Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

19 minutter siden, Erik Iversen skrev:

Godt jobba. :)

Var nede med innerskjermene mine i går også, og så fort hvor smart styresnekka var festa! Dette så jo ut som en drøm sammenlignet med en Defender TD5 jeg skiftet på for et par år siden.. ^_^

 

Ja dette er den enkleste snekka jeg har montert. Egentlig samme med hele styreopplegget. Smurte opp rattstammen med EP2 fett i dag tidlig og monterte alt igjen før klokka ble 10:30 :P Ble litt bedre, men må nok akseptere litt slakke her om den skal være justerbar i lengde retningen. Hadde 2mm uten fett helt ute på rattet og det føltes mindre med fett på, men det er sikkert likt. Skal ta en testtur i ettermiddag når jeg er hjemme igjen fra vennebyen show :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Agrostar skrev:

Du brukte no litt tid med skriving på RR UK gruppa før du fann ut av det :P

 

Det var i gårkveld for å finne feilen. Var nesten så det ble soving på sofaen i går når jeg brukte lørdagskvelden i garasjen :P 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tikket det inn oring sett til ventilblokka i posten i dag. Litt bummer at det viser seg at en enveisventil og et ventilsete var ganske slitt. Diaphrame (?) var også bra slitt. Skulle ikke mye til før den var punktert, men den gjorde sikkert jobben. Resten av oringene så egentlig bra ut. 

 

Nå som jeg ser på enveis ventilen så kan det rime litt mer at ting ikke alltid har fungert. Den treffer sikkert ikke alltid setet like bra tenker jeg. Monterte nå likevel sammen alt med nye o-ringer så skal jeg ta en prøve i morgen. Det ligger an til ny ventilblokk egentlig, men må bare se hvordan den oppfører seg i drift. 

 

Edit: og ja nå føler jeg at jeg har driti meg skikkelig ut på easen. Drivers pack var et realt bomkjøp og sikkert den brukte ecuen også.. fatter ikke hvorfor jeg ikke tok meg 5min ekstra når blokken var ute likevel for driver pack byttet og sjekket ventilene..18EC9325-1A66-4AC0-8D39-165AA6441490.jpeg

 

2DE6850A-97D0-4F03-86E7-0E8374ABCEEB.jpeg196630FE-882A-4488-B7FE-9431A7BB01A1.jpegDB13A0D4-E4F8-4316-BC74-EBF8287242B6.jpeg837C429F-A378-495D-AF4E-AB7802F69EA8.jpeg

50DF4150-3D12-427B-B68A-12AC8ECF2B0C.jpeg

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var avgjørelsen tatt. Pga så dårlige NRV ventiler, dårlige sete i blokka og at selve gummien i alle solenoid ventilene var nær havarigrensa så ble det komplett ny EAS blokk. Etter jeg byttet om på NRV ventilene for å se om det ble bedre så begynte også bilen å sige. Om det var fordi jeg overhalte å endret possisjon på solenoid ventilene eller om det var pga snuing av NRV ventilene vet jeg ikke. Uansett var dette helt utslitt og modent for utskifting. 

 

Nå har jeg byttet deler for over 80000kr siden April. Kun ren delekost siden jeg ikke har brukt verksted til noe arbeid. Den som kjøper denne bilen rimelig når jeg bytter tror jeg kommer til å gjøre en god deal :PDet er ikke mange av de kjente P38 problemene jeg ikke har vært innom. Skal ikke si at alt har vært helt nødvendig, men det hadde blitt problemer om jeg hadde hoppet over det. Nå håper jeg virkelig at ting kan roe seg så jeg slipper å sette av en god slant hver måned til deler :S 

 

Deler som er på tur fra england : 

1 x Air Suspension Valve Block Assy New (Dunlop) RVH100030 LR009787 (RVH100030)  
1 x Air Suspension Dryer NTC9812 (NTC9812)  
1 x Auto Gearbox Oil Cooler 2.5TD UBC100840 (UBC100840)  
1 x Auto Gearbox Oil Cooler Pipe 2.5TD (OEM Hi-Flex) ESR3923 (ESR3923)  
1 x Auto Gearbox Oil Cooler Pipe 2.5TD (OEM Hi-Flex) ESR3921 (ESR3921) 
4 x Oil Cooler Pipe O-Ring Single ESR1594L (ESR1594L)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har aldri fått opp immobilised på min når eg har kobla ifra batteriet, den står som disabled kvar gong eg har sett etter i becm og. Men motorhjernen på min er chippa, så det kan jo vere gjort noko der. Dei gongane eg ikkje har fått start, så har heller ikkje lampen for motoren lyst, så eg reknar med det har vore pga kontaktproblem. Trudde først det var eka koden som hadde forsvunne, men virkar ikkje sånn når eg tenker etter i seinare tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fikk ny ventilblokk før helga og monterte den i dag. Ny test tur viser samme problem som tidligere.. Den står også å konstant gjør små millimeter korrigeringer selv når den står på verksted gulvet nok til at kompressor blir gående hele tiden. Jeg er HELT tom for ideer! Jeg kan ha hatt veldig flaks med å kjøpe en brukt ECU med nøyaktig samme feil som min gamle, men det er ikke godt å si. Fordelen av å handle brukt! Klarer virkelig ikke å se hva det kan være som får den til å oppføre seg slik. Har ikke vært bort i noe som er så håpløst som dette før :( 

new_valveblock.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du koblet på manometer så du ser hvor mye trykk du mister ved hver justering? Min bil mistet nesten fire bar fra fullt reservoar på 10 bar av en eller annen grunn. Nå går den ikke under åtte selv når jeg hever bilen. Bilen skal jo i utgangspunktet finne roen etter en stund og ikke justere seg, spesielt hvis den står flatt. Må være en eller annen signalfeil?

 

martin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulighet 1:

Luftlekkasje, internt eller eksternt, gjør at bilen siger. Dette oppdages av styreenheten, som sørger for å fylle etter luft.

 

Mulighet 2:

Bilen siger ikke, men styreenheten tror det. Evt at den tror bilen er blitt høyere. Dette kan skyldes sensorer, ledninger eller styreenhet. Styreenheten sørger for å korrigere.

 

Mulighet 3:

Styreenheten vet at bilen har riktig høyde, men ventilblokka korrigerer likevel høyden. Dette kan skyldes ledninger, driver-pack eller styreenhet.

 

Mulighet 4:

Bilen er noe utenfor korrekt høyde, og styreenheten vil foreta en liten justering. Av en eller annen grunn, blir den lille justeringen altfor stor.

 

Mulighet 5:

En kombinasjon av de 4 første, evt sammen med noe annet, evt kun noe annet :)

 

 

For å finne ut av dette, må du vite hvilke signaler som går hvor og når. Åpner ventilene fordi bilen har feil høyde, eller har bilen feil høyde fordi ventilene åpner... osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/30/2017 den 21.06, Agrostar skrev:

Meinar min står i ro når den er parkert, men køyrer eg so justerar den reva opp og ned heile tiden.

Har du prøvd å ta en loggerunde? Hadde vært morro å sett om det er likt på din. Lurer fælt på hva det her kan være. Er ganske tom for ideer nå, men det kan jo være noe som blir dårlig i reguleringskretsen på ECUen om den baserer seg på kondensatorer som tørker ut eller lignende som "aldres". Det er det eneste jeg har kjøpt brukt og nå er jeg igrunnen like langt med den teorien.. 

 

På 10/30/2017 den 22.52, MartinM skrev:

Har du koblet på manometer så du ser hvor mye trykk du mister ved hver justering? Min bil mistet nesten fire bar fra fullt reservoar på 10 bar av en eller annen grunn. Nå går den ikke under åtte selv når jeg hever bilen. Bilen skal jo i utgangspunktet finne roen etter en stund og ikke justere seg, spesielt hvis den står flatt. Må være en eller annen signalfeil?

 

martin 

Nei jeg har ikke gjort det. Jeg har et på vei i posten fra kina så har ikke stresset med å få tak på det. Hva var løsningen for din del når du fikk den til å ikke droppe ned så mye? 

 

På 10/30/2017 den 23.09, WildRover skrev:

Mulighet 1:

Luftlekkasje, internt eller eksternt, gjør at bilen siger. Dette oppdages av styreenheten, som sørger for å fylle etter luft.

 

Mulighet 2:

Bilen siger ikke, men styreenheten tror det. Evt at den tror bilen er blitt høyere. Dette kan skyldes sensorer, ledninger eller styreenhet. Styreenheten sørger for å korrigere.

 

Mulighet 3:

Styreenheten vet at bilen har riktig høyde, men ventilblokka korrigerer likevel høyden. Dette kan skyldes ledninger, driver-pack eller styreenhet.

 

Mulighet 4:

Bilen er noe utenfor korrekt høyde, og styreenheten vil foreta en liten justering. Av en eller annen grunn, blir den lille justeringen altfor stor.

 

Mulighet 5:

En kombinasjon av de 4 første, evt sammen med noe annet, evt kun noe annet :)

 

 

For å finne ut av dette, må du vite hvilke signaler som går hvor og når. Åpner ventilene fordi bilen har feil høyde, eller har bilen feil høyde fordi ventilene åpner... osv....

 

Mulighet1, Den siger ikke når jeg parkerer den over lang tid nå etter jeg satte på ny ventilblokk. Den gjorde ikke det før jeg overhalte den gamle blokka heller så jeg har utelukket lekkasje egentlig. Har likevel godt over med zalovann for å sjekke uten å se noen lekkasjer. 

 

Mulighet2, når jeg sitter å følger med med bilen på tomgang så ligger den å forsøker å justere hele tiden selv når den er 1-2bit unna "target" høyde (1.5-3mm) og da overskyter den litt hver gang. Ser ofte at den justerer begge fremme f.eks selv om en av dem er veldig nært/helt på "target". Dette gjør at den konstant ligger å jobber når den er parkert, men da med mye mindre opp/ned bevegelser enn når jeg kjører. Jeg har feilsøkt ganske mye på høydesensorene og føler meg trygg på at de rapporterer korrekt høyde tilbake igjen. Har egentlig fryktelig lyst til å prøve en "known good" styreenhet for å se om det kan være den som du sier. Skikkelig irriterende at jeg kjøpte en brukt en til akkurat det så kan jeg på en måte ikke utelukke den heller. 

 

Mulighet 3: Lurer på å sjekke de ledningene som er skjøtet med krympehylser (typen som varm-krympes). Det KAN jo være at det har kommet fuktighet inn i disse og at det er dårlig kontakt i skjøtene. Jeg loddet hele connectoren på andre siden av bilen så skader kanskje ikke å ta seg en kveld der å få utelukket ledningstull ja. 

 

Mulighet 4: Skulle gjerne likt og visst hva "en eller annen grunn var" :D

 

Tror du har rett i det. Skal se om jeg får laget til en breakout kabel på ECUen og koblet meg til slik at jeg kan logge ventilutganger forran og sensorer forran for å prøve å forstå hva som skjer. Kan logge på oscillioscopet med noen hundre målinger i sekundet så burde det vise hva som skjer. 

 

Tusen tusen takk Wildrover, MartinM og Agrostar. Alt hjelper av slike tips og får nøtta til å kverne. Får sove litt på det og se om jeg får motet meg opp til garasjen igjen snart. Lanolin behandlet hele bilen i går så nå står den til tørk. Jeg ble også veldig godt behandlet selv siden jeg kjørte maks trykk (6-8 bar) rett i pistolen og ikke 2.5-3bar som JokerS30 fortalte at han kjørte :D Det var lanolin overalt til slutt.. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, minim skrev:

Jeg ble også veldig godt behandlet selv siden jeg kjørte maks trykk (6-8 bar) rett i pistolen og ikke 2.5-3bar som JokerS30 fortalte at han kjørte :D Det var lanolin overalt til slutt.. 

 

Med 8bar behandlet jeg bilen til kona, utvendig. Den sto parkert 10-15m lengre bort på gårdsplassen

 

Men siden vi er ekte mannfolk, leser vi ikke instruksjonsmanualer vel ? 

 

How hard can it tross alt være ?


Edit: nå skjønner jeg lite. Jeg fant en annen manual, som forutsatte et HELT annet trykk på begerpistolen. Fins det fler varianter av denne mon tro ? :huh:

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste faktisk det arket der, men kun fordi det lå i pakken :P Der står det faktisk 5-6bars arbeidstrykk og 10bar maks. Jeg lå vel mellom 6-8bar siden jeg kjørte maks ut fra kompressor. Som jeg var inne på prøvde jeg meg ned i 5bar, men den sprøytet så dårlig da. Hadde sikkert ikke varmet godt nok på NASen heller. Men det kom nå litt på bilen også så det ruster vel ikke med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har stått stille lenge nå her. Fått brukt bilen litt, men det har også dukket opp noen nye feil :/ 

 

-EAS status quo. Justerer seg opp og ned enda, ikke fått tid til å se mer på det, men neste steg er å klippe opp skjøtehylsene i venstre fotbrønn og lodde dem slik som jeg gjorde med alle kablene på høyre side bare for å være sikker på at det ikke er noe der 

-ABS har igjen begynt å gi feil på front left sensor short to another sensor. Resatte feil, kom tilbake, byttet ECU til den gamle jeg hadde og feil kom tilbake etter noen mils kjøring. Så da er det vel noe på bilen eller så har begge ECU samme feil. Venstre sensor forran er byttet sammen med komplett aksling så det er ikke feil der. Har trykket inn sensor igjen og har kjent at kuler er i orden. Ikke hatt tid til å feilsøke mye enda.. Skal ta ut sensor å se inn hullet, men nå tror jeg ikke ringen kan være ødelagt igjen. 

-Kaldstart når det blir et par minus og kaldere er helt håpløst. Sikkert bare et par glødeplugger som virker så får få unna en bestilling på nye glødeplugger i dag. Noen som har forslag til hvor man får fatt i til OK pris? I england får man slikt til gibort priser, men her ser jeg at Bosch plugger kommer på 250-300kr/stk noe man omtrent får et helt sett for i england. Er det virkelig så stor forskjell? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

6x glødeplugger omsider byttet og den starter omtrent som an toyota hiacce selv i minus grader :D

 

Jeg begynte å se litt på ABS problemet i dag. Siden de fleste sier at Wabco D (99-02 mod) ABS styringen ofte har ECU feil når "sensor short to another sensor" feilmeldingen kommer opp så begynte jeg å feilsøke på inngangskretsen til fremre venstre sensor som feilet. Jeg begynte å skissere ned, men ble ikke ferdig før jeg ble lei og gikk i garasjen bare for å se om jeg hadde en ny sensor liggende i rotekassen min og det hadde jeg jammen. Siden disse er kjappe å bytte så tok jeg ut sensoren som sto i å oppdaget at den var litt møkkete utvendig når den var kommet ut. Rengjorde den, monterte igjen, nullstilte feil og feil kom tilbake igjen. Kastet ut den "gamle" (4mnd gammel, 2000km kjørt ca) føleren og monterte den nye jeg hadde liggende og feilen forsvant.. Moralen er altså å styre langt langt unna "allmakes" OEM abs sensorer å kjøpe originalt. 2stk uoriginale kostet nok mer enn en original som sikkert hadde holdt minst et år ihvertfall B)

 

IMG_0903.jpg

 

Så var det ut å testet bilen litt nå som traction control fungerte. Prøvde meg opp en ny skogsvei som vi holder på å lage, men det buttet jammen fort. Kom såvidt opp i skråningen før det bare spant seg fast. Var ikke som å kjøre Geländewagen med sperrer dette nei :D Tappet ut litt luft, men klarte fortsatt ikke å komme meg noe lenger uten å ta rennafart. Kom omtrent dit lysa slutter å lyse på det andre bilde og som en kan se om en sammenligner med taket i undergangen som er horisontalt så er det nesten ikke oppoverbakke. Nå har jeg ganske små dekk så de flyter nok dårlig på snø også. Sikkert ikke bare bilen sin feil :)

 

IMG_0897.JPGIMG_0898.JPG

 

Og siden summen av feil på en P38 alltid er lik så sluttet nærlyset på venstre side å lyse når jeg ordnet ABS sensoren på venstre side :D Kan ikke skjønne at det skal ha en sammenheng så det må være tilfeldig, men litt morro er det nå. Måler korrekt spenning ut fra BECM med lyset på, men med lyset av måler jeg 8Volt. Full lys veksler mellom 12v og 0 volt når det går av/på. Fremme ved pæren er det også 8volt når pæren er frakoblet og ingenting  med pæren i så et sted er det dårlig kontakt. Det irriterende er jo at det ikke er noen koblingspunkt mellom BECM og kontakten fremme ved lykten så et er trolig brudd i en kabel et sted :( La ekstra jording på lampen uten noen effekt og pæra er i orden når den testes på batteriet.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med EAS kamp i dag. Kontakten i fotbrønn på førersiden har blitt skjøtet tidligere med krympehylser med lim i. Det har sett bra ut som jeg har ikke rørt dem, men fant ut at det er det eneste jeg ikke har prøvd til nå så jeg klippet opp og loddet sammen igjen. To av ledningene var helt svarte så jeg måtte klippe mye for å komme til rent kobber så jeg fikk god kontakt. Vel montert sammen igjen så fungerte det AKKURAT like dårlig som før. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre med EAS systemet lenger. Den går opp/ned 2-3centimeter hvert 10 sekund når jeg kjører og det fører til at kompressor går hele tiden. Det er forsåvidt ikke noe særlig merkbart når jeg kjører annet enn på lysene i mørket når man er klar over dette og det gir ingen feilmeldinger. Jeg har fått logger i fra en annen P38 også som hadde samme tendenser så godt mulig dette er vanlig når ECU blir gammel eller at systemet rett og slett er så dårlig, men kompressor for en vanvittig gangtid av det og vil knele tidlig :( Min er ganske varme etter 30 minutters kjøretur. 

 

Lyspæren var gåen så det løste seg ganske lett ved å bytte den i dag. Mekanikeren (meg) kløna det til å går ved å feilsøke på langlys når det var nærlyset som var feil.. 

after_solder301217.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny runde med EAS i dag.. Fikk tips om at L/R sensorer måtte være innefor 6bit mekanisk kalibrert for at den ikke skulle pendle slik. Det var jo ikke mine så da var det ut i garasjen å testet ut dette siden jeg føler det meste annet er prøvd. Jeg kalibrerte mekanisk til de var innenfor 2bit, kalibrerte alle høyder på nytt med høydeblokker og ut å testkjørte. Samme greia enda med pendling opp/ned. Så inn i garasjen igjen og jeg lar den gå på tomgang. Da pendler den 5bit opp/ned noe som skulle være 7-8mm. Det stemmer bra når jeg måler også ved siden av bilen. Det fører til at kompressor går 20sec og stopper 10sec siden den justerer opp/ned hvert 10sekund. Dette virker som håpløst dårlig design om det ikke er noe galt hos meg.

 

Det rare er at loggen viser at kompressor går hele tiden, men i realiteten går den bare 40sec hvert minutt eller 66% duty cycle. Ikke så ille som jeg trodde,  men likevel er det ikke slik det bør være. Om noen gidder å logge sin egen P38 så hadde jeg satt pris på det. Hadde vært morro å sett om dette var en Engelsk design feature eller om det faktisk er noe galt hos meg. 

 

EAS_idle.jpgIMG_0928.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så høyre sensor må være innenfor 6 bit +/- i forhold til venstre? Det var nytt for meg ihvertfall. Må ut og sjekke hvordan det er på min bil.

Tror kompressoren min går omtrent 60 prosent av tiden den også, men jeg nekter å tro at bilen min er i orden. Ser den går opp og ned flere cm på det ene hjørnet, når den står stille på tomgang.

 

Vet du noe om sample rate på loggingen til nanocom? Fanger den opp alle justeringene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en på et forum som sa dette, men jeg finner det ikke i noen dokumentasjon og jeg ser heller ikke logikken bak det. Hvorfor i alle dager skulle de hardkode noe slikt og ha justerings mulighet i tillegg. Det gir ingen mening og jeg tror det er tull. Jeg justerte uansett stagene manuelt bare for å utelukke det problemet og det ble ikke bedre.

 

Den "feilen" som er på min er av den typen som mange kanskje ikke hadde lagt merke til. Kanskje det ikke er en feil engang :D Jeg synst bare det virker merkelig at den skal holde på slik. I dag kjørte jeg 300km+ over 5 timer uten noe overoppheting av eas og egentlig uten å tenke så mye over at den går opp og ned annet enn når jeg stoppet forran biler og kunne se at lysene mine vandret en centimeter opp/ned. Logget 2 timer, men har ikke med meg pc med nanocom logviewer så får ikke sett på dem.

 

Har ikke peiling på bitrate, men mistenker at den ikke er så bra. Den fanger jo ikke opp stopp på kompressoren som er på 10sec. Jeg tipper det varierer i fra ECU til ECU og antall parameter som leses. Bitrate er sikkert fast og så avhenger det av hvor mye data som skal logges. Var det du som sendte meg logg i fra en tur? Husker jeg fikk sendt en logg som hadde litt samme symptomer som min for en stund siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, WildRover skrev:

Var nok meg det ja. Spennende å følge denne tråden. Selv har jeg ikke hatt tid til å feilsøke noe særlig på EAS, alltid noe annet som må repareres som det haster mer med :D

 

 

Jeg har hatt så mange andre prosjekter i det siste at den har blitt nedprioritert her også. Jeg bruker jo egentlig ikke bilen så den står gjerne i flere uker lagret i garasjen mellom hver gang den får seg en liten tur. Jeg skulle egentlig prioritert å bytte oljekjøler og slanger på automaten også før de begynner å lekke, men denne teite reguleringen har irritert meg lenge så begynte på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har bilen fått seg en 600kilometers kjøretur uten feilslag. Logget de to første timene og registrerte 98.2% duty cycle på kompressoren så den går mer eller mindre konstant utenom når den stopper for å slippe ut luft i pendlingen sin. Hadde med verktøy på turen så splittet ventilblokken for å se at NRV ventilene var i orden etter tips på et engelsk forum. Alt var i orden der som forventet i fra en spell ny EAS blokk.. 

 

I morgen skal jeg se om sensorene trøbler. Vet snart ikke annen råd enn å kjøpe ny ECU og nytt ledningsnett for å se om det blir bra da, men samtidig så hadde jeg nettopp en ABS sensor som bare var noen måneder gammel før den feilet så det kan vel like gjerne være at noe av det nye jeg har montert allerede har feilet :( Har rigget til å logge 5V sensor utgangen med instrument med høyere oppløsning enn inngangen så det er mulig å se om det er forstyrrelser eller dårlig signal på en av sensorene. Skulle sjekket det i kveld hadde det ikke vært for at bilen står parkert rett utenfor soveroms vinduet til minsta :)

26655592_10159682309935234_713376372_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...