Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
smejan

Behandle bremserør

Recommended Posts

Jeg skal pusse og behandle bremserør mot rust, og lurer på hva folket bruker til slikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lanolinbehandlingen har holdt mine ok.

Dvs olje de første årene.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ok å bare male dem? Burde vel være en grei måte å "konservere" slike rør, jeg bare spør..?

Er litt i samme situasjon, ligger an til behandling av bilens understell til våren og alle bremserør er nye...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er det ok å bare male dem? Burde vel være en grei måte å "konservere" slike rør, jeg bare spør..?

Er litt i samme situasjon, ligger an til behandling av bilens understell til våren og alle bremserør er nye...

 

Det er nok noe unødvendig å male. Skal du behandle bilens understell til våren, ville jeg brukt fluidfilm http://www.bilkontroll.no/fluid-film på rørene som ett olje konserverings alternativ.

 

Det er jo meget vanskelig å male rørene i sin helhet når de er montert. Siden du har nymonterte rør, antar jeg at du kanskje ikke har stålrør lenger, men heller kobber eller kobber/nikkel rør og da vil slik fluidfilm behandling dekke behovet.

 

Gamle stålrør som trådstarter refererer til, er dødsdømt i det lange løp uansett og må skiftes på ett tidspunkt. Da velges primært kobber / nikkel rør - som jo ikke ruster.

 

Mvh Brage

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bare husk at du skal være ferdig med alt før du kliner på med Fluidfilm, for det er noe griseri :huh::)
og gjør nytten ja, må kline på med fluidfilm 1 gang i året i starten da det har tendens til å forsvinne/slites bort om man kjører mye når det regner ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korrosjon :P det tar lengre tid men de blir ødelagte til slutt om ikke, det gjelder rene kobber rør, kobber nikkel slipper man dette :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kbberrør holder lengre enn resten av bilen. Sprøyter man linolje under er det mer enn nok.

Korrosjon på kobber? Dette vil jeg vite mer om Simen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grønt kobber er oksydert kobber.

Slites bort i regn,saltsprut,veistøv,mm.

Kobberrørene er ikke reint kobber,men en legering jfr Kristoffersen og Bekken en gang i tiden.

Jeg ryddet på et lager der en sommer i yngre dager og spurte om det meste. blush

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, kobber blir grønt og kan rett og slett forsvinne :) akkurat som rent stål kan gjøre, men at de bremserørene vi finner nå har en tilsetting/legering skulle ikke forundre meg ^_^
Kobber ledninger korroderer og kan forsvinne helt om man lar det gå lenge nok ^_^

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koppertak på kirker står i flere hundre år, og det er ikke korrosjon som er problemet. Det grønne laget beskytter kobberen, ikke motsatt.

 

Bremserør i kobber har jeg aldri sett korrosjon på, selv etter 20 år, men her saltes det lite.

 

Men nok om det. Jeg tror vi blir enig om at metallrør bør behandles, og kobberrør tar ikke skade av behandling det heller :).

Edited by lafterolf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kobberrør- ser vi på de uedle metallene er Kobber det som reagerer minst.

Hvis "kobberørene" er en legering, så er det for å få et sterkere og mere holdbart metall. Det vil ikke være dårligere enn rent kobber.

Kobberørene på bilen vil være det mest holdbare på bilen, hvis du ikke har noe sølv gull eller platina i bilen din ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kobberrør- ser vi på de uedle metallene er Kobber det som reagerer minst.

Hvis "kobberørene" er en legering, så er det for å få et sterkere og mere holdbart metall. Det vil ikke være dårligere enn rent kobber.

Kobberørene på bilen vil være det mest holdbare på bilen, hvis du ikke har noe sølv gull eller platina i bilen din ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den vesentlige forskjellen på kobber og kobber/nikkel bremserør er at de rene kobber rørene er mykere, ergo mindre stiv og derfor kreves de tettere innfestning. Dette unngår du med å bruke kobber/nikkel som jo da er sterkere rør og altså en bedre legering.

Kobber/ nikkel rørene er mere gul farget en kobberfarget, som jo skyldes tilsetningen av nikkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×