Gå til innhold

Disco 2 '00 driftsstans


Belgarath

Anbefalte innlegg

Bilen stoppet for meg i dag på vei hjem fra jobb. Mistet først motorkraft gradvis og til slutt daua den av.

Har sjekket dieseltilførsel og jeg kan ikke finne feil der.

Byttet injector harness for en uke siden og har kjørt feilfritt omtrent 400 km , kan det være feil på et nytt ledningsnett? Har renset kotaktene for sikkerhets skyld, men ingen forskjell.

 

Bør kanskje til med diagnose..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byttet tetninger på dysene ja.

 

Etter at jeg har kinnet i fem-ti sekunder, så lyser to gule lamper (HDC+heving), men de slukker med en gang jeg slipper nøkkelen. Ut over det, ingen lamper som ikke skal være der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lad batteriet, kjør full lufting (5 pump med pedal, vent til motorlampe slutter å blinke), av med tenning, og på igjen.

 

Tipper de 2 lysene kommer av lav spenning på batteriet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Ny LR er ønsket, men finansieringen er ikke i orden.. Pr. nå er det en svenske som er reservebil.

 

Har luftet diesel flere ganger, full syklus. Det kommer godt med diesel (7,5dl på tiden det tar å sette på tenning, kikke ut og konstatere fløde og slå av tenning) Sjekket fløde på returen fra dieselkjøleren.

Tok opp toppdekselet og sjekket kontakter og ledninger, gjorde rent for sikkerhets skyld, men ikke ett forsøk på å tenne.

Batteriet er fulladet.

 

Har snakket litt, lest litt og tenkt litt, så nå lurer jeg på om det kan være svinghjulsføleren.. Noen som har erfaring med at den ryker..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luft i systemet kan gi motorstopp, og returmengden vil være riktig når pumpa jobber uten motstand.

 

Sjekk nøye for lekkasjer, dieselfilterbrakett,samt slanger inn mot pumpe i tank kan gnages rett foran tanken.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg noen svar og noen spørsmål rikere.

 

Jeg fikk start på den til slutt. Hadde egentig gitt opp, men jeg prøvde en ekstra syklus med lufting og da startet den med nød og neppe etterpå. Måtte holde starteren lenge, men den ville gjerne og kom til slutt.

Jeg tok sjansen på en prøvetur og kom seks kilometer, så stoppet den igjen. Tre sykluser med lufting, så startet den. Samme som sist, måtte holde starteren lenge. Kjørte tilbake til verkstedet og to hundre meter før, så stoppet den. Samme som sist, starter etter tre sykluser med lufting.

 

Svar:

Det er definitivt drivstofftilførselen som lager problemer.

 

Spørsmål:

Hvor kommer luft fra?

Hvorfor må jeg ha hele tre sykluser for å få ut tilstrekkelig med luft til å starte?

 

Jeg antar jeg må bytte bleed valve i filterholderen, muligens hele filterholderen. Jeg kan ha vært uheldig med injektortetningene og det kan gi gass i drivstoffet. Er det andre plasser det kan komme luft i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en stor knapp på injektortettingene/sprekk i toppen.

Jeg ville prøvd en runde til med lupe og ekstremrengjøring.

 

PS

Ikke ukjent mekanikerfeil å bomme på denne jobben.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder en stor knapp på injektortettingene/sprekk i toppen.

Jeg ville prøvd en runde til med lupe og ekstremrengjøring.

 

PS

Ikke ukjent mekanikerfeil å bomme på denne jobben.

 

Nå skjønner jeg ikke hva du snakker om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Om noen er interessert i sluttresultatet, så er bilen nå i gang igjen.

Byttet Bleed Valve i dieselfilteret.

Klargjorde for nytt bytte av kobberpakninger etter jobb på fredag, men fant ut at jeg hadde glemt å ta med både "spesialverktøyet" for å jekke ut dysene og nøkkelen for å løsne vifta. Rett før jeg skulle sette sammen igjen og ta det en annen dag, tenkte jeg at det var en smart idé å sjekke tiltrekningsmoment på de boltene jeg hadde hatt oppe sist. Fire av fem dyser satt bare symbolsk. Litt kraftigere enn fingermakt, men langt unna de 35Nm som skal være.

Satt fast boltene med korrekt moment. Dobbelsjekket et par ganger og satt sammen.

 

Luftet en full syklus og bilen starter i løpet av tre sekunder.

 

Lar bilen stå på tomgang i et kvarter, ikke et feilslag. Kjører fem-seks kilometer i nærområdet, ikke et feilslag. Blir litt tøffere og kjører en oppdagelsesreise på en seks-sju mil, ikke et feilslag..

Kjørte tolv mil hjem fra jobb på lørdag uten feil, så nå friskmelder jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...