Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

På ingen måte spam :) Frister fælt å kopiere opplegget ditt der bak egentlig. Likte veldig godt skinne systemet! Takk for bilder og forklaring 

 

Og litt "reisebrev". Da var første prøven på tur gjort. Det ble 250km i dag med bla. tur opp Hemsedalsfjellet som er relativt bratt og langt. Går vel fra 0m til 1000moh over roughly 25km om jeg ikke husker skiltingen helt feil. Var ikke noe tegn til varmgang, men jeg var "heldig" og kom bak et vogntog som lå i 30-40km/t så det bidro sikkert positivt. Hadde sikkert kjørt omtrent like rolig uten den siden P38 ikke er noe særlig glad i fart med mye vekt bak og oppoverbakker. Merker at jeg hadde 150hk mer enn dette sist jeg dro denne vognen :) Men den er veldig god å trekke med og når lockup kommer inn når det er flatt så ligger den rolig under 2000rpm å tusler avgårde. Eneste streken i regninga i dag var at det etter 2 timer med øsepøseregn kom inn litt vann på førersiden igjen. Må nok sjekke enda nøyere om hvor dette kan komme inn for det kan umulig være i pollenfilteret lenger, men det får bli etter ferien for nå skal jeg ikke la slike filleting irritere meg! 

 

Er det noen som vet hvordan den blir å kjøre i lavserie opp slike fjell som Hemsedal? Hvilken fart kan man forvente i lockup på 5gir? Jeg ser for meg at man sparer girkassen for mye varmgang om lavserie kan brukes og den kan dra med lockup inne. 

 

LR_july11 - 1.jpg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fem gir i automaten? Trodde dette var samme som D2, ZF 4 trinns automat? Hvis det var en typo, og det er samme automat, har du kanskje lock up i 3. gir som på D2? Det fungerer veldig greit ved tunge løft. Setter du den i "Sport" fungerer enda bedre, kan lure den i lock up rundt 65km/t og den holder seg der ned mot 60.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer altså slik at du setter girvelger i 3., og så låser den opp i normale tilfeller rundt 75km/t og forblir låst ned mot 60km/t med mindre du gir mye gass, da løser den ut. Min hadde ikke sett lock up på flere år når jeg kjøpte den, tror jeg, og trengte litt tid på å lære seg det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en 4trinns ja. Tenkte litt feil i går. Problemet mitt er vel at 75 er helt totalt urealistisk om det er oppoverbakke så kommer aldri dit. Var derfor jeg tenkte at lavserie opp fjell som harandgervidda kunne fungere for å nå lockup funksjon tidligere. 

 

Jeg skal prøve tipsene dine. Går den i lockup tidligere i sport altså? Uten sport knappen inne så gikk den ikke i lockup før rundt 80-85km/t og låste opp ved 75 virket det som og så lenge det er helt flatt så drar den greit med lockup inne, men så høyt i fart måtte jeg ha nedoverbakke /flate for å komme opp i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går bare tidligere i lockup når den er låst i 3. gir + sport modus. D2 går som regel i lockup ved 3000 omdreininger uansett, når den er låst i 3. gir. i sport låser den ofte rundt 2500 omdreininger. Se denne tråden om D2:

 

http://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/82951-dette-tipper-jeg-på-dere-ikke-visste-om-d2-girkassa/#comment-884145

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Takk for lenke og tips. Skal definitivt prøves ut når jeg skal trekke igjen. Jeg trodde bare den ville dra den enda lenger på gira i sport så unngikk å prøve sports moduset egentlig. Høres ut som det var litt tabbe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte 3. giret mye når jeg dro henger med min gamle diesel. Men aldri sport. Flush av girkassa gjorde at lock-up la seg inn mye hurtigere - spesielt i 3. giret. Var liksom ikke nødvendig å ligge i samme hastighet og delgass over lengre tid. Så fort turtallet var rett så smetta den det inn, og der lå den. 

4.6'n derimot legger inn lock-up i 4. giret allerede på 60 km/t om gasspedalen tilsier det. Egentlig sjeldent jeg bruker 3. giret på den. Nesten kun i bratte bakker med de store hjulene og planlagte forbikjøringer. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var gode tips! 150km sørover i dag til hønesfoss og det gikk langt bedre med kjøringa. Når den fikk inn lockup så var den mye sterkere og bedre å dra med. Jeg kjørte til ca 65-70 for å få inn lockup på 3.giret i sport og så skiftet jeg fra låst 3.gir til av med sport og låst 4gir når jeg passerte 80km/t. Så lenge det er flatt går det fint å cruise i 80km/t med låst 4.gir, men skal ikke mye motvind eller oppoverbakke før den før den trivest best i 3.lockup. Ble litt mye fikling med stikka, men den gikk på mye lavere turtall og jobbet mindre enn sist. forbruket på første etappe med vogn var 1.6l/mil. Får se om neste etappe er en del lavere når den går mye i lockup :) 

 

Angret ellers ikke på at jeg fikk air condition i orden før avreise. Var 22grader i skyggen når vi kjørte i dag og med steikende sol hadde det nok blitt varmt i bilen. var behagelig og lukke vinduene å kjøre med 19grader da ja. Alle de små tingene man ellers tar for gitt :D

 

IMG_4349.JPGIMG_4351.JPG

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Agrostar skrev:

1,6 på ein diesel?! 245 min med Polar 550 på 1200kg brukar 1,3 jamnt... Var meint å ta ein tur med P38 og vogna, trudde eg skulle få lågare forbruk da sidan det er diesel og mykje meir hestar.

 

Kjørte med 285hk M57 motor på ferie i fjor og lå da på 1.2-1.3 og da fulgte jeg fartsgrenser +mva selv opp undersjøiske tuneller med mye stigning. Det som dro opp mitt forbruk var sikkert at jeg kjørte mye uten lockup inne siden jeg ikke var klar over at man må sitte å lure girkassa/gass mellom sport/ikke sport og 3lås og ikke lås for å få lockup på 3. Og 4. Gir når det passer. Skal ta en måling på siste etappe hjemover også å se om det har blitt noe bedre etter sist. Tror egentlig det er altfor lite effekt som gjør at forbruket er så høyt siden man hele tiden må bruke omtrent det motoren har å gi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brage skrev:

Diesel RRp38 med automat og kjempediger vogn, kan nok bli litt svakt motorisert dessverre ja.

 

 

 

Det kan jeg skrive under på selv uten kjempediger vogn :D Gikk forøvrig "bare" 1.57 nå de siste 50literne med mer lockup kjøring.

 

Girkassen er udugelig til campingvogn kjøring eller så gjør jeg noe feil. Det er bedre å ligge å jukke den i mellom sport/vanlig og 3låst/drive, men ikke perfekt. F.eks så holder den ikke 3 giret låst om jeg må gi mye gass da går den ut av lockup og slurer med merkbart mindre effekt ut på hjulene enn når lockup var inne. Tenkte ikke så veldig nøye over der, men tror den også giret ned til 2 gir selv om jeg valgte 3 lås. På min forrige bil brukte jeg en Arduino kontroller til å styre girkassen. Da kunne jeg stille den inn til å holde lockup og giret jeg valgte til dovre faller. Jeg forstår bare ikke hvorfor de ikke kan gjøre det slik i fra fabrikk.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var vi vel hjemme fra ferietur. Ble litt kortere enn planlagt da vi fant ut at det ikke var noe poeng i å drasse med vogna videre der vi skal reise i morgen så da blir det Teslaen videre :) Men 1100km med vogn ble unnagjort uten noen problemer med bilen så er egentlig godt fornøyd. Litt håpløst dette med lockupen som jeg vil ha låst i på hele tiden, men skal se om jeg finner en løsning på det med tiden. 

 

På turen ned i fra Hardangervidda mot eidfjord så jeg en Defender DOKA som var helt rå! Fikk med et veldig lyst på defender, men til min store forargelse så ser jeg at man kun får dem med manuell kasse :/ Digger automat til terreng kjøring og egentlig til alt utenom henger kjøring så tror det var dealbreaker på defender :(

 

IMG_4372.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vært hjemme med pcen på lenge så har ikke fått sjekket om det rr realistisk, men kan man i teorien styre lockup solenoiden manuelt med en knapp/litt logikk? Kunne virkelig tenkt meg å fått til noe der da jeg tror manuell lockup hadde passet meg mye bedre :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lock up'n er vel en clutch i dreiemomentforvandleren som låser de to delene sammen, styrt elektronisk av "hjernen" til automaten. Slik sett bør det være mulig.

 

Jeg vet fra min fortid som Jeep-eier, og jeep forumbruker, at noen Petter Smart typer laget manuell lock up til Jeep Grand Cherokee 3,1TD med Chrysler 42RE automatkasse. Grunnen til det var at noen smartinger "over there" hadde programmert kassene til å gå i lock up ved 80mph istedet for ved 80km/t, jeg antar "hjerne" til kassene har et type minne som ikke kan skrives på nytt så denne programmeringen lot seg ikke endre på, ingen Jeep GC 3,1TD går i lock up før 120km/t. Blir litt masete med en italiensk turbomotor som aldri går i lock up, så da var det noen som mekket til manuell bryter. Jeg hadde amerikansk bensinmotor i min, og derfor ingen problemer, satt meg følgelig ikke mer inn i hvordan dette ble gjort.

 

Se her: http://www.jeepclubnorway.no/smf/index.php/topic,9811.msg59887.html#msg59887

 

Evt. søk litt på Jeep forumet. Dette lar seg gjøre.

 

På min D2 setter jeg bare kassa i "Sport" og legger ned i 3. gir i bratte bakker og tung henger. Fungerer helt supert, men jeg har TD5 med 175hk/400nm. Kanskje BMW motor'n bare trenger å tunes litt? Har ikke peiling på om det er noe lurt, men den har kanskje litt lite dreiemoment originalt til å trekke tungt?

 

Tron

Endret av Elchund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal sjekke ut det. Snakket akkurat med en bekjent som har laget en arduino styring til en Mercedes 5 trinns kasse med lockup. Han bekreftet egentlig det du sa nå, MEN en vesentlig ting er at han endret oljetrykket til "clutchen". Det gikk uten også, men om pumpa jobbet på 100% hele tiden så ble det unødig mye varmgang. Har ikke satt meg inn i kassen i det hele så aner ikke om denne har elektronisk trykkstyring heller, men skal se litt på det til uka. Om den har det så må man nok ta full styring av kassa siden dette trykket reguleres av girskift og automatisk lockup også.. Da er det litt vel ambisiøst for min kunnskap å gå løs på det, men om noen kan fortelle meg hvordan det skal styres kan jeg skrive koden :) 

 

Er det noen som har ZF sin manual på denne kassen som beskriver nøyaktig virkemåte på alt inni der? Kanskje det er mulig å lage en styring til denne også med en arduino kontroller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge disse gutta

 

https://www.aulro.com/afvb/technical-chatter/193615-torque-converter-lock-up-stall-print.html

 

er det et solenoid som styrer oljetrykket som aktiverer lock up, når strømmen er på er lock up av. i så fall trenger du kanskje bare litt enkel elektromekanikk, dvs. en passende bryter + relee, som denne karen nevner i i forumet jeg linket til:

 

http://www.chaz.yellowfoot.org/Lockup Trans Switch.htm

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for linker. Stemmer bra med manualen under at det er en solenoid som styrer lockupen, men som han jeg snakket med nevnte så må trykket reguleres også om man ikke vil kjøre den unødig varm. Han kjente ikke til denne kassen, men i manualen under så er det en "pressure solenoid valve" der og jeg ser at archsoft har med en temp sensor for styring av denne solenoiden ut i fra oljetemp. Jeg fikk tips om å regulere denne etter TPS. Det er jo egentlig bare tre solenoider som styrer girene, en som styrer trykket, en for lockup og resten er input/sensorer for å styre sulamitten riktig. "What can possibly go wrong" :D Vil det bli mye feil lamper i dash ved å koble ut girkasse ECU? 

 

Er det noen som kjenner disse boksene godt nok til å si om det stemmer for "ZF4HP22EH" boksen i P38? Se beskrivelse for ZF4HP22E boksen på side 40. Jeg ser at det her markeres for at lockup solenoid går kun på i 4giret, men på våre kasser så går den i lockup på ihvertfall 2-3-4 som jeg har kjent selv så der er det et avvik. 

 

http://bmwe32.masscom.net/moswald/docs/ZF Service Manual.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...