Gå til innhold

D2 uten diff-sperre?


Oskarsaelid

Anbefalte innlegg

Hei folkents.

 

Jeg har nettopp byttet fra 03 D2 til en annen 03 D2 fordi jeg liker den bilen bedre enn andre biler.

 

Litt annet utstyrsnivå på denne. Plutselig har jeg takluker og ryggesensor.

 

MEN jeg lurer på noe. Den forrige bilen hadde lav serie OG presse spaken til venstre for diff-lock.

Noe jeg ikke får til på den jeg har nå???

Klistremerket som indikerer diff-lock osv er der men ikke noe annet merke på spaken enn høy - 0 - lav.

 

Den forrige bilen var solgt ny i Norge i 03. Den jeg har nå ble tatt inn fra Tyskland i 05.

 

Kan det være en mulighet for at det finnes D2 uten diff-lock solgt på det tyske markedet eller er bare spaken min sinnsykt hard?

Girspaken altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i alle dager...

 

Nå står det jo en på den gamle min på skroten, er det vanskelig å få montert den over?

 

Eventuelt, hva skal til for å få sperre på den jeg har nå?

 

Syns det er litt rart da klistremerkene for diff-lock er der da men...:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan regne med at din fordelingskasse ikke har diff. lock. Jeg har 2003 D2 selv, med kistremerke for DL, men på selve spaken står det bare symboler for høy og lav. 2003 og 2004 modeller ble solgt med og uten DL, de som ikke har det originalmontert har i regelen fordelingskasse uten denne muligheten, derfor må du ta ut hele kassen fra skrotbilen + overføringer og spak dersom du vil ha DL på den nye.

 

Jeg fablet lenge om å gjøre denne endringen på min, men har slått det fra meg, den trenger overhodet ikke DL til mitt bruk, har meget effektiv traction control.

 

Skal du kjøre "aktivt off road", altså være med på treff, kjøre skogsløyper o.l. er nok DL veldig bra å ha, men til vanlig bruk på sølete veier, is og høy snø er det som sagt min erfaring at når bilen ikke tar seg frem lenger uten DL så har du heller ikke lov å kjøre lenger.

 

På den verdensomspennende veva kan du lese deg ihjel om hvor viktig det er med DL på D2, men jeg tror veldig mange av disse erfaringene gjelder pre-03 modeller med dårligere traction control, og i tillegg er skrevet av folk som bruker bilen i off road løyper, på ekspedisjoner o.l.

 

Tron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt.

Diffsperre er fint, men ikke nødvendig. Defenderen min hadde sperre, og alle andre biler jeg har hatt, har hatt mulighet til å sperre diffen. D2 har det ikke, hverken min forrige eller nåværende. Savnet det lite, selv i ganske røft terreng. Må dog sies at programmeringa på TC er totalt helt different på min forrige ( 1999) ift nåværende ( 2003 )

 

Jeg ville iaf mye heller lagt penger i mye annet rart enn å gidde bytte fordelerkassa. Store gode dekk som tåler lite trykk, rockslidere, heving, vinsjefanger som ikke sier KNAZ bare du moser et antikt pinnsvin og en god del forbedringer ville stått foran på lista ja...

 

Ikke minst lær deg kjøre med den bilen du har, utfra forutsetningene DEN har.... veldig viktig det også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diff guards er nok det første man bør kjøpe, deretter dekk, litt heving, steering guard og rock/tree sliders. Og en vinsj når det andre er på plass. Jeg fikk aldri på plass spaken min, men klarte meg fint med D2'n i terrenget uten diff lock. Men man er helt avhengig av at TC virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bilen er i bevegelse vil man ikke trenge sperre. Står man på isen med en fryktelig tung henger vil man få bruk for sperre. :)

Jeg skjønner ikke hvor du har dette fra? Det er jo rett og slett feil.

Jeg sto i bakke. Bratt bakke. Bak hang det en Ifor Williams bilhenger med en Disco2 oppå. På hardpakket snø/is. Med harde Cooper piggdekk. Ved hjelp av TCS krabbet bilen seg opp på toppen. Fra stillestående start midt i bakken. Hengeren veide 3400 kg med last.

 

Jeg har stått på blankis med samme henger. Med diverse biler oppå. Og har aldri hatt problem. Mange ganger.

 

Jeg har rygget halvveis inn skogen i 1 meter med snø. Med henger. For å dra oppå et bilvrak. Og kjørt ut igjen. Uten problem.

 

Jeg har kjørt i Elvedalen, både sommer og vinter, og aldri tenkt at jeg skulle hatt diff-sperre.

 

Den eneste gangen jeg har hatt problem var på jordet til Jermund. I 40 cm løsnø.

Da jobbet TCS hele tiden og jeg fikk ikke bilen opp i fart. Tilslutt pakket snøen seg rundt ABS-sensorene hele systemet sluttet å virke. Resten av dagen suste jeg rundt på jordet og koste meg. Uten TCS, og uten diff-sperre.

 

I en periode var jeg overbevist om at jeg trengte diff-sperre. Fikk til og med tak i ny kasse. Men etter å satt bilen på ganske harde prøver skjønner jeg godt at LR-ingeniørene droppet diff-sperre. For girkassen og TCS gjør en fantastisk jobb. Så jeg droppet hele prosjektet.

Endret av Helge Skou Dale
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sperre er sykt fint når et hjul foran og et bak på samme side spinner mens de som ikke spinner har massevis med grep. de gangene er det kjekt med sperre, og det har jeg opplevd over 10 ganger nå og det å ha bremsepedalen inne på bil med abs og automat og gi full gass funker ikke. så det seriebil trikset er ikke å anbefale da :P

Diffsperrer er kun ''nødvendig'' om du sitter i ei skikkelig knipe, og er for ''lat'' til å vinsje deg ut eller at det ikke passer så greit med vinsj der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er dette ikke et problem, selv om jeg har opplevd det på begge mine.

Da vil jeg kalle det sjåførfeil. For det er en teknikk du må beherske. Men den er ganske enkel. Gi mere gass.

TCS fordeler kraft til det/de hjulene som har feste.

TCS tillater hjulene å spinne.

Når jeg sto bakken hadde alle hjulene like lite feste.

TCS sørget for å fordele kreftene til alle fire hjul. Det tok litt tid, og det var endel spinning og husking. Men jeg kom opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full gass hjalp ikke meg. Svak motbakke, is under snø, og med tung henger gav godt grep bak og lite foran. Da spandt den på framaksel, og når bilen ikke hadde framdrift spant den bare foran. Siden den ikke spant bak var det heller ingen vits i tc. Dette har jeg opplevd flere ganger, og derfor monterte jeg sperre.

Så lenge bilen beveger seg virker tc, når bilen står i ro kan den ikke bremse hjul som allerede står i ro.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd det samme som Lafterolf har gjort. Bakhjulene har stått på fast underlag og forhjulene på is. Null drift på bakhjul og begge forhjul spant. Da hadde det vært kjekt å kunne koble inn sentersperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en av Aschroft videoene så sier de vel at en av fordelene med sperre er at det er mindre sjanse for å ryke en mellomaksling når ett hjul spinner og plutselig får grep, men det skal man være litt forsiktig med uansett vil jeg tro.

 

Min har sperre og jeg har kjørt en del med andre som ikke har og kan ikke si at jeg har merket noen forskjell på bilene. Er nok mer opp til sjåføren, som vanlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen ligger nedpå og har grep på begge hjula på høyre siden og venstre siden er i lufta så hadde sperre foran og bak aksling vært sweet, sist jeg gang var nå i helga da jeg måtte bli vinsjet ut blush
også i gjørmehullet i Elvedalen opplevde jeg det samme, og en gang med Ex-millen opp en bakke fra et jorde da jeg hadde grep på høyre siden og det var glatt gjørme og snø på venstre siden.
Så sperre på akslingene hadde vært løsningen flere ganger, og selvsagt er senter diff sperre fint om man ikke har viskose :P:)
Sperrer på akslingene burde vært orginalt fra LR da de kom ut, iallefall bak som lim slip, da til og med Toyotaer har det orginalt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart sentersperre er viktig i mange situasjoner, Ville nok kastet meg i bilen og kjørt til skroten i håp om å få hente ut den gamle kassen.

TC er fint det, men det krever litt teknikk. TC bøter jo også bare på mangelen av aksel diffsperrer, ikke senter diff sperre/ lås. ergo kan du ende opp med bilen stående med ett hjul som spinner ( noe det er referert til i tidligere tråder ).

 

Fullsperrer og vinsj, minsker risikoen for å måtte slukøret tusle etter hjelp, når du har kjørt deg fast på ett sted som du ikke burde vært. I tillegg har du mye bedre ro og kontroll under vanskelige forhold, noe som minsker risikoen for skader i drivlinjen.

 

Men det er jo litt jobb å montere alle disse greiene, så jeg skjønner at det uteblir hvis det ikke oppleves som nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bilen ligger nedpå og har grep på begge hjula på høyre siden og venstre siden er i lufta så hadde sperre foran og bak aksling vært sweet, sist jeg gang var nå i helga da jeg måtte bli vinsjet ut blush

også i gjørmehullet i Elvedalen opplevde jeg det samme, og en gang med Ex-millen opp en bakke fra et jorde da jeg hadde grep på høyre siden og det var glatt gjørme og snø på venstre siden.

Så sperre på akslingene hadde vært løsningen flere ganger, og selvsagt er senter diff sperre fint om man ikke har viskose :P:)

Sperrer på akslingene burde vært orginalt fra LR da de kom ut, iallefall bak som lim slip, da til og med Toyotaer har det orginalt :(

Takk dine toyotavenner for vaskebrett i svinger om dere har grusveier.

Nei takk, diffbrems er jeg ferdig med, og med det ble jeg også ferdig med utslitte bakdekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...