Gå til innhold

Automatkasse 2008 Disco 3


Oluf

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg har forstått så var kjølevann i oljen et problem på de tidligste D3ene, og et problem som burde ha oppstått for en god stund siden. Men igjen på den andre siden, all den tid girkassen har vannkjølt oljekjøler er det jo alltids potensiale for lekkasje... Jeg ville sugd opp litt olje fra påfyllingshullet og sett på farge. Vann i oljen gir en gråhvit farge, alt etter mengde vann i oljen. Har du ikke flushet kassen vil jeg se for meg at oljen er særs skitten og helle mot brunsort. Til sammenligning kan du se lenger oppe i tråden hvilken farge oljen skal ha når den er ny og frisk ;-)

 

Du kan jo og klemme i to tuber med Dr. Tranny for å verifisere at det er TCen din som skaper vibrasjoner. Dr. Tranny er en friskjonsmodifiserer som hjelper TC til ikke og glippe på de brente lamellene sine. Husk derimot at bilen ikke er frisk bare av at det ikke vibrerer lenger med Dr. Tranny i. Middelet er kun ment som feilsøking.

Endret av totveit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

På 6.8.2018 den 11.32, Oluf skrev:

Da starter jeg straks hjemreise fra England med nyoverhalt girkasse fra Bristol Transmissions med 2 år garanti. Nyoverhalt motor og nå nyoverhalt girboks, gleder meg endelig til å nyte bilen en stund fremover :)

Lov å spørre hva det kostet .og hva gjorde de med motor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2018 den 18.42, oggioffshore skrev:

Lov å spørre hva det kostet .og hva gjorde de med motor? 

 

Motor overhalte jeg og min onkel (hele toppen var gåen). Overhaling av kasse ble ca 37.000,- men da bytte de også mellomaksel og inngående aksel på transfer boks. De sier att om man bytter bare moment converter så går det 1-2 år så man man gjøre hele jobben uansett, me ny converter igjen.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Oluf skrev:

 

Motor overhalte jeg og min onkel (hele toppen var gåen). Overhaling av kasse ble ca 37.000,- men da bytte de også mellomaksel og inngående aksel på transfer boks. De sier att om man bytter bare moment converter så går det 1-2 år så man man gjøre hele jobben uansett, me ny converter igjen.

Kan sliten kasse med vibrasjoner ha noe med lagerhavari på motor å gjøre?

Ser at de fleste havarier på motor også sliter med vibrasjoner fra kasse.

Kan det bli ubalanse og slag i veiva som banker lagre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, lafterolf skrev:

Kan sliten kasse med vibrasjoner ha noe med lagerhavari på motor å gjøre?

Ser at de fleste havarier på motor også sliter med vibrasjoner fra kasse.

Kan det bli ubalanse og slag i veiva som banker lagre?

 

De vibrasjonene som var i kassa mi er ikke nok til å påvirke lager i så måte, i så fall er lagrene søppel. Det er nok bare en tilfelighet, eller rettere sakt att veldig mange havarerer både kasse og motor før eller siden :)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik så mine rammelager ut (bilde under), ingen tvil om at det har vært ubalanse. Hva som forårsaket ubalanse vanskelig å si.. Min tq gikk i rykk og napp i forkant av dette. Demper i forkant av veiv så helt grei ut. Ubalanse i veiv /stempel...tja..

 

kan være med på en teori om at girkasse er med å bidrar til ubalanse og ujevn slitasje på underdel til tdv6, men blir rein synsing...

D0DDAE84-799C-47AD-890B-98FD0B3BFDAB.jpeg

Endret av Idar Lillebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎12‎.‎08‎.‎2018 den 0.37, Oluf skrev:

Nå må vi vel kanskje gå ut i fra att de som har produsert motoren har brukt korrekte klaringer og montert riktig, men hvem vet :lol:

 

Det var nettopp det de ikke klarte på Disco 3  ihvertfall, dermed den store prosenten med motorhavari pga lagerskåler på den motoren. Mye litteratur på nett om den fadesen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Brage skrev:

 

Det var nettopp det de ikke klarte på Disco 3  ihvertfall, dermed den store prosenten med motorhavari pga lagerskåler på den motoren. Mye litteratur på nett om den fadesen..

 

Aha, er dette noe LR har innrømmet selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvis du googler:  SSM71816, så finner du direktivet fra Lr.

 

Her er en link fra disco 3 forum i UK :http://www.disco3.co.uk/forum/topic111733.html

 

Det er forsåvidt en innrømmelse, men de fleste havariene skjer etter garanti tid er gått ut og er gjerne en kombinasjon av flere påvirkende faktorer, ergo får du ikke hentet noe fra fabrikant.

   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 7.8.2018 den 8.17, totveit skrev:

Etter hva jeg har forstått så var kjølevann i oljen et problem på de tidligste D3ene, og et problem som burde ha oppstått for en god stund siden. Men igjen på den andre siden, all den tid girkassen har vannkjølt oljekjøler er det jo alltids potensiale for lekkasje... Jeg ville sugd opp litt olje fra påfyllingshullet og sett på farge. Vann i oljen gir en gråhvit farge, alt etter mengde vann i oljen. Har du ikke flushet kassen vil jeg se for meg at oljen er særs skitten og helle mot brunsort. Til sammenligning kan du se lenger oppe i tråden hvilken farge oljen skal ha når den er ny og frisk ;-)

 

Du kan jo og klemme i to tuber med Dr. Tranny for å verifisere at det er TCen din som skaper vibrasjoner. Dr. Tranny er en friskjonsmodifiserer som hjelper TC til ikke og glippe på de brente lamellene sine. Husk derimot at bilen ikke er frisk bare av at det ikke vibrerer lenger med Dr. Tranny i. Middelet er kun ment som feilsøking.

 

ATF har jo nettopp egenskap om å oppta vann, så det er ekstremt vanskelig å se med det blotte øye

 

Det er allerede de.tranny på gearkassen. Jeg hadde på det for 70000 km siden. Da ble kassen bra en stund. Det hjelper nok ikke å ha mere på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2018 den 20.16, vegarj skrev:

 

ATF har jo nettopp egenskap om å oppta vann, så det er ekstremt vanskelig å se med det blotte øye

 

Det er allerede de.tranny på gearkassen. Jeg hadde på det for 70000 km siden. Da ble kassen bra en stund. Det hjelper nok ikke å ha mere på :)

 

 

De fleste verksted har utstyr for å ta prøve av oljen og sjekke for glykol innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
8 timer siden, totveit skrev:

Hva var prosedyren? Noe annet enn å ta ut batteri i xx min?

 

Slå på tenning

Trykk ned gasspedal til det klikker (kickdown)

Hold pedalen nede i 30sec

Slå av tenning

Slipp gasspedalen

Vent 2min (ikke ta ut nøkkel)

Start bilen og kjør i vei med ny resatt girkasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på D3, men på D4 gjør den det. Og jeg har også inntrykk av at man kan "lære opp" gearkassen ved å skifte gear manuelt. Etter reset (som har skjedd i forbindelse med oppgradering av software og slikt) så har jeg opplevd at det har blitt litt masete kjøring. Siste gangen orket jeg ikke mer og gikk over til manuelt gearskift, og da fikk jeg inntrykk av at den lærte raskere at jeg foretrekker lavt turtall fremfor masing og "max power"

Kan hende det var innbildning, men det var mitt inntrykk - og som sagt - vet ikke om det samme gjelder D3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, trondshj skrev:

Vet ikke hvordan det er på D3, men på D4 gjør den det. Og jeg har også inntrykk av at man kan "lære opp" gearkassen ved å skifte gear manuelt. Etter reset (som har skjedd i forbindelse med oppgradering av software og slikt) så har jeg opplevd at det har blitt litt masete kjøring. Siste gangen orket jeg ikke mer og gikk over til manuelt gearskift, og da fikk jeg inntrykk av at den lærte raskere at jeg foretrekker lavt turtall fremfor masing og "max power"

Kan hende det var innbildning, men det var mitt inntrykk - og som sagt - vet ikke om det samme gjelder D3.

 

Har ettermontert padle-shift og bruker jeg disse litt aktivt så virker det som det kødder til læringen og den girer litt annerledes etterpå (høyere turtall før den girer), men den lærer igjen når jeg kjører i full auto en liten stund. Har ikke prøvd å resette og så gire manuelt/padle-shift under første innlæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, gorbys skrev:

"Lærer" girkassa kjørestilen din? Slik at om du resetter så begynner du på scratch? Hvordan sjekker man oljen på automatkassa? Finner ingen peilepinne, må en suge ut fra påfyllingspluggen?

 

Man sjekker oljen ved å skru ut påfyllingspluggen mens motoren er i drift, bilen må stå på plant underlag samt at temperaturen på girkasseoljen skal være over x'C (ca. 60'C hvis jeg husker riktig). Nivået skal da være slikt at det akkurat (ikke) renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...