Gå til innhold

(P38) Sukk, den hever seg ikke - kan noen hjelpe meg å tolke data


Peete

Anbefalte innlegg

... og der feilet for første gang min ellers så trofaste følgesvenn. I dag ville den ikke heve seg. Når jeg starter står den i Access mode, og lampen på normal mode blinker og blinker mens kompressoren durer og durer og bilen er akkurat like lav. 15 minutter og en kjøretur senere er status uendret. Det kom ingen feilmeldinger, ingen EAS-fault, Max 30 km/h eller lignende. Vel hjemme igjen ble Lynx koblet til. Ingen feilkoder her heller. Kan neve at motoren gikk i minst 30 minutter ifb med diagnosen, høydelampen blinket konstant og kompressoren gikk. Live-data er gjengitt på skjermbildene nedenfor, og her hadde det vært supert å fått hjelp til å tolke litt:

 

Første bilde: Error viser forskjell mellom "Target height" og "Actual hight". Dette er naturlig da bilen nesten stårpå bump-stop og den var instilt på normalhøyde. Stusser over at Valves foran er lukket mens bak er åpne. Kan dette skyldes at den først justerer bak, og ikke åpner foran før bak er korrekt? I så fall er dette også normalt da bakenden er i kjellern.

 

Neste bildet viser ststus på det som ikke har med hvert enkelt hjørne å gjøre. Her ser alt normalt ut med ett unntak. Handbrake viser ON uansett hva jeg gjør med håndbrekket (lampen dashbordet reagerer, men altså ikke bilhjernen). Kan dette være årsaken, altså den tror brekket er på, og vil derfor ikke justere høyden? Hvis så, er det to brytere koblet til brekket?, en for lampen i dashbordet, og en for signal til hjernen? Det som gjør at jeg trekker håndbrekkteorien i tvil er følgende: Trykker jeg på bremsen, viser "Footbrake": ON og "Inlet Valve": Closed. Samme skjer om en dør åpnes. Dette er logisk i følge det jeg vet om EAS, men uansett hva jeg gjør med håndbrekket så skjer det ingen ting. "Handbrake" viser "ON" og "Inlet Valve" viser "OPEN". Hvis handbrake er ON, burde ikke også da "Inlet Valve" være "Closed" , akkurat som om man trykker på bremsepedalen?

 

Alle forslag til hva dette kan skyldes settes pis på. Kan nevnes at jeg kjørte 10 problemfrie mil i går, (muligens at den kjentes litt "stump" i baken helt på slutten, men ellers helt normal. I dag no-go. Kompressoren er nesten ny. Aldri hatt noe problem før. Burde jeg ikke fått en eller annen feilkode, enten i dashbordet eller på diagnosen?

Skjermbilde valve.JPG

Skjermbilde sw.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting hindrer EAS å heve bilen selv om alt tilsynelatende er i orden.

1. foten på bremse pedalen

2. en dør åpen.

 

Hvis EAS ikke blinker som i en feilmelding, let etter feil i indikasjon / signal fra de to overnevnte enheter.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Brage, men viser ikke dataene fra diagnosen over at systemet får korrekte signaler fra dør og bremser? Door Switches: All Closed og Footbrake: Off. Åpnes døren slutter indikatorlampen på høydevisningen å blinke, altså helt normalt. Ser også at dersom jeg trykker inn bremsen eller åpner en dør så går "Inlet valve til Closed. Tyder ikke dette egentlig på at dør eller brems ikke er årsaken? Eller er det noe jeg feiltolker her?

Hva med håndbrekket, påvirker det ikke EAS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå har jeg ikke mye kompetanse på EAS, men litt har det blitt etter at jeg hadde problemer med ventilblokk / EAS driver unit. Du har diagnose og det er et utmerket verktøy, men et manometer er også kjekt å ha. Kjøp et på eBay sammen med noen quick fittings og koble dette på slangen mellom lufttank og ventilblokk. (Jeg har bare festet manometeret midlertidig med noen strips til innsugsslangen fra luftfilteret.) Da ser du kjapt om kompressor bygger opp trykk og eventuelt om kompressor er kaputt. Kan høres sånn ut, er vel normalt at den fyller tank og belger bak først, og så belgene foran.

 

Mvh Martin

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de to tingene er i orden, så er det nok som Håvard tenker. Kompressor er gåen, du skriver nesten ny. Prøv å kjøp en OEM kompressor fra Bearmach via LRdirect. ( ikke dunlop fra ebay )

 

Så tenker jeg det løser seg, dog burde diagnosen si " faulty compressor " eller noe, mener min Nanocom meldte slik.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkelig at du ikke har feilkoder..

 

Som Håvard sier, ta av luftfilteret og kjenn om kompressor suger luft. Gjør den det, tar du av eksosfilteret på blokka, og kjenner om det kommer luft der. Hjelper ikke at kompressoren funker, hvis blokka slipper trykket rett ut igjen.

 

Har Lynx mulighet for å tvangskjøre ventilene? Har du i såfall prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lynx kan tvangskjøre ventilene, har gjort det, og de ser ut til å respondere, men satt inne i bilen da jeg gjorde det så ikke helt sikker (det var mørkt og kaldt ute). Tar den inn i en varm garasje i morgen og sjekker mer, bl..annet kompressoren. La ikke så mye vekt på den da den er ca ett år gammel og skulle være av bra tysk kvalitet, men det kan jo faktisk være så enkelt. Har heldigvis en reserve liggende da jeg overhalte den gamle for å ha som nødkompressor nettopp i slike tilfeller. Takk for alle gode råd så langt, melder tilbake om hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompressoren var synderen! Ingen antydning til at den pumper luft. Elektromotoren går men, ingen luft. Den har sittet i bilen ca 4000 km, så det er for dårlig. Den skal ha to års garanti så jeg har sendt melding til selger og bedt om å få en ny. Reservekompressoren er montert og nå er det atter fryd og gammen. Tok ca 10-15 minutter fra tom tank og få stabilisert trykket. En interesant observasjon, bilen stod i varm garasje da den ble fylt opp i går. Etter å ha stått utendørs i kuldegrader i natt hadde den sunket ned igjen, men kom opp igjen. Tok ca 5-10 minutter. Kan dette alene skyldes forskjell i volum mellom varm og kald luft?

 

Er denne fra Miesller Automotive

 

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=171901500814&fromMakeTrack=true#ht_1567wt_1163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Kanskje den overhalte kompressoren er sliten i motoren - selv om den er tett og fin i kompressordelen som du har overhalt.

Men selvfølgelig gjør temperaturforskjellen noe med trykket, så det kan bidra til at den lå nede etter natten.

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har 10 bar trykk ved +20 grader vil dette synke til 8,4 bar ved -20 grader.

Jeg tror du skal ta en alvorlig titt etter lekkasjer. Særlig interne lekkasjer i ventilblokken er kinkige. Bytte/overhaling av utslitt kompressor er nesten alltid forårsaket av lekkasjer.

At bilen senket seg over natten kan være normalt om ikke underlaget den stod på er helt flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... har funnet en ikke ubetydelig lekkasje der line 6 går inn i ventilblokka. Det er vel den som går til tanken og da forklarer det selvsagt også trykkfall i tanken. Mistenker at det kom etter at jeg tok ut luftslangen for en tid tilbake. Lekkasjen ser ut til å være mellom messing(?)kragen og ventilblokka, ikke mellom slangen og kragen. Noen tips til hvordan få denne tett igjen? Uansett forklarer det ikke hvorfor bilen synker. Luften i belgene skal da vel ikke lekke ut pga. av lekkasje på line 6. Den synker dessuten fortere jo kaldere det er. Står den i varm garasje så holder den seg oppe i mange dager. Er vel kanskje ingen vei utenom å demontere ventilblokka og bytte alle o-ringene?. Har hatt ett o-ring sett til denne liggende på hylla et års tid i tilfelle en slik situasjon skulle oppstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er nå bare gått ca. ett år siden jeg startet denne tråden og fikset problemet så kanskje greit å avslutte den med løsningen på problemet.

Det var en kombinasjon av defekt kompressor, som jeg fikk byttet på garantien og lekkasje i solenoidene nær det var kaldt. Løsningen ble å pelle fra hverandre ventilblokka og bytte alle o-ringene. En grei jobb å pusle med foran TV'n eller ved kjøkkenbordet. Det er egentlig bare en ting man skal være veldig nøye med og det er de veldig tynne o-ringene på solenoidene. Hvis de ikke monteres helt korrekt kommer de i klem ved montering og blir ødelagt, ergo ny (eller fortsatt) lekkasje. Jeg gjorde den feilen (kanskje foran TV'n kun var en sånn middels god ide) og endte med å måtte ta ut ventilblokka en gang til og kjøpe nytt o-ring sett for å få tak på de små .... Det gikk bedre på andre forsøk, den ble potte tett og holder seg oppreist i ukesvis, selv i kuldegrader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...