Gå til innhold

'05 L322: hva er 'siste nytt' angående DAB+-løsninger?


grenness

Anbefalte innlegg

Har en kompis som kjøpte seg en 2005 L322 bensin i fjor, som en ren langkjøringsbil.

Virker fast og fin, og har for tiden ingen synlige/merkbare feil eller mangler (men verken han eller jeg har (lenger) noe diagnoseapparat).

 

Uansett, han skulle gjerne ha hatt inn en DAB+-løsning i den, men han har for lengst konstatert at det ikke finnes noen AUX-inngang.

 

Så hva, om noe, er løsningen andre L322-eiere har gått for og som funker, og som ikke ser altfor dust ut?

 

Jeg har vært borte i en dings man kobler i stedet for CD-veksleren som da gir en tilkoblingsmuligheter via USB, Aux (phono), etc. men da forsaker man CD-veksleren.

Er det andre varianter folk her inne har sett eller gått for?

Noen gode adaptere som sender DAB-lyden videre via FM, som funker?

 

Jeg har vel skjønt at å bytte ut radioenheten er uaktuelt/umulig...

 

 

Mvh

Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg skjønner det er det 3 problemer med L322 (2005 og nyere, tror jeg)

 

  1. den har ingen AUX-inngang, så for å få kablet tilkobling til anlegget i bilen så må man antakelig koble seg på CD-spiller/veksler-inngangen (men da mister man CD-spilleren/veksleren, tror jeg?)
  2. flere sliter med plassering av DAB-antenne, da det visstnok er dårlige forhold pga varmetråder i rutene
  3. pga fiberoptikken så er det vanskelig/umulig å bytte infotainment med noe moderne med DAB+ etc. etc.

 

Noen som har funnet noen gode løsninger på noen av disse punktene?

 

Jeg heller kanskje mot å kjøpe en Tiny Audio C5 som kan sende lyden via FM - ja, jeg vet at det ikke blir krystallklart men jeg tror ikke det er forventet heller. V8-bensinen bidrar også litt til en jevn bakgrunnsstøy (i positiv forstand...) så at det er litt susing mellom låter og sånt tipper jeg ikke gjør så mye.

Men jeg skulle gjerne visst om det er umulig å få til en ok plassering av antennen, eller om det lar seg ordne på et vis? Tenker da både på selve antennen men også jording. Og om det er originalantennen man bruker eller om man kjøper en alternativ bedre antenne (mener å huske da jeg holdt på med en enklere Tiny Audio i min D3 at jeg kunne bestille en bedre antenne fra produsenten dersom mottaket var dårlig).

 

~Christopher

 

WEB_Image%2059703443.Jpeg

WEB_Image%201542440718.Jpeg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DAB+, internettradio og spotify i ene bilen min og der bruker jeg nesten kun utelukkende de to sistnevnte. Mobil dekningen der jeg ferdes er ofte bedre enn DAB dekningen og da ser jeg ikke noen grunn til å bruke noe annet. Tror byttet til DAB var på et litt uheldig tidspunkt når hele teknologien egentlig er overflødig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har DAB+, internettradio og spotify i ene bilen min og der bruker jeg nesten kun utelukkende de to sistnevnte. Mobil dekningen der jeg ferdes er ofte bedre enn DAB dekningen og da ser jeg ikke noen grunn til å bruke noe annet. Tror byttet til DAB var på et litt uheldig tidspunkt når hele teknologien egentlig er overflødig..

Joa, men for en L322 (er det det du har?) så er da fortsatt spørsmålet hvordan man får lyd fra en 'moderne' kilde (enten det er et DAB-adapter eller om det er streaming fra mobiltlf) inn i originalanlegget og ut via høyttalerne...

L322 fra -07 har i alle fall aux i bakkant av midtkonsollen.

Men jeg er redd for at min venns '05 L322 befinner seg i "no man's land", hvor tidligere årsmodeller ikke hadde fiberoptikk som gjør at man relativt enkelt kan bytte head unit til noe tredjeparts tipp-topp moderne, og senere årsmodeller (som '07) har AUX-inngang... ;-)

Men jeg tar gjerne i mot en bekreftelse på dette.

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiny Audio C10. Har montert i 5 forskjellige biler nå. Blant annet i en L322 2002 mod. Bruker ca 15 - 30 min. På hele jobben. Trådløs overføring. Blåtann. Gjør om DAB til FM signal. Har montert medfølgende antenne i alle bilene. Tre av dem har varmekabler i frontruta, og fungerer like godt allikevel. Har også montert en i siderommet i bagasjerommet, og montert antennen i det lille sidevinduet bak. Fungerer kjempebra. C10 har ingen skjerm. Du får opp informasjon på orginalskjermen.

Litt mer jobb om du skal montere mikrofon for telefon,men om det er integrert i bilen fra før bruker du bare det. Enheten du styrer alt med er også trådløs, så den limer du fast en egnet plass med dobbeltsidig tape, eventuelt lager en brakett å setter den på. Kan faktisk bli ganske pent om man er litt kreativ og legger litt jobb i det.

Er jo selvfølgelig en nødløsning, men funker helt greit. Masse kanaler, og krystallklar lyd. Ikke noe skurring som du nevner. Enten er det signal, og da er det bra, og er det ikke signal er det stille. Ingen skurring.

Du får også kjøpt utvendig antenne. Ingen tvil om at det er bedre, men det handler også om hvor man ferdes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med "Entusiast". Har montert en TinyAudio C5 (i RR P38 V8 HSE) og har monter antenna nede til venstre (lengst mulig unna varmetrådene i frontruta). Har signal der andre ikke har og dette med dårlig lyd og interferens fra tenning er ikke-eksisterende. Helt grei lyd.

Eneste aberet med et adapter, er at de blir enda en boks i front - eller gjør som forrannevnte, bruk en C10, så har du alt på skjermen og kun et lite kontrollpanel for adapteret som skal monteres på dashboardet/ rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...