Gå til innhold

Skjønner lite av kobling i båten ?


Anbessa

Anbefalte innlegg

Hei, jeg står litt fast med båten, og håper kanskje noen her i VBF kan hjelpe meg.

 

Jeg byttet motor i min Skilsø 23" i fjor, ting tar alltid lengre tid enn man tror.... slik at jeg nå holder på med ledningene. Båten har to batterier, ett start batteri og ett fritidsbatteri.

 

Den nye motoren er en Vetus M3.29, batteri-isolator er av gammelt og ukjent merke, men fungerte fint med den gamle motoren. På batterisplitteren er det 4 kontakter, I og II (til batteriene) A (som jeg mener må være til dynamo) og R (som jeg ikke aner hva er).

 

Jeg har koblet følgende:

Batteri 1 til hovedstrømsbryter 1, fra bryter til batteri-isolator punkt I og fra bryter til startmotor.

Batteri 2 til hovedstrømbryter 2, fra bryter til batteri-isolator punkt II

 

Fra batteri-isolator punkt A til dynamo, fra dynamo til startmotor.

 

Jeg laget et koblingskjema som vist på bildet

 

skjemab%C3%A5t.jpg

 

Problemet er at alarm uler kontinuerlig når jeg starter motoren, jeg har forsøkt å koble anderledes, men alarmen uler hele tiden. Jeg har målt ladespenning og den er helt fin, volten øker som den skal med økende turtall. Er det en sensor ett eller annet sted som ikke

 

Hva er feil?

 

skjemabåt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får sjekke i morgen om det er flere kontakter, men alt virker. Motor starter, dynamoen lader, men alarmen uler. Alarmen er felles med temperatur og oljetrykk, men det kan vel ikke være på en kald motor med olje i massevis. Jeg tror det må være en sensor som er feil(koplet?)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles bare alarm uling når jeg kjører båten. Jeg fant dette koblings-skjema til en annen type batteri-isolator (men ligner veldig på min). Da tenker jeg R på batteri-isolatoren skal kobles til ladekontroll / spenningsregulator på dynamoen? Hvor finner jeg denne spenningsregulatoren? Det er tre kontakter på dynamoen B, L og en til som jeg ikke klarer å se hva er kalt. Oljetrykksgiver har jeg ikke funnet, motorer i båter betyr trange forhold, liker bedre seriebilen.....

 

 

IMG_1831.JPG

 

Har forsøkt ulike koblinger, men alle gir samme uling. Dersom jeg ikke kobler dynamo til startmotor mangler turteller.

 

skjemabåt2.JPG

 

skjemabåt3.JPG

 

skjemabåt4.JPG

 

skjemabåt5.JPG

 

 

Har sendt spørsmål til firmaet jeg kjøpte motoren av, men er det noen her som kan se hva som er galt? Litt frustrert hilsen, og takk for alle kommentarer!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...