Gå til innhold

PKK - 2'er feil pga olje i kabelmatten på Disco2


Tarjei

Anbefalte innlegg

Min D2a var på PKK i dag og fikk en 2-feil på miljøforurensing, pga. at det var olje i kabelmatten ut fra motor og inn i ECU. Verkstedet mente at i tillegg til å bytte kabelmatten til dysene måtte også kabelmatten fra motor til ECU byttes og hadde et tidsestimat på ca 4-5 arbeidstimer på bytte av den siste kabelen i tillegg til en pris på ca. kr 8000,- bare på delen. Verkstedet er et verksted som er vant til å skru på LR med TD5 motor.

 

Er det nødvendig å gå så drastisk til verks eller vil det i mange tilfeller være tilstrekkelig med å bytte kabelmatten til dysene og prøve å få drenert mest mulig olje ut av kabelmatten mellom motor og ECU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres drastisk ut. Er det ikke nok å rense kontakter til ecu og skifte kablene til dysene? Når du skifter "Injector harness" får du også ny tetning mot blokka, og da vil ikke oljen trenge videre til ecu. På en stund i alllfall.

 

God oversikt her:

http://www.discovery2.co.uk/Injector_harness.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være noe krav at den må byttes vel!?? Injector harness er vel omtrent slitedel å regne så den bør sikkert byttes men det gjør du enkelt selv.

 

Er du hendig med loddebolt så kan du fikse Engine Harness slik at det ikke trekker olje gjennom lengre. Hvis du bare lar den drenere så vil nok oljen trekke igjennom igjen etter hvert men det vil nok ta en stund...

 

Du bytter engine harness relativt enkelt selv også, hvis du føler for å bytte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er mest imponert av verkstedet som plukket fra hverandre kabelnettet og inspiserte inni kontakta.
Hva var bakgrunnen for det egentlig ? Rant det olje fra ECU ?

 

Hva er feilkoden de har anført ?

 

Jeg ville sant å si byttet verksted, og det jo før jo heller. Tørker du opp søl rundt kontakt og kabler, er jo problemet "løst " iaf sånn inntil videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette vært vært meg de hadde kommet med noe sånt, hadde jeg direkte ja faktisk kanskje mens kontrolløren stod der, ringt trafikkstasjonen å spurt om dette faktisk virkelig var sant og om ikke mendt de inn med en gang.

Makan til tull er det lenge siden jeg har hørt. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at hvis bilen hoster og harker og slipper ut mer uforbrent diesel enn den skal, på grunn av olje i Injectior Harness'en, så er det noe annet. Men de måler vel ikke avgass uansett? Eller hvis det drypper ekstremt mye olje fra tilkoblingen ved ECU'en. Men det høres for ekstremt ut til å være sant, dessuten vil det vel da dryppe oppi batterikassen – ikke på gulvet.

 

Ingen av kabelmattene koster 8.000 kroner sist jeg sjekket. Injector Harness koster omtrent 500 kroner og Engine Harness omtrent 2.000 kroner fra UK, pluss frakt og mva. IH tar maks en halvtime å bytte, og EH cirka 4–5 timer. Er de så frekke at de tar 4-ganger'n på deler, så har du enda en god grunn til å bytte verksted.

 

Husk at "metallbøylene" på injektorinnfestingene er klem-og-løs-ut, de skal ikke tas av. (Sånn som jeg gjorde.)

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måles røyktetthet.

 

"min" NAF-kontrollør, som slettes ikke er enkel eller snill, sier om oljelekkasjer at det anmerker han om det er olje på gulvet eller oljen treffer han i hodet.

Han gjør untak for linolje og blir i bedre humør når han kjenner bakerilukta av den slags:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se at det har svettet litt olje i batteriboksen under ecu men jeg har aldri opplevd at det har dryppet på bakken. Jeg begynner med å bytte injector harness og ser hvor mye olje jeg får ut av kabelen.

 

Motor går jevnt og fint i dag og har helt greie verdier på sylinderbalanse ifølge nanocom.

 

I linken til disover2web.co.uk lenger oppe blir det nevnt at man kan bruke noen dråper hylomar for å få pakningen til å holde seg på plass når man snur den. Kan man bruke vanlig blå pakningsmasse fra Biltema i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruk pakningssilikon i "hjørnene" på halvmånen, det er viktig.

 

At det drypper i batterikassen din skal da pokker ikke verkstedet bry seg med. Sier det gjerne igjen: Bytt verksted! (Men spør dem gjerne også hva i all verden de tenkte på/med.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnest ingen kontrollinstruks som sier at kontakt til ECU ikkje skal ha olje i seg.

 

Drypper det på gulvet eller ikkje? Drypper det så er det 2'er feil.

 

Noen glemmer at der er en ganske klar kontrollinstruks på en PKK.

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med oljesøl på motor. Tidligere har det vært mangel om det drypper på gulvet mens de har bilen inne på kontroll. Mulig de har fått strengere krav. Henger meg uansett på de andre, bytt verksted. Har aldri vært tilhenger av NAF, men de siste årene har jeg bare brukt de. Her i byen påpeker de faktiske feil og ikke alt mulig tull som andre steder. Og de kan vise litt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...