Gå til innhold

Disco 3, tre-fire enkle feil fra EU endte med komplett nedrigging av k


Idar Lillebo

Anbefalte innlegg

Med service intervaller på 24000km på oljeskift fra de er nye så er det vel heller merkelig at det ikke er mere gale spør du meg, jeg hadde havari på min og da var det også 2 som var galnest minnes jeg som førte til full stopp og knekt veiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fulgt servicehefte fram til 250". Derpå to oljeskift fram til 275". Slik jeg ser det er det ingenting som tyder på dårlig/lite vedlikehold på bil/motor. Bunndel ser rein og fin ut.

Ellers er rammelager 1 og 4 som forventet, rådelager (som får smøring etter veiv) også klar for nye 200". Min teori; enten ubalanse/vektforskjeller i råder tilhørende lager to og tre, eller så har lager 2 og 3 større belastning, ergo mer slitasje. Har mest tro på sistnevnte.... men kun tipping, ikke særlig kvalifisert tipping heller må sies..;--)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da endte det opp slik i motor rommet...?

 

Sa seg vel sjøl egentlig, motor satt jo bare i to mutre samt provisorisk støttestag, all fornuft tilsa....løfte ut og få best mulig arbeidsforhold når veiv og lager skal inn igjen.

 

Veiva har forøvrig blitt stemplet OK for nye km av Cylmo, den er målt og polert, ergo klar for nye lager...

IMG_5341.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Må ta en liten oppdatering:-)

 

Ferie ferdig, på tide med litt mann-tid i garasjen. Skulle vel bare sette inn veiv med nye lager, men har 6 nye glødeplugger liggende i hylla. Siden motor er ute er det for fristene å ikke bytte selv om konsekvenser kan bli...

 

Ut med glødeplugger også en fordel når veiv skal lirkes på plass utypisk med stempel og råder intakt. Mindre kompresjon å forholde seg til:-)

 

Kun 5 av 6 plugger kom ut... Alle rørte seg litt frem og tilbake, men sjanseløst å få Ø8 15cm lange plugger ut etter mange år!!!. Ble et bore eventyr uten like. På den ene stod det igjen kun 1,5-2 cm av selve "Hylsa"/pluggen, "glødetråd" måtte dores ut ned mot stempel etter mye boring fra oversiden..

 

Fikk også tak i et bore, gjenge, dra sett for fjerning av snappa plugger, det funka sånn halvveis. Beste er å bore ut med økende bortykkelse en 4-5 cm ned i pluggen, og avslutte med Ø7 bor i gjengepartiet. Gjenge opp både toppen samt innvendig i selve glødepluggen. Derpå fra ut pluggen. Til meg var de fleste pluggene imidlertid så fastspent at det enste som hjalp var å dore ut småbiter fra undersiden...

 

Ergo ble naturligvis plukket av...:-)

Derav også bilde under, innsugsventil ille tilgriset av EGR systemet som var blendet - men tydeligvis for sent..:-)

Innsug/toppdeksel også karbonbelagt saftig, samme med innsugskanaler i toppen.

Nå blir det i tillegg til alt annet honing av blokk, sliping av ventilseter, nye stempelringer, nytt kjede og kjedestrammer * 2 pluss samt nye "ventilløftere"/dempere.

Kjedestammer på ene toppen var faktisk ikke i spenn mot kjeda, rart. Kan ha noe med at motor ikka har snuret på en stund da de også er avhengig av olje vil tru. Men den ene strammet fint mot kjeda..

 

Har slitt noe med kakkling ved oppstart i noen sek før oljelampa slukker. Videre noe tikking ved varm motor (ikke ved kald).

Oljepumpe blir ny, samme med pick-up i sump samt mulig også oljekjøler.

 

Da tror jeg alle evt svakheter er byttet ut, og har store forhåpninger om at olje-trykk situasjonen og kakkling blir en saga blott.

 

Min teori vedr kakkling ved oppstart samt tikking ved varm motor er ventil løftere (dempere). Teori: Når motor står over natt dreneres olja ut pga slitte løftere, når motor blir varm blir olja tynn - ergo en mildere form for tikking da løftere ikke har nok olje... Svak hypotese, men men.. Ventilløftere var også variable i hva de aksepterte bli trykket sammen når de kom ut. Antar noen har godt med olje i seg, mens andre er nær tom og lot seg trykke helt sammen. Enten lekker noen mer enn de skal, evt er det press over lang tid fra kammer uten supplering av olje (motor har ikke snurret siden tidlig 2017) som er årsak til variasjonen i hva de lot seg trykke sammen. Heller vel mest mot sistnevnte...

 

Tikking ved varm motor kan også være en marginal lekkasje i crossover... Evt dyser.:-)

 

Vedr dyser så koster det 4000,- inkl mva å få de testet. DA snakker vi dyser som er rullet 270 000 er det vel (husker ikke, lenge siden bilen var ute i det fri:-)). Nye Delphi dyser koster noe over 2000 + mva fra Eng. Testing konstaterer kun funksjonsgrad (god/ dårlig, men brukbar litt til/ klar for dynga).

 

Regner med/tipper jeg havner medio status på noen av dysene om ikke annet...?? Har for så vidt sjekket dysebalanse med Nanocom, ingen avvik å rapportere - dog 4000,- + kjøp av evt noen dyser mot 12 000,-hvorav leve videre med ny-dyse følelse - vi får se...

 

Overrasket over prisen på 4000,- for test, noen med erfaringer?

 

Tikking ved varm motor var for øvrig veldig lik lyden som høres i denne filmsnutten:

 

Bilde av innsugsventiler, lærdom må være å røske ut EGR før det er for sent... Hører 2010 Disco 4 også lar seg koble ut nå, i alle fall de med 2,7TDV6

IMG_7089.JPGIMG_7088.JPG

Endret av Idar Lillebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her en liten fil av kjedestrammer på kammene. Den ene har greit press mot kjeda, den andre må løftes opp....

 

Blir to nye uansett, dog merkelig...enten har olje drenert ut over tid mens motor har stått stille i garasjen flere mnd - eller så er den ene kaputt og flaks jeg åpna opp...

 

IMG_7031.MOV

Endret av Idar Lillebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...