Gå til innhold

startsperra slår ikke ut.D2


uffern

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle starte Discoen nå så vil ikke startsperra slå seg av.Åpner med sentrallåsen,gear i park bremsepedal inne alle dører igjen.Men rattlås vil ikke opp og startsperra slår seg altså ikke ut.Kan opplyse om at det er forholdsvis ny tenningslås og nøkler.Når jeg tenker etter så satte jeg Freelander nøklene i tenninga først (sitter på samme knippe).Kan dette ha forkludret no med kodinga??Tips mottas med takk.Litt krise da jeg er på hytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekner med du har prøvd å gå ut låse bilen, låse opp og prøve ny start. Kanskje du må til med EKA koden for å få av startsperre? Men reagerer på at ikkje rastløse går av. Har Freelander nøkkelen tulla det til i låsen? Og korleis veit du at startsperre ikkje går av om du ikkje får snudd på nøkkelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøkkelen går inn i låsen,men får ikke vridd rundt.Lampa som indikerer startsperra står å blinker.Trodde startsperra gikk av når bilen ble låst opp??Men kan jo være at noe har skjært i rattlåsen.Sønnen min tar med reservenøkkelen i morgen,så får jeg prøve den.Hva er EKA kode?

Endret av uffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd selv men her er fremgangsmåten hvis du har EKA koden din:

 

Det samler seg mye møkk i tenningslåsen over tid og hvis du har bøyd noe så ville jeg prøvd med WD40 eller rustløser i låsen som nødrepp. Evt vurder å åpne den. Ligger noen tråder om rensing her på forumet.

 

Legg inn EAK iht. beskrivelsen i Rave:

 

The code is recorded on the security information card and is entered as follows:

1. Using the key, turn the driver's door lock to the UNLOCK position and hold in this position for at least 5 seconds.

An audible warning is then emitted to indicate that the body control unit is ready to accept the code. Return the

key to the centre position. It is now possible to use the key to enter the separate numerical values of the four

digits that make up the EKA code.

2. Enter the first digit of the code. If the first digit is 4, turn the key to the UNLOCK position 4 times. Ensure the

key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

3. Enter the second digit of the code. If the second digit is 3, turn the key to the LOCK position 3 times. Ensure

the key is fully returned to the centre position after each turn of the key.

4. Enter the third digit of the code. If the third digit is 2, turn the key to the UNLOCK position twice. Ensure the key

is fully returned to the centre position after each turn of the key.

5. Enter the fourth digit of the code. If the fourth digit is 1, turn the key to the LOCK position once. Ensure the key

is fully returned to the centre position after each turn of the key.

6. Finally, turn the key to the UNLOCK position and back to the centre position, a double bleep will indicate that the code has been entered correctly. A single bleep indicates that the code has been entered incorrectly.

 

Then, before opening the door, wait 5 minutes for the alarm and immobiliser to be de-activated. During the 5 minute wait for the alarm and immobiliser to be de-activated, the alarm indicator LED in the instrument pack continues to flash (one flash every 2 seconds). DO NOT OPEN THE DOOR OR ATTEMPT TO ENTER THE CAR until the full delay period has elapsed.

 

When the 5 minute wait has elapsed, the alarm indicator LED stops flashing. Immediately open the door, insert the key in the ignition switch and turn the switch to position II. If the ignition switch is not turned to position II within 30 seconds of the end of the 5 minute wait, the engine is automatically immobilised again.

 

The EKA code will not be recognised if there is an interval of 10 seconds or more between key turns or if the key is held turned for 5 seconds or more during the procedure.

In some system configurations a successful EKA code entry is indicated by the audible warning device pulsing twice for a period of 50 ms on, 200 ms off. The theft deterrent LED is switched on for 1 second, all doors unlock, the alarm disarms and the vehicle is remobilised allowing the engine to start.

 

If an incorrect code is entered, an audible warning is emitted and the procedure must be repeated. Up to a maximum of 10 attempts to enter the code is possible. After 10 attempts, the BCU will not allow any further codes to be entered

for a period of 10 minutes.

 

 

 

Dette fungerte flott for meg, bortsett fra at min røde LED istedet for å slukke etter 5 minutter begynte å blinke raskt. Jeg antok at det betød det samme, og hadde heldigvis rett.

Mens jeg lot nøkkelen stå i og tenningen på plugget jeg i min Nanocom og gikk rett til menyen for å programmere nøkler. Heldigvis lå de gamle kodene inne enda, så jeg fullførte prosedyren for å legge til en nøkkel.

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 2003 mod så slår startsperren seg av når eg låser opp slik du beskriver ja. Om bilen er ulåst eller eg venter for lenge med å starte, må eg trykke på låsoppknappen ein gang til. Dette kan muligens være ulikt programert frå bil til bil. Tenningslåsen Høyres ut som eit mekanisk problem. Min lås klarte eg å holde i sjakk nokre veker med smugling, men måtte plukke den, rense, pusse og smørre med blyantgrafitt. EKA operasjonen skal stå i instruksjonsbok også, mulig koden ligg der og. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får rattlåsen av, kan det være at rattlåsen står i "spenn". Det vil si at du muligens har parkert på en slik måte at hjulene trykker på, slik at det er press på låsen.

Når du prøver å vri om nøkkelen, så prøv også å vri på rattet. Hvis du prøver gærne veien vil rattet typisk føles helt fast. Hvis du vrir rette veien vil du føle at rattet beveger seg litte grann. Kan være du må ta i litt, sånn uten servo.

 

Bare i tilfelle det egentlig ikke har skjedd noe galt med tenningslåsen.

 

mvh TorT

 

Edit: Ikke så mye vits med EKA kode hvis tenningslås står fast. Når du er ferdig med koden, og har ventet 5 minutt, så har du kun 30 sek på deg til å sette deg inn i bilen og vri om nøkkelen.

Endret av TorT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for info Motom?.Har akurat kjøpt denne bilen,men i kviteringer som fulgte med står det at:Tenningslås ble byttet samt koding av nye nøkler ble utført for 11mnd siden.Men hvis det er sånn at startsperra ikke slår seg ut før man vrir på tenninga,så heller jeg mer og mer mot at:den har gått i vranglås da jeg fikk puttet Freelander nøkkelen inni der?.Får prøve den andre nøkkelen(ny),når den kommer opp senere i dag,hvis ikke blir det å skru opp tenningslåsen å se hva jeg kan få til.Synd bilen står så kaukete til jeg langt oppi skauen?1489218920288-1298556880.jpg

Endret av uffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det vist rukket å komme flere tips,mens jeg satt å skreiv med alt for store fingere på et alt for lite tastatur.Skal gå ut å prøve siste tips,hvis jeg klarer å flytte på bilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skru ut tenningslås er ikke enkelt, hvis den er installert korrekt.

Den skrues fast med spesielle bolter som er designet for å teites til hodet knekker av.

 

Så du får den ikke av med vanlig verktøy, sånn helt uten videre.

 

mvh TorT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk løsnet min lett med sånn låsetang. Satt ikke veldig godt... heldigvis. Ikke så stor jobb hvis de to boltene løsner. En låsepinne som må borres ut.

 

Hvis den er så ny er det kanskje større sjanse for at noe har satt seg enn at det er møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ordnet det seg :) .Prøvde først å dra bilen opp i bakken litt med en Yota rav,men den klarte ikke å dra bilen 10cm før den begyne å spinne :blink: Fikk hentet Freelanderen,og den tauet Discoen pent opp i bakken og da løsnet rattlåsen B) .Tror ikke discoen liker yotaer <_< .Tusen takk for tips folkens!!Det var altså tipset om å få av spennet på rattet som var rett medisin.Lærer no nytt så lenge man lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...