Gå til innhold

Fra Disco3 til DiscoSport


ESPO

Anbefalte innlegg

Da har jeg tatt steget ned ca 800 og pluss at jeg mister litt plass. Men bilen blir en 10 år nyere 2015 DS HSE Luxury Black Pack 190hk- relativt fullspekket.

 

Så får vi se da, om vi venner oss til å måtte pakke litt mer med omhu når vi skal på tur....

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_33_559208390.jpg

C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_33_816095422.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker! ? Skal bli spennende når jeg får henta den.

 

Selv om det er kult, syns jeg egentlig 20" felger er litt hårete på denne. Blir nesten som 21" på D3 en. Kan tenkes jeg vurderer å bytte de mot 19" - men får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disco3 solgt! Til en i LR-familien!

 

Det blir vemodig å ta farvel med "verdens beste bil"og min første LR. Hentet bilen på 45 årsdagen min for litt over 4år siden etter lang tids grubling og utallige advarsler fra kolleger og venner om at dette var et risikoprosjekt som jeg burde styre unna. Men nei- etter litt oppstartskødd som ble ordna ifm garanti, har den vært en fryd å eie. Aldri driftstans. Alltid starta. Alltid kommet frem.

 

Etter å ha flørta litt med tanken på en VW Touareg, seiret fornuften nok en gang og jeg holder meg i LR-familien og med Disco-navnet- .My new Disco-babe! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med ny bil, og tror du skal være glad for valg om LR igjen.:-)

Kjøpte selv to fornuft biler mellom to Range Rovere og D3'n......men ble bare sittende å se langt etter alle D3'r jeg møtte. )Og jeg har prøvd Touareg mange ganger selv, men fant aldri ut av den, blir etter min menig ikke noe mer enn en stor golf....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer/kondolerer med salg, og gratulerer med nyervervelsen! Definitivt heller ikke en dum bil, D3 Sport. :)

 

Og den så ikke akkurat ut til å være underutstyrt! :oB)

"Helt greit" utstyrt Landreas! ?

 

Den har bl.a. adaptive dynamics med magnetiske dempere, det har vært på ønskelista. Ikke så mange som har dette. Også må man jo ha Meridian 825w Surround da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MagnaRide(?)-løsningen er genial! Har bare skrevet om det tidligere (hadde LR Norge som kunde), men aldri fått testet det. Overbevist om at det virker.

 

Ja, for meg med tosidig tinnitus (gammel wattnisse), så tror jeg det anlegget er perler for svin, men det låter nok egentlig fantastisk.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MagneRide blir ikke helt erstatning for luftfjærer, men gjør kjørekomforten på svingete veier betydelig bedre (tror jeg). Kul løsning og egentlig et relativt enkelt prinsipp med et fluid med magnetiske jernpartikler og en elektromagnet som gjør væsken tregere når den slås på. Dermed stives demningen!

 

Adaptive Dynamics leveres for øvrig bare på 5-seter versjonene som tilleggsutstyr, ikke på 5+2 variantene.

 

......ja...Meridian-anlegget er nok muligens overkill, men det fulgte nå med da! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Da har jeg hatt DSen i ca 4 uker og tenkte å dele litt erfaringer sålangt. Først å fremst en nydelig bil å kjøre, og selvsagt mer personbilpreg enn D3en. Motoren på 190 (den gamle 2,2L) føles kvikk og responsiv. Den nye 9trinns ZF- kassa, er litt uvant. Den girer smooth og fin i mange av skifta, men har noen litt harde shift innimellom. Har lest meg litt opp på den og lært at 7 av trinna har vanlig automatshift, men to gjøres med en såkalt dog-clutch. Kjører man ned mange trinn ved kick-down, kan bilen akse litt vel hardt ifra lav fart, feks ut av rundkjøringer. Motoren har kanskje litt mye vibrasjoner på tomgang, men uproblematisk lyd under kjøring. Bilen er usedvanlig godt lydisolert, og jeg hører bare såvidt piggdekk i lav fart (Nokian Hakka7)

 

Bilen min er utstyrt med 4wd-systemet Active Driveline. Dette kom på Evoquen i 2014, og skiller seg fra Haldex ved mulighet for avkobling av bakaksel ved girkassa (tror jeg), og ikke egen senterdifferensial. Bakdiffen har en dobbelclutch som kan kople inn eller ut hvert av hjulene etter behov. Dette skal gi enda bedre egenskaper i terreng. Samtidig har den også torque vectoring av alle hjul. Den kjører da også 100% 2wd på vanlig tørr vei, og kopler inn bakaksel iløpet av 0,3 sek ved slipp.

 

I tillegg til de 4 vanlige Terrain Response programmene ("steinrøysprogrammet" som er på de store, mangler), er min utstyrt med Dynamic driveline. Dette brukes på svingete vei og stiver av de magnetiske demperne, samt skjerper styreresponsen. Samtidig lyses dashbordet opp i rødt rundt speedometer og turteller. Dette er gull, og gjør at bilen ligger usedvanlig godt på veien. Absolutt verdt å krysse av for eller se etter på en brukt.

 

Setene er gode, jeg har topputgaven med Windsor skinn?. Kunne kanskje vært noe bedre sidestøtte, men jeg liker ikke for høye sidekanter a la sportsseter. Bakseteplassen er usedvanlig god og visstnok like bra fotplass som i en RR. Bagasjeplassen......ja den er som den er, grei nok og selvsagt en av de største overgangene fra D3, men det visste jeg jo på forhånd. Baksetene kan som kjent skyves fram og tilbake og ryggen kan tiltes bakover. Nytt hundebur måtte til og tar opp halve plassen. Takboks må nok til innimellom.

 

Ellers mye nytt med moderne bil, blinsonevarslere, adaptive frontlys med automatiske fjernlys, lane assist. Bra lyd i Meridian 825w!? Infotainmentskjermen funker bra. I det hele tatt- en innmari ålreit bil! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en jålebil ift D3en Andreas! Burde leke litt nå før jeg får på de litt vel hårete 20" sommerdekka - som ikke akkurat er skaufelger! :unsure:

 

 

D3en tålte iallfall turen til Tromsø! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den duger mer enn man skulle tro. Nok av youtubevideoer. Søk på Discovery sport extreme off roading. Har vel 21,5 cm bakkeklaring og det er vel litt mer enn D3 i normalhøyde? 60 cm vadedybde er jo heller ikke langt unna D3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...