Gå til innhold

Verdi på en Land Rover Defender Puma 07'


Sondre.o

Anbefalte innlegg

Noe nytt vedrørande prissetting frå trådstartar?

 

Har signalisert interesse både her og via PM.

 

Skjønar sjølvsagt at dette er vanskeleg, og sikkert ikkje enklare når ein les igjennom tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ref. Den ene finn-annonsen..

 

"Selger mitt RAW, en eier, 175000 km god stand, rust der det skal være rust."

 

Kan man slutte å assosiere Defenderen med rustutvikling?

Det begynner å bli litt for dumt.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 21.2.2017 den 18.45, lafterolf skrev:

Pris må gjenspeile at ingen kjenner hva som er utbedret, og at ingen kjenner dagens tilstand på bilen.

 

La oss si at girboks må utbedres, og clutch, samt nye vinterdekk. Det må man ta høyde for.

Hva koster det å utbedre clutch og girboks på en Puma på verksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Peik skrev:

Hva koster det å utbedre clutch og girboks på en Puma på verksted?

 

Har puma 07 selv og en del av tingene som er nevnt i tråden har jeg byttet - egr, oljelekkasje fra servo pumpe, clutch, lekkasje fra begge pokalene to ganger, olje lekkasje mellom gir og fordelerkasse to ganger. 

 

Når jeg byttet clutch var det et erfaren lr verksted som skulle ha ca 15 tusen for jobben. Heldigvis fikk jeg gjort det en del billigere (halv pris) hos et merkeverksted når ikke lr ville ta det under reklamasjon og merkeverkstedet mente det ikke var riktig.. dette er noen år siden nå så kan nok kanskje komme oppimot 20k nå?

 

Dra ned girboks tar også tid så vil tippe rundt det samme .. Når jeg hadde oljelekasje mellom fordeler og girkasse andre gang (første gikk på garanti) så mener jeg at det kostet 12-13k for å skifte deler til noen hundrelapper - det er vel ikke her feilen dere snakker om rundt girkassen er?

 

rettelse:

etter å lest en gang til hva lafterolf nevte så er det nok det de utbedret første gang på garanti?

 

Nico

Endret av Nico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe som er utbedret på garanti. Alle disse gjengangerfeil er tatt på min 2007/2008 modell i løpet av garantitid. Har hatt bilen i 5,5 år nå og det har kun vært service og slitedeler. Ikke ett feilpekk. Ville ikke vært skeptisk. Motor bla. er "bulletproof". Synes mange glemmer alle gjengangerfeil på dyser, topp ig diverse på Td5. Puma er en forbedring på mange vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske at diskusjonen gikk på pris på en bil ingen kjente tilstanden på, ikke om gjengangerfeil på Puma generelt. 

 

Poenget var at man, på en bil ingen kjenner, burde ta høyde for kjente feil som kan dukke opp 

 

Bare for å balansere.

 

 

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør fordi jeg vurderer en annen 07-modell. Denne har byttet eksosresirkulasjonsventil og vakumpumpe. Understellsbehandling i 2015. Ellers normal serviceoppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Blåser liv i denne, om noen er interessert :-) Nå er bilen til salgs igjen, med feil km:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=252337355

Jeg er interessert i bilen, men ønsker å vite hva som har skjedd og ekte km stand. Jeg opplyste forhandler, som ble ganske overrasket. De sjekker nå med tidligere eiere. Hva slags utstyr trenges for å avlese ekte km, og hvem har slikt?

Sånn ser det ut hos vegvesenet:

image.png

 

/Lars Eirik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 100% sikker, men tror du kan lese reelle verdier fra ECU med SDD JLR. Eller så kan man fysisk lese det med en EEPROM programmerer.

 

En måte dette eventuelt kan oppstå er hvis eier har byttet instrumentpanel uten å synkronisere km stand. Da vil instrumentpanel vise den høyeste verdien som finnes i systemet. Så f.eks hvis "nytt/brukt" instrumentpanel fra en bil med 90000 har blitt installert av en grunn, og opprinnelig verdi på bilen er 70000 km så vil instrumentpanel vise 90000. Eller omvendt 90000 på bilen, og 70000 på "nytt" instrumentpanel. Da vil fortsatt det vise 90000.

 

Første jeg ville ha sjekket er om garanti klistremerke m/hologram fortsatt sitter på instrumentpanel. Er dessverre lettere å endre km stand på biler enn hva mange tror. Bosch som er produsent av de aller fleste instrumentpanel har hatt en tendens til å være litt slappe når det kommer til sikkerhet. De har gått for noe som kalles obfuscating/tilsløring av data, og datakyndige personer kan "fort" finne ut ting. Dette har endret seg de siste årene skal sies.  

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jan R. skrev:

En måte dette eventuelt kan oppstå er hvis eier har byttet instrumentpanel uten å synkronisere km stand. Da vil instrumentpanel vise den høyeste verdien som finnes i systemet. Så f.eks hvis "nytt/brukt" instrumentpanel fra en bil med 90000 har blitt installert av en grunn, og opprinnelig verdi på bilen er 70000 km så vil instrumentpanel vise 90000. Eller omvendt 90000 på bilen, og 70000 på "nytt" instrumentpanel. Da vil fortsatt det vise 90000.

Takk for gode innspill! Angående beskrivelsen din over så skjønte jeg den ikke helt. Du sier at panel alltid vil vise høyeste verdi hvis man glemmer å synke. Da skulle altså aldri km stand blitt kortere? Her gikk den jo fra 98473 til 71480. Betyr det at det MÅ ha vært juks?

Endret av LarsE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Det kan også være en glipp av mannen bak tastaturet da km stand ble registrert. Har selv en 78 modell Mini, hvor siste siffer i km stand er 100m, altså ikke en del av km stand. Ett Oslo verksted tok med dette, og resultatet ble:

image.png

Det ble 2 stk feilregistreringer, da jeg var på etterkontroll dagen etter (fastfix B)). La ikke merke til feilen før ettpar dager etterpå, stakk innom verkstedet hvor jeg fikk beskjed om at dette var "umulig" å rette opp i, så måtte bare bli slik. Så da står det vel en SVV mann å hugger disse nummerne inn i stein på bakrommet en plass... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, LarsE skrev:

Takk for gode innspill! Angående beskrivelsen din over så skjønte jeg den ikke helt. Du sier at panel alltid vil vise høyeste verdi hvis man glemmer å synke. Da skulle altså aldri km stand blitt kortere? Her gikk den jo fra 98473 til 71480. Betyr det at det MÅ ha vært juks?


Er fortsatt mulig å fikse feil km stand. F.eks med et splitter nytt(aka programmerbart) instrumentpanel. Så vil ikke påstå at det er juks...

Endret av Jan R.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2007 Defender hadde mange barnesykdommer, samt mangel på reservedeler. Jeg kjøpte en ny 2007 110 i Island og måtte bytte til en annen ny 2007 etter kort tid. Den første hadde alle sykdommene man kan tenke seg. Men disse barnesykdommer er nok alle utbedret på dagens biler. Nummer to var eksemplarisk og jeg hadde ingen problemer mens jeg eide den. Modifiserte den for 38" for vinter kjøring i Island. Foruten motor og girkasse er de mekaniske stort sett det samme som td5. Ruster de samme steder, gode dører som på de siste td5, lidt bedre seter, ingen luker på torpedo krever vel aircon hvis man har tenk se at kjøre sydpå.

Motoren er den samme som er i bla Ford Transit (noen Transit har kjørt meget langt på disse motorer, noen ikke) og det burde være godt utvalg av deler. Hvis bilen er regelmessig vedlikeholdt, filtre oljer osv. burde det ikke være den store forskjell på td5 og puma.  Personlig ville jeg gå for en 2006 td5 heller end 2007 Puma pga at td5 er generelt priset en del lavere. Når vi kommer til de siste Defendere så må man overveie om man går for gammel renovert som ny eller ny (som allerede har en del år på baken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen det linkes til her lå ei god stund på finn. Plutselig, som det ofte skjer med biler på finn, sto det solgt. Og så, et par uker etter, var den til salgs igjen. Tror det er samme forhandler begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2022 den 14.18, Myhre skrev:

Bilen det linkes til her lå ei god stund på finn. Plutselig, som det ofte skjer med biler på finn, sto det solgt. Og så, et par uker etter, var den til salgs igjen. Tror det er samme forhandler begge gangene.

Ja, jeg snakket med dem, det var en kjøper som trakk seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...