Gå til innhold

Dynamo til LRserie2


telindnor

Anbefalte innlegg

Du vil ikke bytte ut likestrøms-dynamoen med en vekselstrøm-dynamo? Mye mere strøm da veitdu. Noe du sikkert trenger, når du er på en lengre campingtur. Vekselstrmsdynamo får du på biltema, jeg har en likestrøm liggende, men trenger den enda i Magda, til jeg får bygd om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste grunnen for at en kjøper Pratical Classic (utover å ha noe å gjøre på når en er på "kontoret"..) er alle de småannonsene baki bladet:-)

 

 

 

http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/197

 

 

For å beholde orginallooken bestiller du også en slik; http://www.autoelectricsupplies.co.uk/product_list/169

Endret av GuttormG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holden Vintage hadde også. Litt mer oki pris.

https://www.holden.co.uk/displayProducts.asp?sg=1&pgCode=080&sgName=Electrical&pgName=Dynamos+%26+Starters&agCode=1550&agName=Dynamos

 

Famous Four har muligens også rette typen.

Jeg har pluss til jord. Må jeg ha spesiell dynamo da eller er det bare å snu polaritet?

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk alltid fraktpris. 10xdelepris er friskt.

Gamle traktordynamoer leverer 11 amp. !!

 

Ta ut dynamoen og sjekk børster ++.

Vippa er det verre å jobbe med.

Romnes AS hadde hyggelige priser på begge deler før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde på en 12V vifte med varme på 150w, riktignok ikke da Dynamoen sluttet og fungere men en stund i forvegen. Kan Dynamoen gå pga "stress" og hva er det som evt da vil ryke?

Den skal ut og demonteres i alle fall.

Kan det også være at dingzen på torpedoveggen kan gå fyken?

 

Takk for input og info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en ekstra dingz liggende. Med litt fotodokumentasjon kan vi sjekke om det er en du bør låne og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for velvilje Kjartan. John Craddock og Famous Four har dynamo til 500 kroner. Tror jeg bare kjøper en ny. Uansett er den som står der snart 60 år så det er vel ikke feil med en ny. Har ikke fått demontert ennå. Er så utrolig mye vann og søle ute at motivasjonen for å ligge ute på ryggen underen bil er litt laber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører med www.accuspark.co.uk så kan de levere vekselstrøm utgaver på 40A som ser like ut og passer rett i festene.

Hvis du kjøper ny, kan du snu batteriet/byttebatterisko og ha minus til gods+bytte om på +/÷ på coil.

Jeg har beholdt gammel spenningsregulator og bare koblet sammen ledningene til ladelampe og dynamo på mine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hører med www.accuspark.co.uk så kan de levere vekselstrøm utgaver på 40A som ser like ut og passer rett i festene.

Det var en god del billigere enn http://www.autoelectricsupplies.co.uk sine i alle fall.

Hvis du kjøper ny, kan du snu batteriet/byttebatterisko og ha minus til gods+bytte om på +/÷ på coil.

Gjelder det bare ved ny AC alternator eller også om jeg beholder gammel DC dynamo?

 

Jeg har beholdt gammel spenningsregulator og bare koblet sammen ledningene til ladelampe og dynamo på mine biler.

Og det ville være min ide også. Da beholder man jo looken men får god lading som "bonus".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endring fra + jord til - jord gjøres enkelt, enten du skifter eller beholder den gamle dynamoen.

Du bygger kun polaritet på batteriet, og så trykker du kjapt inn "vippene" i ladereleet/spenningsregulatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koble om + og - på coilen og evt. amperemeteret ditt også.

Enkelte varmeapparatvifter vil blåse feil vei.

Sjekk orginaldynamoen før du gjør mye mer.

Den holder lenge hvis du ikke monterer winch og sånne strømspisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Tar opp denne igjen. Byttet til en ny dynamo og det var like dødt! Nå har jeg en ny AC liggende og tenker å prøve denne. Men er jo også her helt blank.. 

Er AC alternatorer utstyrt med likeretterbro eller må jeg skaffe det i tillegg. 

Og så er det jo hele smala med bytte fra pluss til chassis til minus til chassis. 

Trenger litt bistand. Noen som kan være behjelpelig med litt telefon-healing? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, lafterolf skrev:

Fra engelsk til norsk. Ac-alternator er kanskje vekselstrømdynamo? 

 

De fleste har regulator innebygget. Burde være greie å montere. 

 

Så fint. Da ringes vi :)

Kom ikke på betegnelsen i farta, men det er selvfølgelig en vekselstrømdynamo ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...