robertsoevik Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Undertegnede var på et opplysende foredrag i regi av Amcar forleden. Ett av temaene var den stadig økende prosentandelen tilsatt ethanol i bensinen som lusker i rekkene... http://www.aftenposten.no/norge/Minst-470000-biler-taler-ikke-bensinen-Stortinget-har-vedtatt-a-innfore-616155b.html Dette har konturene av et mareritt i seg for oss med Rover V8!!!! Langturer blir "rekkeviddeangst" heretter og jerrykanner blir et "must". Argh! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Er V8ern spesielt utsatt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Putte79 Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 På tide å starte et opprør snart? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Alle bensinmotorer før MY1996 for LR sin del står det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Kan noen kopiere ut teksten for oss som ikke abonnerer på på Aftenposten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Ikke noe stort problem dette. Kjørte 100k på Rover V8 med E85 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 E85 er jo helt knall! :-) Kjørt en del Saab EcoPower og effektøkningen er formidabel. Hadde vært morro å prøvd E85 på min 3,9, men er usikker om om hjernen klarer å kompensere selv. Som du nevner går jo selvfølgelig forbruket opp da... Og så er jo spørsmålet om hvilke materialer bensinsystemet er. E85 tørker som kjent ut o-ringer og pakninger. Men bedre materialer fikser det. Får ikke lest artikkelen, bare overskriften. 470.000 biler tåler ikke 20% innblanding. (kan det kalles E20 tro? ) Det mener jeg er tull. Så lenge ikke bilen er supertunet for 98okt skal det gå kjempefint. Endringen på 10% til 20% innblanding utgjør 10prosentpoeng endring og den reelle endringen som hjernen må kompensere for økt forbruk er sikkert mellom 2-4% Det klarer de aller fleste biler fint. En forgasser trenger kanskje ørlite justering? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 Dette gjelder E10, og mulig 20 ja. Doom and gloom oppsummert: "Katalysatorer kan gå føyken. Filtre tettes. Gummi og pakninger vil langsomt ødelegges. Drivstoff kan havne i smøreoljen. Det kan oppstå rust. I verste fall kan det oppstå motorhavarier..." I foredraget jeg refererte til kom det opp at om bilen er i konstant bruk er det så som så, men om den "overvintrer" uten jevnlig bruk kan en regne med å måtte skifte ut hele drivstoff -linja hvert år.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Hvor mye mer effekt snakker vi ? Jeg har hørt rykter om at dette er det folk kaller for Racing fuel som blod trimma biler kan gå på om de skal yte mye uten Nitrogen Oxide System og vann innsprøytning Hva med å tilføre tilsettningstoffer i E85 om den blir for tørr da ? Jeg vet Diesel smører bedre en bensin, men gjør en bensin bil slapp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Bakdelen er at E85 har ca 30% mindre energi pr liter. Da må man øke mengden som kommer inn. Fordelen er at den har en høy bankefastighet, og det betyr at motoren da tåler MYE tenning. Så en 3.9 med fungerende lambdasensorer vil klare å gå på E85 uten trøbbel. Den vil bare bli slapp før du justerer ting. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SimenMS Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Bedre å bruke LPG da Jeg fant en side der hele artikkelen står http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Minst-470000-biler-taler-ikke-bensinen-Stortinget-har-vedtatt-a-innfore-331554b.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 8. mars 2017 Del Skrevet 8. mars 2017 Dette gjelder E10, og mulig 20 ja. Doom and gloom oppsummert: "Katalysatorer kan gå føyken. Filtre tettes. Gummi og pakninger vil langsomt ødelegges. Drivstoff kan havne i smøreoljen. Det kan oppstå rust. I verste fall kan det oppstå motorhavarier..." I foredraget jeg refererte til kom det opp at om bilen er i konstant bruk er det så som så, men om den "overvintrer" uten jevnlig bruk kan en regne med å måtte skifte ut hele drivstoff -linja hvert år.. Det er jo noe reelt man kan diskutere og finne ut av. E85 er veldig hygroskopisk og ved over 2% vanninnhold dannes det organiske syrer som legger igjen hvitt pulveraktig belegg. Dette kan jo tette filtre og dyser. Svært få har erfaring med E20 og baserer seg på erfaringer med E85. Noe jeg tipper de i artikkelen gjør. Litt krisemaksimering spør du meg men... Tenker E20 går fint å ha på tanken over vinteren. Tipper det fins eller kommer ei flaske i handelen, med noe tilsetning man kan helle på tanken før vinterlagring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 8. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2017 https://www.amcar.no/Aktuelt/6168/etanol+%E2%80%93+et+problem+mindre.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
robertsoevik Skrevet 9. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2017 Coversak i Aftenposten 9 mars. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Men kan se at etanol kan lage trøbbel på biler som står lagret over tid. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himat Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Tilsatt etanol i bensinen? Og kor lenge går det før oppskrifta på å skilje ut etanolen er ute? Destilasjon er ikkje einaste måten å gjere dette på. Ikkje lovleg, men "rensa" bensin og "rensa" etanol har fort høgare marknadsverdi kvar for seg enn saman. Spesielt etanolen... Det interessange blir å sjå kva tiltak som blir gjort for at det ikkje blir enkelt å skilje bensin frå etanol. For nokre år tilbake var det vel ei sak der nokon hadde rafinert E85 for å selgje etanolen separat i Sverige. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Vi må nok starte opp produksjon av knott-generatorer igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Bedre å bruke LPG da Jeg fant en side der hele artikkelen står http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Minst-470000-biler-taler-ikke-bensinen-Stortinget-har-vedtatt-a-innfore-331554b.html Også abonnementsside. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
finnarne Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 (endret) Det er lenket til en pdf i artikkelen fra Aftenposten. Vet ikke om den er tilgjengelig for andre enn abonnenter: http://mm.aftenposten.no/dokumenter/2017-03-08_bio.pdf Jaguar - Land Rover:Jaguar:E10 petrol is cleared for use in all Jaguar vehicles with petrol engines starting from model year 1992.Land Rover:E10 petrol is cleared for use inall Land Rover vehicles with petrol engines starting from model year 1996. Endret 9. mars 2017 av finnarne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trond C Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Det blir vel slik at bensinstasjonene også kan selge "ren" bensin hvis de vil/kan, slik som de i dag kan selge f.eks. 98 oktan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KennethA Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Med tanke på hva de gamle bilene klarer å gå på, solgt i klare plastflasker av lugubre folk midt i Afrika, så skal nok E10 gå fint. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Orkan i eggeglass... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rikerud Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Brasil har 25% etanol. Paraguay har 24%. Og mange gamle biler. Er alle ombygd eller er de produsert med andre spesifikasjoner? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd_flock Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Produsert for Etanol der borte. Stort sett andre drivstoffslanger og o-ringer, altså gummi ting som er det store problemet.Klarer fint å tømme tanken før jeg setter bort bilen for vinteren, hvis det er det som må til.Er nok litt storm i et vannglass, men helt uproblematisk er det heller ikke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GuttormG Skrevet 9. mars 2017 Del Skrevet 9. mars 2017 Tusenvis av svensker har i åresvis kjørt bilene, helt vanlige biler, sine på 50/50 blyfri og E85 uten noe mer om og men. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.