Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Jeg bøyer meg nok en gang dypt ned i verktøykassa i beundring både hva gjelder pågangsmot og kompetanse på elektronikk.....

 

Jeg håper virkelig du finner ut av hva som feiler bilen din, og at du deler det med oss. Interessant lesning. 

 

Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MartinM skrev:

Jeg bøyer meg nok en gang dypt ned i verktøykassa i beundring både hva gjelder pågangsmot og kompetanse på elektronikk.....

 

Jeg håper virkelig du finner ut av hva som feiler bilen din, og at du deler det med oss. Interessant lesning. 

 

Martin

 

Skal ikke gå ut å påstå at jeg har kompetanse på det. Hadde jeg hatt det hadde jeg sikkert fått til EAS :D

 

Logget i dag og jeg kan ikke se at noen sensorer skiller seg spesielt ut, men det er noe støy på dem ved justering. Kan det være så tilfeldig at støy filteret på 5V utgangen til sensorene er defekt på begge ECUene jeg har prøvd med? Skal se på ECUen i kveld om det er mulig å lure inn et RC filter og se om støyen kan begrenses noe. Jeg har jo ingen "baseline" på en bil som fungerer så det er vanskelig å si hvor mye støy ECUen tåler. Den viser jo ikke før en er nede på 200us, men de peakene som vises kan lure "snittet" på signalet opp/ned litt avhengig av hvordan de har programmert filtertiden på signalet.

 

Skulle ønske det var en sensitivitets justering i diagnosen hvor en kunne si at det er HELT ok at en 19 år gammel bil har 4mm forskjell på høyre og venstre side.. Hadde løst det :D

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Etter å ha lest om Eirik Iversen som hadde dårlig kontaktpunkt under listen ved førerdøren og skade pga fukt i tråden til JokerS30 så fant jeg ut at jeg måtte sjekke der også.  Ikke i min villeste fantasi hadde jeg trodd at Landrover la skjøtepunktet for jordingen til alle sensorene på det laveste punktet i dørken som ikke har drenering og forseglet den med en runde med fibertape, men det har de altså gjort.. Så da var det bare å begynne å klippe opp ledingen og prøve å finne blankt å fint kobber, men det skulle ikke være så enkelt. På de tre ledningene så ble det ikke blankt kobber før helt i torpedoveggen og på den som gikk bakover til bakre venstre så måtte jeg lodde den på helt ved sensor og selv der var det ikke så bra som jeg helst ville hatt det, men det skulle bli godt nok for en test. 

 

Så var det å tape alle pølsene sammen, montere alt av deksler som måtta av for å få skiftet alt og starte opp for test. Jobben tok 4timer + i dag og jeg trodde virkelig at nå skulle EAS H*#¤%"!&& være løst, men neida den danset akkurat som før.. Kalibrerte ikke på nytt så det er vel kanskje neste steg å prøve, men har svært dårlig  trua på at det hjelper egentlig så ikke kjempe fristet til å bruke et par timer til på det i kveld. 

 

IMG_1083.JPG

IMG_1086.jpg

IMG_1088.jpg

IMG_1089.jpg

IMG_1090.JPG

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Erik Iversen skrev:

Håper du kommer fram til en løsning snart :) 

 

Skulle ikke forbause meg om det er flere dårlige ledninger nedi i den kabelkanalen du nevnte.. Det var ikke mye pent nedi der.

 

I dag dukket konnektor til EAS ventilene opp i posten. Om jeg har en passende PLS liggende så skal jeg kaste sammen et program som styrer ventilene og kompressor ut i fra nivå sensorene og om det fungerer så må det være ledningsnett/dårlig ECU. Neste steg er kanskje å koble styringen jeg lager inn på EAs ecuen for å styre med drivers pack og ledningsnett inntakt. Håper vare jeg har en PLS Med pwm 12V utganger. Stygt redd for at det er 24V, men får grave litt i testracket å se :P 

 

Endret: stryk det med pls... hadde selvfølgelig kun med 24V utganger og kun et rele liggende.. da får det utsettes. Grundig lei hele EASen nå uansett så det er kanskje like greit å utsette det før jeg kjører bilen på skroten :unsure:

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen som trenger delebil i bergens området? Over 80000kr i nye deler bare siste året så må være mye bra å plukke. 

 

Svinghjulsdemper røyk i dag og det blir ikke reparert av meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, MartinM skrev:

Jeg kan være interessert i de høydekalibreringsklossene du laget, hvis du skal kvitte deg med de. Hva skal du ha eventuelt? Synd med bilen, at den ga deg så mye trøbbel :(

 

Martin 

 

Det kan være de bringer ulykke :D Skal se om jeg har dem enda. Ryddet i garasjen i vår og da gikk det med litt vel mye har jeg funnet ut i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet hva en brukt slik demper går for? Vurderer å bytte for å se om det er mulig å få solgt den. Igrunnen for mye gode deler til å lage spiker helt enda, men til uka igjen begynner jeg sikkert å demontere litt deler som er grei å få solgt og kjører resten på skroten om jeg ikke finner en rimelig demper å skru på og heller selger den kjørbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Uten at eg skal sei kva du skal gjere, so er det nett sånne ting som gjer at desse bilane blir solgt som delebilar. Kun ein liten del som må byttast, ogso blir ein bil med mykje nye deler kasta. Om du er fornøgd med bilen ellers, so hadde eg tatt den tiden det tek å få ordna det, og beholdt bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Agrostar skrev:

Uten at eg skal sei kva du skal gjere, so er det nett sånne ting som gjer at desse bilane blir solgt som delebilar. Kun ein liten del som må byttast, ogso blir ein bil med mykje nye deler kasta. Om du er fornøgd med bilen ellers, so hadde eg tatt den tiden det tek å få ordna det, og beholdt bilen :)

 

Har hentet en Chevrolet Tahoe 2002 model som eratatning. MYE mer riktig motor å dra med. Om ikke noen har en slik demper rimelig til salgs så blir den ikke byttet av meg :p frister å sveise på noe så det er kontakt så jeg får kjørt den på høggern egentlig. 

 

veldig mye bra bil igjen om noen skulle finne på å fikse den, men må sette strek en gang også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.6.2018 den 0.33, SindreB skrev:

Hei, jeg har en demper STC3345 du kan få kjøpe for 500kr. Den har gått 184000km. 

Synd om denne delen hindrer at bilen er på veien, selv om det kanskje er en trøblete vei.

 

 

 

 

Det frister veldig. Det var muligens en som vill kjøpe den så sjekker det først, men ellers høres det ikke ut som en dårlig plan å bytte denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nei, kan vel fortsette på denne tråden, da jeg har overtatt prosjektet :-)

 

Plukka ned bilen idag og oppdaget at det var "Crankshaft pulley bolt" som var løs. Den kunne løsnes med liten skralle og skal vel egentlig sitte med 300NM eller noe slikt (står 100NM + 150grader i manualen). Får sjekke med BMW om de har den lille pin´en på lager(BMW delenummer 11231263911) i morgen og smelle alt sammen igjen med noe bedre moment og litt loctite. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ja, blir ikke arbeidsløs med en slik bil. 

 

Fikk først lekkasje fra dieselpumpa. Bestilte et nytt pakningssett og bytta de to som kan byttes relativt enkelt med pumpa i bilen. Da ble det relativt tett. 

 

Så ville det elektriske førersetet bare kjøre fremover og ikke bakover, virka som at det var "seat outstation" som sitter under setet da jeg kunne kjøre det tilbake med 12v rett på motoren. Kjøpte en ny på ebay til 300,- ink frakt og da funka alle funksjonene på setet igjen. 

 

EAS problematikken er ikke god å få has på. Idag fikk jeg den til å stå i ro på garagegulvet etter så ha fikla litt med sensorjord og finjusttert litt på kalibreringa. Det virker som disse er relativt kresne på justeringa men det er vel ikke så rart siden det er stiv ramme, virker som et hjørne som pendler påvirker de andre hjørna mye og så er det igang. Har satt på manometer på slangen til trykktanken og alt virker tett :-)

Endret av bstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...