumpventil.

Ekstremt viktig at dette fungerer som tiltenkt.

Der ser du. Man kan mene så mangt og så bøyer man seg raskt i ydmykhet for andres glimrende oppdatering av egen mangelfulle kunnskap. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...