LeneRover Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 FL1 td4 2002. Bilen drar dårligere enn tidligere. Ut i fra hva jeg har merket har det kommet relativt kjapt. Det merkes særlig i motbakker når man kjører i 4 og 5. gir. På turtall hvor turboen har sørget for skyv tidligere er det nå rimelig dødt. Er det noen måte jeg kan "bekrefte" selv at det er (evt ikke) turboen? Er det skadelig å kjøre med defekt turbo? Følgeskader? Eller er det en annen årsak som kan tenkes ut i fra beskrivelsen ovenfor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Dårlige slanger fra turbo til motor kan også gi samme symptom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1120td5 Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Få du blå røyk i eksosen? Tenker kjukt røyk.... Endret 21. mars 2017 av 1120td5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 Dette kan være så enkelt som en vakuumslange som har løsnet. Får du opp motorlampe når du gir full gass og likevel oppnår redusert kraft? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 21. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2017 Få du blå røyk i eksosen? Tenker kjukt røyk.... Ingen røyk. Motoren fungerer tilsynelatende som en drøm, sett bort i fra mindre effekt. Dette kan være så enkelt som en vakuumslange som har løsnet. Får du opp motorlampe når du gir full gass og likevel oppnår redusert kraft? Skal ta en nærmere titt i morgen. Ingen motorlampe eller andre indikatorer som lyser. Alt som normalt, sett bort i fra litt dauere bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 21. mars 2017 Del Skrevet 21. mars 2017 (endret) Har FL2 luftmengdemålar? Litt etter utføring og programmering kan då feil på luftmengdemålar gje "slapp" bil utan at ECU gjev feilmelding. Endret 21. mars 2017 av Himat Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Fl2 har luftmengde måler. Bilen nevnt over er FL1. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 bruker 1 gang i året protec aqua diesel system cleaner, denne fungere. Men begynn å sjekk slanger osv Spray startgas over vakuumslanger, om turtallet øker så har du lekkasje på vakuum siden. Er vel kjent sak at slanger sprikker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Fl2 har luftmengde måler. Bilen nevnt over er FL1. Tasta feil, har FL1 luftmengdemålar? Har den så kan problemstillinga vere den same. Har køyrt to ulike bilmerke (ingen LR) med dieselmotor og feil på luftmengdemålar. Begge vart slappe og der eg utbetra det kom det ingen feilmelding frå ECU. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JanF Skrevet 22. mars 2017 Del Skrevet 22. mars 2017 Prøvd vAnlig service med nytt diesel og luftfilter? Crankcase Breather filter http://www.landroveraddict.com/land-rover-freelander/61/make-your-freelander-breathe-more-efficiently ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Prøvd vAnlig service med nytt diesel og luftfilter? Crankcase Breather filter http://www.landroveraddict.com/land-rover-freelander/61/make-your-freelander-breathe-more-efficiently ? Dieselfilter byttet for ca 15.000 km siden. Luftfilter for drøyt 20.000 km siden. Så skal ikke ligge der, selv om luftfilteret snart skal byttes. Hva er "vanlig" serviceintervall på dieselfilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 23. mars 2017 Del Skrevet 23. mars 2017 Annenhver service på TD4 på FL2 i alle fall... Ellers kan kanskje dieselpumpa være verdt å sjekke også. Kan hende den ikke greier å levere nok drivstoff. Men - hadde sjekket slanger først - om dieselfilteret har vært skiftet sånn høvelig nylig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 23. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2017 Regner med at denne slangen med gaffa er synderen. Her var det en åpen rift på rundt 3 cm. Har kjent på den før og lagt merke til at den har vært relativt morken. Gaffaen har jeg satt på i dag etter jeg fant ut av hullet...!! Sikkert til mye hjelp Regner med at dette er en vakumslange som sannsynlig er årsak til tapt effekt? Oppfølgningspørsmålet er; hvor får jeg tak i en sånn slange? På hvilket som helst verksted, eller i fra England? Ser ikke ut som den lar seg bytte uten å fjerne slangen med kjøleveske inn til radiatoren? Eller er det noen som har et triks? TUSEN takk for forslag om å sjekke slanger. Fryktet turbo-bytte nå. Og så må jeg spørre: Er det skadelig å kjøre med den sånn som den er nå? Vil bilen suge inn uren luft som er skadelig for motor/turbo?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 http://www.ebay.co.uk/itm/222241298646 Dra innom biltema og kjøp skjøtestykke til eksos. kapp slangen og monter inn stålrøret. Til du får deler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Det kan hende du skulle hatt noe som ligner på denne? Er denne ødelagt av alder kan det være lurt å kjøpe et helt sett (slik Jan Oskar viser) for fremtidige byttinger. Husk også å ha med gode slangeklemmer. Det er trykkside som har skade og ikke vakuum her er "gaffa" ikke godt nok, har selv prøvd med "vulk" tape og mislyktes (noen slanger kan repareres med vulk og lappforsterkning) - det er en god løsning å få på rør, men det er trangt. Litt kjøring med lav belastning skader nok ikke (inntil du får nye deler), men luft og skitt fra omgivelsene kan komme inn uten filter og det vil bli feil i blandingen med luft/drivstoff. Kan medføre økt eksostemperatur og/eller soting pga feil blanding. Et lokalt verksted med godt utvalg av tilgjengelige silikonslanger og rør, kan sikkert lage en god løsning - men det billigste og enkleste er nok ferdig tilpasset fra en deleleverandør. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 24. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2017 Går det luft ut av slangen når man gasser, eller inn? Om det går inn sier det seg vel selv at det ikke er veldig heldig å kjøre mye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 24. mars 2017 Del Skrevet 24. mars 2017 Trykk fra turbo. Det er uheldig med lekkasje fordi turbo jobber uten motstand. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 25. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2017 Gaffaen gjorde faktisk underverker på effekten. Ny slange er på vei fra England. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pickup Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Ble det et helt sett, eller kun en slange? Lykke til. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robl Skrevet 25. mars 2017 Del Skrevet 25. mars 2017 Lenge leve Gaffa.. i Landrover kirkestøvet vi bøyer oss.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeneRover Skrevet 26. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2017 Ble det et helt sett, eller kun en slange? Lykke til. Kjøpte kun den slangen. På settet linket til over var det så lang leveringstid, og det har jeg ikke tid til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.