Gå til innhold

1999 P38 2.5 DSE


HenningT

Anbefalte innlegg

Hei

Har kommet til det punktet at P38'en må selges til fordel for noe nyere.
Har hatt bilen i 1,5-2 år nå og har vært kjempefornøyd når det meste har virket, og frustrert når EAS kødder.

Bilen er altså en 1999 2.5 DSE, kjørt ca 282.000. Jeg har brukt bilen daglig i vinterhalvåret, og den starter på andre tørnet etter gløding uansett utetemp.

 

Her er annonsen fra når jeg kjøpte den:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=63859236&fks=63859236

Utseendemessig er den ikke ulik dette i dag om jeg vasker den.

 

Det meste i annonsen stemmer, men girkassen er ikke skiftet. Jeg har derimot hatt den inne på flushing hos Transtec i fjor og har ikke hatt problemer med den etterpå.

I mitt eie har den også fått skiftet følgende:

* de to styrestagene fremme

* det meste av foringer i forstilling, bortsett fra 2, men disse følger med.

* trykksensor på kompressor, men får feilmelding på denne fortsatt.

* vannpumpe og termostat, samt kjølevæske

* skiftet den ene slangen/røret til oljekjøler (tror jeg det var)

* elendig utført biltemasoting fra bakdører og bakover

* div småtteri

 

Bilen ser bra ut, men har en bulk i panser, venstre fremskjerm og ved baklykt høyre side (knuste litt av lykta også, men kun siden :() + ca 5x10 cm klarlakkslipp på panser (er nødfikset med ny klarlakk)

Men som med alle P38 så den sine særegenheter:

* EAS fungerer tidvis bra, tidvis ikke, mistenker noe elektrisk, mest sannsynlig dårlig jording nede ved A-stolpe etter hva jeg har lest meg til, ikke sjekket opp. Nanocom melder om "invalid fault"

* ABS og Tractioncontrol lyser feil, mest sannsynlig av samme årsak som over.

* Takluke virker ikke (har aldri virket i mitt eie, og ikke feilsøkt)

* AC er koblet fra i motor (kjøpte den slik, har ikke savnet den)

* Flere høyttalere virker ikke

* Må kinne litt når den er varm (som med alle andre som ikke har hot-start-fikit-dings)

* Taktrekk henger

* Lyktespyler/visker er koblet ut i motorrommet et sted

* Vindusviskerne foran kan leve sitt eget liv, har skiftet hendel uten at det hjalp. Har et triks som virker for å stoppe den.

* Den markerer litt når den har stått

* Da tror jeg jeg har fått med meg alt.

 

Jeg mener det er mye bil igjen her for den rette, men det er dessverre ikke meg.

Det følger med litt småplukk fra øya som fx overhalingskit til kompressor, noen foringer, noen slanger, filter og pakningssett til girkasse + sikkert noe småtteri til når jeg rydder. Ja, og takbøyler også

 

Jeg ønsker meg 40.000 slik den står i dag.

 

Nanocom kan medfølge mot pristillegg

Har også en dieselpumpe, men den en kanskje lovet til en annen forumist så regner ikke med den ennå.

 

Har skrevet litt om mine negative opplevelser om bilen her på forum for de som vil sjekke mer. Skulle kanskje ha skrevet noe mer om alle de positive når jeg tenker meg om..

 

Lar den ligge her først en liten stund før jeg bruker litt mer tid og penger og ser om jeg får fikset noe av det over og legger den på finn.no, da til en noe høyere prisantydning.

 

Om noen vil ringe så er de velkomne til det på 91 55 11 57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Ikke solgt likevel :wacko:

"Kjøper" har prøvd å feilsøke en del, men får ikke kontakt med bilen, mulig becm må byttes.. han har montert manuell oppblåsing til EAS, men det kan se ut som om en belg er dårlig, eller så er det ikke trykk i den.. hvor mye psi skal i belgene?

 

Selges nå HBO 20.000. 

Vurderer også å selge i deler, noe nytt, se over.

Nye bilder kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, HenningT skrev:

Ihan har montert manuell oppblåsing til EAS, men det kan se ut som om en belg er dårlig, eller så er det ikke trykk i den.. hvor mye psi skal i belgene?

 

 

Det er vel ingen absolutt fasit på det. Med en form for EAS rescue montert, blåser du jo luft direkte til belgen, og den trenger da så mye trykk i belgen som skal til for å heve bilen til ønsket nivå.

Systemet opererer jo med noe mellom 7,2 til 10,5 bar, som er trykket - trykkbrytere slår in /ut på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk fyllt på ca 4 bar i hver (stod 60psi på rescuedingsen for normal høyde så brukte det) og den ser helt fin ut nå. Sjekket kontaktene bak kickpanel, der var det en del irr og den ene pinnen knakk når jeg rensket dem så klipte og lappet den i sammen utenom kontakten og voila, kontakt med becm. Fikk skrudd av eka (via Nanocom) som var trøblete før og gikk gjennom menyen helt til jeg kom til et valg der jeg egentlig hadde noe å gjøre ( mener det var seteinnstillingene) og vipps så ble Nanocom helt blå på skjermen og hang seg opp. Hele tiden stod det diagnostic mode i dashbordet.  Trakk til slutt ut kontakten og diagnostic mode stod fortsatt. Ut med nøkkel, ingen endring. Av med batteri og nå står det bare market not set og Nanocom slår seg ikke på:blink: 

Har jeg kødda til alt nå?

 

(skulle sikkert tatt dette i en annen tråd, men men)

Endret av HenningT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

høres bare ut som en normal nanocom historie. Om du kontakter dem så får du sikkert beskjed om at det er brukerfeil og at du må sende den inn til dem for reparasjon og at det vil koste omtrent halvparten av det å kjøpe ny. Elendig produkt med null kundeservice er min erfaring så langt etter noen måneders eie :/ Bra i de korte stundene den virker da om ikke annet :) Har du forsøkt deg på å la den stå uten batteri en stund å se om det kan ordne seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...