Anbessa Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Hei, jeg står litt fast med båten, og håper kanskje noen her i VBF kan hjelpe meg. Jeg byttet motor i min Skilsø 23" i fjor, ting tar alltid lengre tid enn man tror.... slik at jeg nå holder på med ledningene. Båten har to batterier, ett start batteri og ett fritidsbatteri. Den nye motoren er en Vetus M3.29, batteri-isolator er av gammelt og ukjent merke, men fungerte fint med den gamle motoren. På batterisplitteren er det 4 kontakter, I og II (til batteriene) A (som jeg mener må være til dynamo) og R (som jeg ikke aner hva er). Jeg har koblet følgende: Batteri 1 til hovedstrømsbryter 1, fra bryter til batteri-isolator punkt I og fra bryter til startmotor. Batteri 2 til hovedstrømbryter 2, fra bryter til batteri-isolator punkt II Fra batteri-isolator punkt A til dynamo, fra dynamo til startmotor. Jeg laget et koblingskjema som vist på bildet Problemet er at alarm uler kontinuerlig når jeg starter motoren, jeg har forsøkt å koble anderledes, men alarmen uler hele tiden. Jeg har målt ladespenning og den er helt fin, volten øker som den skal med økende turtall. Er det en sensor ett eller annet sted som ikke Hva er feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Hva har du gjort med minus ("jord") fra generatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Den er nok jordet i motorblokka, vel? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mys Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 hvis det er en elektronisk batteri-isolator tror jeg den trenger jord Hvis du måler ut av Isolator vil du se om den virker hvis du kobler fra batt. vi hadde denne i vår båt https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-Argo-Fet-Battery-Isolators-with-alternator-energize-input-EN.pdf vh. Mys Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 29. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2017 Får sjekke i morgen om det er flere kontakter, men alt virker. Motor starter, dynamoen lader, men alarmen uler. Alarmen er felles med temperatur og oljetrykk, men det kan vel ikke være på en kald motor med olje i massevis. Jeg tror det må være en sensor som er feil(koplet?) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kenneth Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 Jeg tror det må være en sensor som er feil(koplet?) Eller ikke koblet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runekristoffersen Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Oljetrykksgiver ? Hvis du da ikke har en analog måler, som viser trykket? Da utgår jo giver. Bare et forslag? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbessa Skrevet 1. april 2017 Forfatter Del Skrevet 1. april 2017 Fremdeles bare alarm uling når jeg kjører båten. Jeg fant dette koblings-skjema til en annen type batteri-isolator (men ligner veldig på min). Da tenker jeg R på batteri-isolatoren skal kobles til ladekontroll / spenningsregulator på dynamoen? Hvor finner jeg denne spenningsregulatoren? Det er tre kontakter på dynamoen B, L og en til som jeg ikke klarer å se hva er kalt. Oljetrykksgiver har jeg ikke funnet, motorer i båter betyr trange forhold, liker bedre seriebilen..... Har forsøkt ulike koblinger, men alle gir samme uling. Dersom jeg ikke kobler dynamo til startmotor mangler turteller. Har sendt spørsmål til firmaet jeg kjøpte motoren av, men er det noen her som kan se hva som er galt? Litt frustrert hilsen, og takk for alle kommentarer! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.