Gå til innhold

Endelig P38 - Nye utfordringer


minim

Anbefalte innlegg

Har du Rave? Isofall kan du gå på 44 og side 15, der står utgangane mellom hjernane for girkassen, deriblant ventil 3(av 4) som er til lockup.

 

Om du hadde Gelenderwagen før, kva tykte du om dei i forhold til Range Rover? Vurderte den bilen før eg handla og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per Tollefsen sitt bilde.

De to siste somre har jeg kjørt med denne doningen på ferie. P38  mod.2000 med 2.5 diesel. Vogna LMC 450 1200 kg.

Jeg har fått tips på forumet om å bruke sport i tøffe motbakker. Det fungerer glimrende.

Før lange bakker drar jeg på så jeg har god fart. Slik at turtallet holder seg over 2200 på 5 gir. Da kan den ta lange bakker uten å miste for mye fart.

Når den mister fart trykker jeg på sport. 

Dieselen i P38 er ingen sprinter. Det vet vi. Men det er viktig å kjøre aktivt - å bruke girene riktig - og å ha rett turtall. Da går det greit unna.

Det er ikke ofte at man ligger såpass under fartsgrensen at det blir kø bak.

 

Forbruket uten vogn er 0.85 l/mil

Forbruket med vogn er mellom 1.2 og 1.3 l/mil. Det er gjennomsnitt på 4000 km. Over flere fjelloverganger.

 

Temperaturen på vannet holder seg relativt jevnt. Den eneste gangen temperaturen har steget over trivselsgrensen var opp bratte stigninger mellom Alvdal og Ringebu. (Litt sør for Alvdal). Jeg kjørte i lavgir. Grunnen til temperaturstigningen må være at farten var så lav og dermed ble luftstrømmen også for lav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hjelpt en kompiss i garagen i dag med å bytte bremser, dempere og fjører på en golf som skal til eu kontroll, men det ble tid til en liten tur på biltema. Jeg kjøpte meg 5% sotfilmen de har der for å se om det var mulig å få på noe som så skapelig ut uten å koste allverden. Vil bare ha den mørk bak egentlig siden jeg synst den tar seg bedre ut da. Håper ikke 5% blir for lite til at jentungen kan se skikkelig ut, men får heller legge på litt svakere film der. Er det noen som har gode tips til legging av film? 

 

3 timer siden, Agrostar skrev:

Har du Rave? Isofall kan du gå på 44 og side 15, der står utgangane mellom hjernane for girkassen, deriblant ventil 3(av 4) som er til lockup.

 

Om du hadde Gelenderwagen før, kva tykte du om dei i forhold til Range Rover? Vurderte den bilen før eg handla og.

Jepp. Skal ta en titt der ja :) Takk for tipset. 

 

Det er jo solide saker og jeg har sikkert hatt en 5-6stk av dem opp igjennom i forskjellige varianter uten at noen har vært i nærheten av så ille som min P38 var med alt som var gått føyken, men så har de mindre leamikk også. 460 serien kan sammenlignes med defender tror jeg nesten da den er svært simpel. 463 er bedre, men det er traktor sammenlignet med P38 som har fått seg skikkelig gjennomgang på understellet. Jeg har ikke fått kjørt P38n noe særlig i terrenget, men Geländewagen har sperrer på senter og begge akslingene noe jeg tror merkes godt om jeg hadde tatt de sammen i samme løypene. Jeg hadde også 35" på min uten noe særlig med arbeid noe som ikke er bare bare på P38. 37" går greit på dem også, men det er glemmesak på P38 uten å gå bananas med vinkelsliper og heveklosser. Deleprisene er helt sinnsyke og selv brukt deler koster mye mer enn nye deler til Land rover så jeg trivst veldig godt med å heller sette på nye billige deler så får de heller vare i 15 år i stede for 30 som de kanskje hadde gjort på merca :)

 

 

1 time siden, Velocette skrev:

Per Tollefsen sitt bilde.

De to siste somre har jeg kjørt med denne doningen på ferie. P38  mod.2000 med 2.5 diesel. Vogna LMC 450 1200 kg.

Jeg har fått tips på forumet om å bruke sport i tøffe motbakker. Det fungerer glimrende.

Før lange bakker drar jeg på så jeg har god fart. Slik at turtallet holder seg over 2200 på 5 gir. Da kan den ta lange bakker uten å miste for mye fart.

Når den mister fart trykker jeg på sport. 

Dieselen i P38 er ingen sprinter. Det vet vi. Men det er viktig å kjøre aktivt - å bruke girene riktig - og å ha rett turtall. Da går det greit unna.

Det er ikke ofte at man ligger såpass under fartsgrensen at det blir kø bak.

 

Forbruket uten vogn er 0.85 l/mil

Forbruket med vogn er mellom 1.2 og 1.3 l/mil. Det er gjennomsnitt på 4000 km. Over flere fjelloverganger.

 

Temperaturen på vannet holder seg relativt jevnt. Den eneste gangen temperaturen har steget over trivselsgrensen var opp bratte stigninger mellom Alvdal og Ringebu. (Litt sør for Alvdal). Jeg kjørte i lavgir. Grunnen til temperaturstigningen må være at farten var så lav og dermed ble luftstrømmen også for lav.

 

Jeg kjørte slik som du  sa egentlig, men opplevde ganske fort at det ble kø bak meg. Slapp en del forbi selv om jeg ofte klarte å holde 80 i 80 sona. Kanskje fordi jeg aldri har noen som tar meg igjen ellers når jeg kjører uten vogn med menneskebil :X

 

Imponerende forbruk! Måler du ved avlest km stand og liter fylt eller måleren i bilen? Jeg ligger på 1.32 i snitt over 130 liter fylt før jeg reiste på ferie hvor jeg ikke kjørte noe særlig med henger og 1.61 i snitt over over 160 liter på ferie (har ikke fått registrert siste del, men snittet bør stemme). Laveste jeg har klart når jeg lå med lockup omtrent hele tiden og kjørte bak en tysk bobil som lå 10 under fartsgrensa på en strekning på ca. 100km var 0.85, men da var det padde flatt og bilen gikk helt optimalt på lockup hele tiden. Dro da 1600 kg vogn + bil med full oppakning. Kunne ikke kjørt noe roligere heller om jeg skulle følge fartsgrensene på rette strekker, men jeg la meg fort i 50-60 i 80-sonene når det var mye stigning siden jeg ikke ville ligge med 4000rpm og flat pedal så kjørte ikke hardt heller igrunnen. Kan ikke forstå hvordan 0.85 i forbruk til vanlig kjøring fysisk er mulig egentlig.

 

Jeg kjørte 1250 høydemeter opp hardangervidda som er rimelig rett opp i 30-40km/t bak en trailer nå på turen uten bevegelse i nåla faktisk. Nå skal det sies at det sikkert ikke var mer en 15 grader ute så kan godt være det hadde blitt problem i 30+. Jeg har vasket/flushet både radiator og intercooler innvendig/utvendig så de var helt rene, byttet AC register og oljekjøler slik at kunne yte full kjøleeffekt og gi god flow igjennom til radiator samt ny viscosevifte. Det er veldig stor forskjell på om de er rene og har god flow har jeg erfart etter å ha vadet med bil noen ganger og gått på en smell når de skal ut i trafikken igjen :D Kan være en billig løsning å bruke godt med avfetting og vaske de utvendig. 

 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag mimret jeg 10år + tilbake i tid på soting av bilvinduer. For 10-12år siden så hadde jeg en med "limo-soting" på alle ruter utenom frontruten og det var et hellsikes arbeid å få lagt på den gangen. Mye styr å måtte legge på frontrutene hver gang man ble stoppet i kontroll å måtte dra det av også.. Ikke noe enklere i dag :D Jeg synst P38 tar seg mye bedre ut med sotede bakruter og ser allerede at for meg er dette mer riktig.

 

Fremgangsmåten var å vaske ruten/området rundt godt både innvendig og utvendig. Brukte bremserens for å få avfettet dem godt. Så sprayet jeg utsiden av ruten med  vann og la filmen på ruten med "peel plastikken" utover og grovkuttet filmen til ruten. Dette var jeg skikkelig dårlig på siden det ikke var bare å følge ruten sine kanter på utsiden pga av at det er mye på innsiden som dekker over kantene på glasset. Det ble grovkutting først så tok jeg overskytende fra innsiden etterpå. Etter at jeg grovkuttet så gikk jeg over med varmepistol å varmet i områder hvor det var luft/vann linjer som var der pga av at filmen ligger på en buet rute slik at filmen krymper i dette området å passer til formen på ruten. Når filmen satt bra uten slike bobler/linjer tok jeg av plasten og sprayet rute innvendig og filmen med zalovann før jeg la den på ruten å begynte å stryke ut vann. Når jeg følte at vannet var bra strykt ut varmet jeg linjer/bobler med varmepistol igjen til de fikk et ziggzagg mønster å strykte dem ut. Dette fungerte fint de fleste steder, men den krympet ikke nok overalt selv når jeg flyttet boblene å da fikk ikke filmen feste mot ruten. Har en liten teori om at dette kan skyldes at jeg ikke la filmen nøyaktig som den var på utsiden og at dette igjen førte til at områder jeg allerede hadde krympet måtte krympes igjen. Varmepistolen min har ingen temp innstilling heller så den varmet altfor mye og når jeg var uforsiktig et par steder mot kantene så var det akkurat som om filmen krympet i fra ruten slik at jeg ikke får feste mot ruten på kanten lenger. 

 

Flust med amatørfeil som i kombinasjon gjorde at resultatet ikke ble bra nok! Jeg kommer nok til å rive av igjen filmen og legge på nytt, men tenker at jeg skal legge på alle rutene først og så ta en og en på nytt igjen etterpå eventuelt legge på med en film av bedre kvalitet. Jeg brukte biltema sin til 170kr for 3meter og det er sikkert ikke det beste man får kjøpt for å si det mildt :) Ser at mange anbefaler å kjøpe på bilextra så jeg skal google litt på dette nå om ingen her har tips. Uansett rimelig film å øve litt på og det var gøy å se at triksene som ble vist av proffene på youtube  fungerer veldig bra når man får det til. Bare synd at det ikke hjelper å få det til på 95% av ruten når de siste 5% ødelegger helhetsinntrykket. 

 

Denne filmen har 5% innsyn så den er ganske mørk. Jeg kommer trolig til å gå for en med mer innsyn om jeg kjøper ny film for å ha på siderutene på dørene slik at jentungen ser godt ut. 

 

IMG_4397.JPG

 

IMG_4399.JPG

 

IMG_4400.JPG

 

IMG_4401.JPG

IMG_4402.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SimenMS skrev:

Tar du bakerste også ? 

Eller blir det for sykt å se bak ? Du kan jo ha ryggekamera som tar den jobben med å se bak, så har du tinga baki privat ^_^

 

Ja kommer til å ta bakruta også. Ser sjeldent/aldri i det speilet uansett så det er ikke noe stort problem. Kunne tenkt meg 35% på sidevinduene fremme også, men skal holde denne lovlig så det utgår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt inspirasjon til å gjøre litt med bilen igjen i dag. Ble rens av bakruten og klargjøring for å legge film. Lurer på om de tror jeg jobber mye med bremser på biltema :D Innså akkurat at jeg hadde 10 liter bremserens stående når jeg skulle etterfylle litt for å få avfettet ruta.. Brukes til alt! 

 

IMG_4432.JPG

 

Så begynte jeg på samme måte som med de andre rutene. La filmen på utsiden og grovskjærte den. Siden ruta buer i alle vinkler ble det en del "fingers" eller overskudd på filmen. I manualen som følger med filmen står det at man skal skjære i strimler og legge med overlapp. Det blir uaktuelt for min del å gjøre det slik så jeg forsøkte å krympe som man gjør med proff filmene. Dette var alt jeg klarte å krympe så da droppet jeg å legge den på. Lurer på å reise å kjøpe en 3M film i morgen bare for å teste hvordan film av høy kvalitet fungerer. Er rimelig sikker på at den er bedre enn dette å legge eller så er jeg bare helt ubrukelig på det :)

 

IMG_4433.JPG

 

Siden det stoppet opp med sotfilmen så gikk jeg må å fant hullene til lastekrokene. Måtte gjenge opp her også, men det gikk litt raskere denne gangen når jeg bare tok hull i teppet med borret, kjørte gjengetapp igjennom teppet og monterte hylsen inn fra siden ved å ta ut brettet i midten. Måtte ha to fester for å få fast subben på høyre siden av bilen og da passet disse veldig bra. 

 

IMG_4439.JPG

 

Så har det vært stilt i høyre fremre høyttaler en stund. Ohmet ut og fant ut at det var dårlig kontakt i pluggen nede ved sparke dekselet på passasjer siden fremme. Jeg hadde ikke slike kontakter så det ble løst ved å klippe, lodde og sette på krympestrømpe med lim i som tar strekk avlastning på loddepunktet til en viss grad. Bakdelen er vel om døren skal av så er det ikke like enkelt å plugge ut kablene, men får heller lodde på nytt om det må til. Bedre å ha god kontakt :) Fant et kabelbrudd bak til det høye bremselyset når jeg tok av dekselet innvendig for å legge på solfilm og den ble skjøtet på samme måten. Har ikke tenkt over at dette lyset manglet før, men greit å få det i orden før EU kontroll. 

 

IMG_4440.JPGIMG_4441.JPG

 

I morgen blir det tur for å få fatt på 3M solfilm til bakruten og om jeg gidder, trekke 4 parkabler fra forsterker i baggasjerom og frem til ISO pluggen bak CD spilleren for å få bilens høyttalere inn på skikkelig forsterker. Det er bra lyd nå også, men jeg har nå montert den der så da er det for dumt å ikke koble den til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk turen for å få tak i 1.5 meter med "proff" film. 

IMG_4443.JPG

 

Den var vesentlig bedre på krymping, men jeg fikk det ikke bra likevel. Da har jeg konstatert at dette er jeg helt ubrukelig til. Dette var tredje forsøket på bakruten og med film som skal være bra. Trenger sikkert minst 3 forsøkt til om jeg skal få til noe som ser bra ut i mørket så begynner å lure på å gi meg på hele greia :( Motivasjonen gikk ihvertfall rett i dass og det ble ikke gjort mer i garasjen i dag.   

IMG_4444.JPG

500kr rett i søppeldunken..

IMG_4445.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Agrostar skrev:

Med tanke på kva proffsoting kostar, so kan du no prøve litt til før du gjer deg... Og da kan du det, so det går fortare på neste bil.

 

Jo det koster over 5000kr å få lagt på denne så jeg kan nok øve en del, men proff film til hele bilen er fort 1500kr det også. Ble bare så lei alt sammen i dag når det var så nære på å gå bra med den nye filmen, men så skar det seg med den også. Hadde egentlig et lite håp om at den skulle være mye mye lettere å legge etter hva disse selgerne sa. Den krymper riktignok på en annen måte og virker for å være tykkere, men problemet her er nok meg og ikke filmen. Har igjen noen meter med biltema filmen så får se om jeg gir det et forsøk til når lysten kommer snikende tilbake. Den var helt annen krymp på, men om det er mulig å få til noe med den så må det være mulig å få til noe med skikkelig film senere. Rimeligere å øve til 170kr for to forsøk vs 500kr for et :P Hadde ikke tenkt å legge så mye mer kroner i bilen på en stund også så går det ikke med billig film er det godt mulig det ikke blir noe ^^ 

 

Edit:

Jeg oppdaget akkurat en film som ble anbefalt av en levrandør. Der er jo filmen full av "skrukker" når han sier seg fornøyd med den, tar den inn i bilen og den legges på veldig bra likevel... Jeg har sett på filmer som den nederste filmen her (spol frem) hvor han får den helt smooth på utsiden også. Er det kanskje ikke nødvendig at den ser helt strøken ut fra utsiden? 

 

 

 

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det vanlig at radiatorslangen inn på radiator suges flat når motor har fått kjølt seg ned/stoppes? Når den er varm så er det tydelig trykk der. Slangen buler også litt under trykk så den er slitt og skal byttes når jeg har neste delebestilling fra England. Kan det være derfor den suges flat også kanskje? 

 

IMG_4501.JPG

IMG_4502.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag ble P38n utvalgt til å ta turen til et  sykkelarrangemang for jentungen. Det var sol ute til en forandring og AC var i drift. Oppdaget når jeg kom hjem at det var bløtt på mattene både på passasjer siden og førersiden. Nå har bilen stått ute som en test siste uken i et skikkelig regnvær og den har vært helt tett, ingen lekkasje inn bank i bordet! Så da var mistanken til dreneringene der ganske raskt selv om jeg åpnet disse rett før sommerferien. Hadde jeg ikke hatt hodet under armen så hadde jeg tenkt på dette før siden jeg har nylig reparert AC som sikkert ikke har vært i drift på flere år, montert pollenfilter som ikke var montert (derav mer drit inn) og kjørt AC rens to ganger. Etter dette burde jeg selvfølgelig sjekket at dreneringene var i orden, men etterpåklokskapen er jo lett å se selvfølgelig. 

 

Åpnet dreneringen på førersiden og ingenting kom ut, staket så røret oppover i ventilasjonskanalen og det rant som bare det så jeg var rask med å koble på igjen slangen. På passasjersiden var det omvendt, tett nede i røret. Når alt hadde rent ut så staket jeg godt opp både opp/nedover på begge sider så jeg var sikker på de var bra. Skal ta en ny stakerunde når jeg har fått kjørt noen dager til med den i tilfelle det er mer som ikke har kommet seg ut enda. Tenker jeg får kjøre en ny AC rens også bare for å ha gjort det :)

 

Nå føler jeg det enedelig er håp for tett bil siden den tåler en uke uten å lekke i monsunregn og siden jeg fant drenerings problemet. Jeg synst jeg så litt fukt på gulvet når vi var på ferie selv på en fin dag også så dette er sikkert noe jeg burde ha oppdaget før. Ellers fungerer bilen eksemplarisk om dagen. Det gjorde seg nok å få tatt en skikkelig runde på den å luke bort de problemene som har vært. Nå er det eneste jeg vet om som ikke virker setevarmen så mulig jeg tar en dag å plukker ut sete og lodder matten bare for å få det i orden også. Estetisk så må jeg bytte ene bakdøren og ta en skikkelig poleringsrunde. Mangler også ene dekselet som går rundt bakhjørnet så kan ikke si meg helt ferdig med bilen enda, men det er godt å bare kjøre litt også innimellom. 

 

Noen bilder i tilfelle flere vil ta en sjekk :P 

 

Drypp på viftekanal: 

IMG_4655.JPG

Drypp fra nedre del av viftehus

IMG_4656.JPG

Synderen, dreneringen. Sitter en på hver side

IMG_4658 - Copy.JPG

 

Og når det var staket opp så rant det ganske mye ut. Sto nok en del i ventilasjonskanalene ja. 

IMG_4660.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tenkte jeg at jeg skulle forsøke logge mulighetene til nancom på EAS systemet. Har mistenkt dårlige sensorer lenge med tilhørende for mye gange og justeringer. Forsøkte å senke bilen ned til lavt stille og kjøre litt. Ut i fra loggen på avlest høyde så ser man at bakre sensorer pendler noe fælt opp og ned. Så stilte jeg den opp i normal og kjørte igjen og da er det fremre som begynner å pendle mye. Jeg TROR det er sensorene, men skal ta av en sensor og sjekke hvor linært potmeteret er en dag. Jeg måtte ta CSV graf visningen via excel og det er veldig tungvindt så jeg har ikke fått studert loggene så nøye som jeg vil enda. 

 

For å ta en kort historie om hele logge seansen så kan jeg si at det tok fire forsøk å få ut den logg filen der. Jeg formaterte et SD kort, startet logging og tok en tur. Når jeg kom igjen slo jeg av nanocom og prøvde SD kortet i pcen. Ser filen jeg opprettet, men ser også at den er 0kB stor. Får opp at filen er korrupt når jeg prøver å åpne og må ta en disk fix. Da forsvinner filen helt :D Supert, ut å prøve igjen med et annet reformatert SD kort, hjem og samme feil en gang til. Og så for å definere galskap (gjør det samme om igjen og forvente annet resultat) så prøvde jeg akkurat det samme igjen og da funket det! Yay :) Fikk logget en fil og inneholdet ser bra ut. Så laster jeg ned csv vieweren til nanocom i fra nettsidende deres og windows defender gir meg beskjed om at den inneholder trojaner. Laster den opp og scanner den online på virustotal og får ingen utslag der, installerer software i en sandbox bare for å se hvilken filer den endrer i windows og ting ser bra ut og den er mest sannsynlig virusfri. Så installerer jeg den skikkelig på pcen og jeg får beskjed om at det er feil karakterer når jeg forsøker å importere filen. Dette er altså rå-fil som ikke er endret av meg (brukte ikke den som jeg åpnet i excel i tilfelle den ble endret av excel) så den er lagret av nanocom og åpnes av nanocom software. Prøvde så akkurat det samme på en annen windows maskin og samme resultat der. Jeg har jevnt over dårlig erfaring med nanocom og dette føyer seg inn i rekken. Sendte rå-filen til en engelskmann som forsøkte å åpne den i csvviewer og han fikk heller ikke åpnet den.

 

LA DET KOMME ET GODT ALTERNATIV TIL NANOCOM OG JEG KJØPER DET PÅ FLEKKEN! 

 

 

21215913_10159122503775234_1686233609_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sensoren må jo  pendle når bilen fjærer. Ser du ønsker å angripe dette dypt, men hva er egentlig problemet. Går kompressoren for mye?

Systemet reagerer jo på mange input, som dører , bremsepedal, trykk bryter og overvarme. alt dette stopper justering/ og el kompressor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved "nesten ledningsbrudd" vil man kunne få signaler som kommer og går. Kompressoren vil tolke dette som veksling mellom hjul oppe eller nede/i normalposisjon. Kompressoren vil jobbe ventilene av seg for å dra karosseriet opp/senke det i takt med signalene - om det fungerer i likhet med d3/d4-systemet.

 

Just say'in.

 

ETA: det er ingen logikk innebygd som sier at dersom hjulet tilsynelatende (utfra sensorene) spretter opp og ned som en jojo så bør man kanskje se hardt og lenge på de signalene man får. De tas for "god fisk" av kompressoren uansett.

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Brage skrev:

Sensoren må jo  pendle når bilen fjærer. Ser du ønsker å angripe dette dypt, men hva er egentlig problemet. Går kompressoren for mye?

Systemet reagerer jo på mange input, som dører , bremsepedal, trykk bryter og overvarme. alt dette stopper justering/ og el kompressor.

 

Ja, men den pendler mye. De "bølgene" som viser der er over en lang tids periode. de korte peakene er fra vanlig fjærvandring når jeg kjører. Jeg kan føle at den går opp/ned i likhet med loggene der når jeg kjører. Det er et av problemene og det andre er at kompressor går mye. Den justerer generelt når det ikke er behov for å justere for å si det på den måten. Jeg har logget all data som den styrer etter, men det er litt håpløst å gå igjennom loggfilen i excel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da er nanocom softwaren oppe å går. Feilen ligger i elendig locale hardkoding av CSV tolkningen hos nanocom utviklerne. 

 

Fixen er å gå i språkoppsettet å endre fra semikolon til colon separator og punktum som komma som på bildet her 

settings.jpg

 

Så må .CSV filen åpnes i en editor f.eks notepad++ og man må kjøre search and replace på alle tekster. F.eks ",OPEN," må erstattes med f.eks ",1," (eller 100, bare noe som gir mening i grafer) og ",CLOSE," med ",0,". Jeg tok med separator i search/replace teksten bare for å unngå å endre noe i beskrivelsen over. Så må semikolon endres til kolon på samme måten og da kan filen åpnes i programvaren. Skulle være totalt unødvendig å måtte gå denne tunge veien, men utviklingen til nanocom er fullt på høyde med hardwaren og kundeservicen deres ser det ut til :(

nanocom.jpg

running.jpg

 

Legger ved full logg dump også om noen har lyst til å se om de ser noe innlysende galt. Jeg ser at jeg har pendel effekt på både bak og fremme. Fremme skjer tydeligvis kun når den står i low og bak skjer når den står i standard. I high virker alt normalt. Pendlingen er ikke normal dempergange da det er så mye at det kan sammenlignes med heving mellom low og standard kanskje til og med litt mer. Merker ikke noe særlig til det til vanlig i normal, men nå i dag som jeg kjørte en del på low så dukket det opp i normal også ser jeg. Tenkte først sensor trøbbel, men det er likt på begge sider så da er vel det mindre sannsynlig. Kan det være en ventil på in/ut som henger litt som gjør at regulatoren går i pendel? Target height på front er 107 og når den pendler så pendler den mellom 95 og 125 altså skyter den både over og under ganske mye. Om man ser på tidsaksen så er det snakk om en 10min kjøretur som vises i loggen under her også så da ser man hvor lang pendelen er så det går absolutt ikke fort. I morgen skal jeg måle sensorene at de gir nogenlunde fornuftig ohm verdi jevnt rundt hele potmeteret. Ingen kritisk feil enda dette, men om jeg kjører med det så slites kompressor unødvendig fort ut og det er ikke behagelig med en bil som er usikker på høyden den skal stå i. 

CSVlogs.jpg

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det litt garage tid igjen da. 

 

IMG_4679.JPG

 

Jeg begynte med en rask test av høydesensor fremme. Merket av med rød tusj sånn ca. endepossisjon for høy og lavt stille først når bilen stod på bakken sånn at jeg skulle vite sånn ca. måleområdet til sensoren. 

 

IMG_4680.JPG

IMG_4681.JPG

 

Så hektet jeg av sensoren og koblet på multimeteret. Så egentlig rimelig raskt at det var noe som skurret litt. Om man følger med så tar jeg sensor kun en vei, men den svinger nedom 1.9kOhm før den går over 2igjen og så ned igjen. Varierer litt hvilken vei den oppfører seg slik også og ikke alltid i samme området. Alle sensorene hadde mer eller mindre samme problemet. Ikke rart EAS sliter med å overskyte sensoren når den ikke er linjær for fem flate øre. Forsøkte å snu sensor fremme og den var noe bedre, men ikke helt bra så det blir nye sensorer. 

 

 

Bak så var jeg i samme gamle landrover stille igjen. Alt satt fast og når jeg prøvde å få av staget på ene sensoren knakk plasten på begge skruene. Var ikke mye kraft jeg brukte heller :D Så satt skruene av og hodet var rustet av som seg hør og bør. Frem med vinkelsliper og da kom alle fire skruene etter litt overbevisning :)

 

IMG_4684.JPG

 

Standard utrustning for å skru på LR er noen få verktøy til å PRØVE å skru ting løst med for man innser at man må frem med hammer, slagskrutrekker, vinkelsliper og spesialtenger :D

IMG_4687.JPG

 

Fant jammen en morken hardykobling også på bakakslingen. Den må jeg få med på neste bestilling :)

IMG_4686.JPG

 

Fant forøvrig kjempebillig original styresnekke på ebay. Er 5stk igjen om noen andre skulle ha slakke i styringa også :) Ingenting som ble bemerka på EU på min, men skal bli deilig å få thight styring det er helt sikkert. 

 

http://www.ebay.com/itm/NOS-Genuine-OEM-1995-2002-Land-Rover-Range-Rover-Steering-Gear-Rack-Assembly/281812302231?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

 

Endret av minim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjennes sensoren kornete ut når du drar i den er det bare å bytte. 

Potmetere slites jo med tiden, så litt varierende avlesning på de gamle blir fort normalt. 

Driver pack unit er også veldig keen på å justere bilen opp og ned unormalt mye om du har feil på den. Opp og ned mens man står I lyskryss og venter - helt uten grunn... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Erik Iversen skrev:

Kjennes sensoren kornete ut når du drar i den er det bare å bytte. 

Potmetere slites jo med tiden, så litt varierende avlesning på de gamle blir fort normalt. 

Driver pack unit er også veldig keen på å justere bilen opp og ned unormalt mye om du har feil på den. Opp og ned mens man står I lyskryss og venter - helt uten grunn... 

 

Ja det er litt der den har vært. Ikke alltid, men helt tilfeldig så kan den senke seg ned og justere seg opp igjen. Forklarte jo mye når jeg ser hvor lite linær sensoren er. Den er kornete ja og var ganske treg å bevege før jeg fikk løsnet dem opp. Så sprø som de var i plasten skulle det ikke forundre meg om de er veldig gamle også. Hvordan kan man se om feilen ligger i ECU egentlig? 

 

Har fått bestilt meg litt diverse snæcks nå for få på plass litt detaljer: 

-ny vannslange fra radiator til motor siden jeg kun skiftet ene tidligere (buler litt) 

-o-ring til peilepinne, pirk, men det hadde svettet 2-3cm rundt pinnen og motor er helt tørr ellers så flesker til med 10 kroner på en ny :D

-hardykoblingssett fra GKN til bakaksling

-4x høydesensorer 

-Nye hjulmuttere siden jeg ikke får på 27mm pipe på halvparten av dem..

-Nytt AC rør som lekker. Har ikke lekket tomt siden starten av juli, men ser konstrastvæske i et bend så det er bare tidsspørsmål

-Ny original styresnekke 

 

Fikk ganske snart etter AC var i gang igjen en "lager lyd" i AC kompressor så denne har sikkert stått for lenge med tomt anlegg og fått ødelagt innmat :( AC går ganske ofte når jeg kjører, men kan kanskje være greit å bytte den før ras? Går det an å bytte lager i den eller er det mest sannsynlig mer som er ødelagt inni? Leste noe om at det ofte skjedde på kompressorer som har stått med tomt anlegg over lenger tid og der anbefalte de å bytte hele kompressoren..

 

Noen som har en slik venstre list til meg forresten? Og hvordan fester man de gummi greiene som kommer utover bak der? 

 

IMG_4689.JPGIMG_4690.JPG

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, minim skrev:

 

Og hvordan fester man de gummi greiene som kommer utover bak der? 

 

De sitter kun med typ dobbelsidig teip mot støtfangeren ( samme som gummilisten foran ) 

 

Og du kommer garantert til å trenge de  - røde plast karrosseri pluggene - dekor listen er festet til quarter panelet med.

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...