Gå til innhold

Rust på D3


vegarj

Anbefalte innlegg

Jeg har oppdaget rust på min kjære D3. Tør jeg demontere plastskjørtet for å inspisere, eller kommer jeg til å ligge gråtende på garasjegulvet når jeg oppdager omfanget??

Hva kan jeg gjøre?? Prøvde for ca 1 år siden å levere bilen til et lakkverksted. De skulle punktsandblåse og pensle, men jeg er ikke videre imponert ??

IMG_3377.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du har 1-2 liter med størknet gjørme bak der. Demonter og rens, saus inn med Lanolin/Fluidfilm. Tut-og-kjør. Skal du ha noe å trøste deg med så søk på Nissan Navara og snapped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rsut på en 12 år gammel bil må en bare regne med.. Å ikke gjøre noe er ihvertfall dårligste valg, å gjøre det "senere" nest dårligste.

 

Rengjør, fjern løs rust, gi det en (gjerne flere) omgang(er) med din favoritt kur (Lanolin, Linolje, Owatrol, whatever-alt som penetrerer rust er bedre enn ingenting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at det skyldes sprut fra hjul?

 

Hvilken dekk dimensjon har bilen gått med?

Mange mil på grusveier?

Er det på begge sider?

 

Tape rundt området og bruke dremel inn til blankt stål. Helst syregrunne og så svart lakk, gjerne 2 strøk. Eventuelt rustfix lurium som nevnt over.

 

Fin påskejobb, når andre tar båtpussen.. ville ikke utsatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når døren er igjen så dekker plastkandten på hjulbuen over kandten der.

 

Noen ganger så kommer rust uten så stor forvarsel....

 

Dekkdimmensjonen tviler jeg sterk har noe innvirkning. Noen biler ruster her andre der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde vel egentlig bare å få belyst hva folk tror er årsaken til at det kommer rust der for å unngå at det skjer på egen bil.

Ser på min at plasten på døren dekker over og at dekk dimensjon neppe er årsaken.

Men ser også at det dannes en lomme mellom plasten på døren og karosseriet som det legger seg sand og dritt i.

Når dette kanskje blir kombinert med snøslaps som fryser og så vibrasjon ved kjøring/åpning og lukking av dør så skaper vel det gnaging på lakken.

 

Mao det kan være en fordel for oss andre å følge litt med og gjerne fjerne skitt og is her.

 

(Legger ved bilder av min der det er montert gummilist med fluid film, men den dekker ikke det punkt som er ristet på vegarj sin bil)

20170319_222826.jpg

20170319_222840.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig ofte så kommer slik rust av et plastklips (skrupropp)som sitter i et firekantet hull ol.i en sjerm/kanal ol. også begynner det å gro der i fra... kandter på en plate er jo alltid mer utsatt for rust.

 

Sett rust på dørplaten på flere D3 er, akkurat der plastpanelet ligger inntil dørplaten (vibrasjon over tid så gårdet gjennom lakk og galv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellom innerskjermen og enden av kanalen foran bakhjulene er det en rustfelle hvor det samler seg sand og salt. Overflatebehandlingen (vannfarger? :huh: ) til Land Rover er ikke god nok til å hindre at det utvikler seg rust her.

 

Overflatebehandlingen er heller ikke god nok til å hindre rust under kanalen under bakdørene og forover, selv om den er beskyttet av et plastdeksel som hindrer direkte sprut av saltvann og grus fordi salttåken trenger inn over alt. Jeg ser at kanalen ser ut til å være behandlet med sink eller noe annet under lakken, men det er ikke nok til å hindre rust.

 

I forbindelse med antirustbehandlig på min Land Rover, riktignok en RRS, fjernet jeg alle plastdeksler under bilen, inkludert innerskjermene. Til skrekk og advarsel følger noen bilder fra området foran bakhjulet på høyre side. På bildene har jeg fjernet lakk som hadde begynt å boble. Denne Land Roveren er 9 år gammel og har rullet drøyt 170000 km, mesteparten på Vestlandet.

 

14899633845700.jpg

14899634319381.jpg

14899634957642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en kamerat som stort sett lever av å reparere rustskader på biler; Biler med "understellsbehandling" fra importør er alltid knusk tørre i alle hulrom og bak plastpaneler, pyntelister osv.Alltid, Hefter ikke en milimeter hvilket merke.

Hans bildesamling er et horrorrshow som burde vært publisert egentlig.

 

Eieren sover trygt fordi de har jo 5 eller 7 års "rustgaranti", og det er akkurat så mye guffe importøren har kostet på; nok til å hindre GJENNOMrusting på 5-7år.

 

Han har også bilder av reprasjoner fra godkjente karosseriverksteder som viser hvor mye de bryr seg om å behandle nytt stål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...