Gå til innhold

Hengerelektro


karsteb

Anbefalte innlegg

Driver og bestiller en skaphenger. Vil gjerne ha litt strøm ombord, og aller helst slik at jeg kan kjøre en sveisemaskin. Tro om det går an å kjøre over en inverter og deretter med en fasekonverter/frekvensomformer så jeg kan ta ut 3-fase strøm. Ser for meg en lavfrekvensinverter på rundt 6000W. Vil det la seg gjøre å kjøre en 180A migmaskin på denne?

 

Og ikke minst - hvor mye batteri trengs for å få det til å spille? 6000W tilsvarer jo rundt 500A på 12V siden - klarer et 100Ah batteri å levere det, eller må man kanskje ha to? Må man bruke AGM eller funker syrebatteri også? Alle synspunkter...

 

Se på skjemaet og kommenter - er det mulig å få til å kjøre tro?

- k

 

Screen Shot 2017-03-17 at 00.09.16.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sveiset med pinne og 2 x 12volt batterier.

Men strømmen gikk fort unna.

Hva med et aggregat i hengeren?

Når jeg sveiser trenger jeg ofte vinkelsliper,lys,osv.også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et sveiseapparat, for pinner som er laget for montering i bil. Det medfølger egen dynamo for å drifte dette.

Kan vurdere salg om det er noe for deg.

 

Et strømaggregat burde være enklere tror jeg, for det er mye strøm du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

100Ah batteri kan levere 500A.

Spenningen er bare på 12V, men strømmen kan frigjøres ganske så momentant ved en kortslutning.

Da blir det et fint gnistregn og batteriets leveranse av strøm kan fort overstige 2000A og mer. (24kW)

Selv ett "lite" 45Ah batteri kan ha den energien lagret.

Varer dog kun i noen få sekunder. (Virker som en evighet når det virkelig begynner å frese).

 

Generatoren(dynamoen) i bilen er det verre med. Den er begrenset til merke strøm (45A- 120A alt etter hvilken bil det er snakk om).

 

Spørsmålet er: Hvor lenge vil du at batteriet skal kunne levere 500A?

Teoretisk beregning:

Ett batteri:1x100Ah/500A= 0,2h= 12 minutter.

5 batteri: 5x100Ah/500A= 1h= 60 minutter.

Full utnyttelse av lagret strøm får du aldri til på grunn av batterienes oppbygging og noen kjemiske og fysiske egenskaper.

Så skal batteriene lades opp igjen og det tar vesentlig lengre tid med de laderene som er beregnet for vanlige folk.

I tillegg kommer fare for gassing om du setter på kraftigere ladere og dertil hørende eksplosjonsfare.

 

Praksis: Glem det.

 

Omformer(Konverter) som skal drive MIG 180 må også kunne takle start strømmen på sveiseaggregatet.

Rundt regnet har MIG 180A ca 20A strøm behov, ved drift (En-fase).

Startstrømmen kan bli ca 5 ganger driftsstrøm altså: 20A x 5 = 100A

Effektberegning(forenklet):

Vanlig drift: 230V x 20A = 4600VA =4,6kW

Start effekt: 230V x (5 x 20)A = 23000VA =23kW

23000VA / 12V = 1906,7A

Riktignok i ett kort øyeblikk, men det må være med i beregningen av batteribanken/ omformeren.

 

Overføring fra batteri til omformer må også stå i stil til strømbehovet.

Kabel til startmotor er ofte bare 50-70mm2 og startmotoren trekker kanskje 800A.

Strømtrekket har kort varighet så oppvarming av ledere og isolasjon er liten.

Med varig drift i flere minutter, og 70mm2 ledere, blir lederene kraftig varme.

Godt strømtrekk i 1 time gir ekstremt varme ledere og isolasjonen vil smelte.

Ikke ønskelig.

I tillegg får du veldig spenningsfall ved høyt strømforbruk og da kan oppsettet ditt begynne å få

rare feil.

 

500A i vanlig installasjon(230V/400V) tilsier kabeltverrsnitt på 240mm2 Kobber.

Ved 12V batteridrift må du altså opp i 2x240mm2 Kobber fra batteri til omformer (+ og - hver på 240mm2 Kobber).

Det blir styggtungt og uhamselig.

Mulig du kan komme unna med 150mm2 Kobber, men det blir fortsatt heftig kabling.

 

Så har du alle enhetene som er potensielle feilkilder.

Dersom du ikke får strøm ut i 3 fase kontakten.

Hvor ligger feilen?

Tomt batteri?

Omformer 12V/ 230V?

Fase omformer en-fase til 3 fase?

Hold det enkelt om det er levebrødet ditt.

Du får ikke betalt av kunde for å feilsøke på eget utstyr.

 

Med det strømforbruket du har skissert er det bare aggregat som kan hjelpe deg. (Som Gaute foreslår)

7kW bensinaggregat koster skjorta og litt til. (Honda ECMT 7000 N 7000 Watt (tre fase 230V) ca. kr. 40 000,- her)

Oppsettet får mer fleksibilitet da du kan transportere aggregatet dit du ikke får med deg tilhengeren. (Aggregatet over veier 104kg)

Med lang nok skjøteledning kan du også få roligere forhold i og rundt tilhengeren med tanke på støy.

 

Miljøvennlig blir det ikke med aggregat.

Hva om du lar belysning (LED) og småting gå på 12V og setter inn en batteribank på 250Ah?

Vil du klare de fleste operasjoner da?

En omformer på 3000W vil fint klare å drifte en vinkelsliper og boremaskin.

 

Lading via 13pins kontakt ved kjøring og batterilader via aggregat ved stillstand bør holde deg oppe i en grei arbeidsdag.

Om du har mulighet for tilgang til 230V overnatt blir det enda bedre da du kan lade batteriene etter arbeidsdagens slutt også.

 

Ikke fasit, bare min forståelse av hva som kan fungere og ikke.

Andre kan ha annen oppfatning av dette.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...