totveit Skrevet 7. august 2018 Del Skrevet 7. august 2018 (endret) Etter hva jeg har forstått så var kjølevann i oljen et problem på de tidligste D3ene, og et problem som burde ha oppstått for en god stund siden. Men igjen på den andre siden, all den tid girkassen har vannkjølt oljekjøler er det jo alltids potensiale for lekkasje... Jeg ville sugd opp litt olje fra påfyllingshullet og sett på farge. Vann i oljen gir en gråhvit farge, alt etter mengde vann i oljen. Har du ikke flushet kassen vil jeg se for meg at oljen er særs skitten og helle mot brunsort. Til sammenligning kan du se lenger oppe i tråden hvilken farge oljen skal ha når den er ny og frisk ;-) Du kan jo og klemme i to tuber med Dr. Tranny for å verifisere at det er TCen din som skaper vibrasjoner. Dr. Tranny er en friskjonsmodifiserer som hjelper TC til ikke og glippe på de brente lamellene sine. Husk derimot at bilen ikke er frisk bare av at det ikke vibrerer lenger med Dr. Tranny i. Middelet er kun ment som feilsøking. Endret 7. august 2018 av totveit Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 8. august 2018 Del Skrevet 8. august 2018 På 6.8.2018 den 11.32, Oluf skrev: Da starter jeg straks hjemreise fra England med nyoverhalt girkasse fra Bristol Transmissions med 2 år garanti. Nyoverhalt motor og nå nyoverhalt girboks, gleder meg endelig til å nyte bilen en stund fremover Lov å spørre hva det kostet .og hva gjorde de med motor? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 (endret) På 8.8.2018 den 18.42, oggioffshore skrev: Lov å spørre hva det kostet .og hva gjorde de med motor? Motor overhalte jeg og min onkel (hele toppen var gåen). Overhaling av kasse ble ca 37.000,- men da bytte de også mellomaksel og inngående aksel på transfer boks. De sier att om man bytter bare moment converter så går det 1-2 år så man man gjøre hele jobben uansett, me ny converter igjen. Endret 11. august 2018 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 15 minutter siden, Oluf skrev: Motor overhalte jeg og min onkel (hele toppen var gåen). Overhaling av kasse ble ca 37.000,- men da bytte de også mellomaksel og inngående aksel på transfer boks. De sier att om man bytter bare moment converter så går det 1-2 år så man man gjøre hele jobben uansett, me ny converter igjen. Kan sliten kasse med vibrasjoner ha noe med lagerhavari på motor å gjøre? Ser at de fleste havarier på motor også sliter med vibrasjoner fra kasse. Kan det bli ubalanse og slag i veiva som banker lagre? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 (endret) 5 minutter siden, lafterolf skrev: Kan sliten kasse med vibrasjoner ha noe med lagerhavari på motor å gjøre? Ser at de fleste havarier på motor også sliter med vibrasjoner fra kasse. Kan det bli ubalanse og slag i veiva som banker lagre? De vibrasjonene som var i kassa mi er ikke nok til å påvirke lager i så måte, i så fall er lagrene søppel. Det er nok bare en tilfelighet, eller rettere sakt att veldig mange havarerer både kasse og motor før eller siden Endret 11. august 2018 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) Slik så mine rammelager ut (bilde under), ingen tvil om at det har vært ubalanse. Hva som forårsaket ubalanse vanskelig å si.. Min tq gikk i rykk og napp i forkant av dette. Demper i forkant av veiv så helt grei ut. Ubalanse i veiv /stempel...tja.. kan være med på en teori om at girkasse er med å bidrar til ubalanse og ujevn slitasje på underdel til tdv6, men blir rein synsing... Endret 11. august 2018 av Idar Lillebo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 11. august 2018 Forfatter Del Skrevet 11. august 2018 Feil klaringer/montering kan vel også se slik ut? Nå må vi vel kanskje gå ut i fra att de som har produsert motoren har brukt korrekte klaringer og montert riktig, men hvem vet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 På 12.08.2018 den 0.37, Oluf skrev: Nå må vi vel kanskje gå ut i fra att de som har produsert motoren har brukt korrekte klaringer og montert riktig, men hvem vet Det var nettopp det de ikke klarte på Disco 3 ihvertfall, dermed den store prosenten med motorhavari pga lagerskåler på den motoren. Mye litteratur på nett om den fadesen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 6 timer siden, Brage skrev: Det var nettopp det de ikke klarte på Disco 3 ihvertfall, dermed den store prosenten med motorhavari pga lagerskåler på den motoren. Mye litteratur på nett om den fadesen.. Aha, er dette noe LR har innrømmet selv? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Ja hvis du googler: SSM71816, så finner du direktivet fra Lr. Her er en link fra disco 3 forum i UK :http://www.disco3.co.uk/forum/topic111733.html Det er forsåvidt en innrømmelse, men de fleste havariene skjer etter garanti tid er gått ut og er gjerne en kombinasjon av flere påvirkende faktorer, ergo får du ikke hentet noe fra fabrikant. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 23. august 2018 Del Skrevet 23. august 2018 På 7.8.2018 den 8.17, totveit skrev: Etter hva jeg har forstått så var kjølevann i oljen et problem på de tidligste D3ene, og et problem som burde ha oppstått for en god stund siden. Men igjen på den andre siden, all den tid girkassen har vannkjølt oljekjøler er det jo alltids potensiale for lekkasje... Jeg ville sugd opp litt olje fra påfyllingshullet og sett på farge. Vann i oljen gir en gråhvit farge, alt etter mengde vann i oljen. Har du ikke flushet kassen vil jeg se for meg at oljen er særs skitten og helle mot brunsort. Til sammenligning kan du se lenger oppe i tråden hvilken farge oljen skal ha når den er ny og frisk ;-) Du kan jo og klemme i to tuber med Dr. Tranny for å verifisere at det er TCen din som skaper vibrasjoner. Dr. Tranny er en friskjonsmodifiserer som hjelper TC til ikke og glippe på de brente lamellene sine. Husk derimot at bilen ikke er frisk bare av at det ikke vibrerer lenger med Dr. Tranny i. Middelet er kun ment som feilsøking. ATF har jo nettopp egenskap om å oppta vann, så det er ekstremt vanskelig å se med det blotte øye Det er allerede de.tranny på gearkassen. Jeg hadde på det for 70000 km siden. Da ble kassen bra en stund. Det hjelper nok ikke å ha mere på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 25. august 2018 Forfatter Del Skrevet 25. august 2018 På 23.8.2018 den 20.16, vegarj skrev: ATF har jo nettopp egenskap om å oppta vann, så det er ekstremt vanskelig å se med det blotte øye Det er allerede de.tranny på gearkassen. Jeg hadde på det for 70000 km siden. Da ble kassen bra en stund. Det hjelper nok ikke å ha mere på De fleste verksted har utstyr for å ta prøve av oljen og sjekke for glykol innhold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 14. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2019 Fortsatt ikke helt fornøyd med hvordan denne automatkassa oppfører seg... Hva er prosedyre for å resette disse? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 16. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2019 En reset gjorde underverker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totveit Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 11 timer siden, Oluf skrev: En reset gjorde underverker Hva var prosedyren? Noe annet enn å ta ut batteri i xx min? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 (endret) Fjernet, feil info Endret 17. januar 2019 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 17. januar 2019 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2019 8 timer siden, totveit skrev: Hva var prosedyren? Noe annet enn å ta ut batteri i xx min? Slå på tenning Trykk ned gasspedal til det klikker (kickdown) Hold pedalen nede i 30sec Slå av tenning Slipp gasspedalen Vent 2min (ikke ta ut nøkkel) Start bilen og kjør i vei med ny resatt girkasse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gorbys Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 "Lærer" girkassa kjørestilen din? Slik at om du resetter så begynner du på scratch? Hvordan sjekker man oljen på automatkassa? Finner ingen peilepinne, må en suge ut fra påfyllingspluggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trondshj Skrevet 17. januar 2019 Del Skrevet 17. januar 2019 Vet ikke hvordan det er på D3, men på D4 gjør den det. Og jeg har også inntrykk av at man kan "lære opp" gearkassen ved å skifte gear manuelt. Etter reset (som har skjedd i forbindelse med oppgradering av software og slikt) så har jeg opplevd at det har blitt litt masete kjøring. Siste gangen orket jeg ikke mer og gikk over til manuelt gearskift, og da fikk jeg inntrykk av at den lærte raskere at jeg foretrekker lavt turtall fremfor masing og "max power" Kan hende det var innbildning, men det var mitt inntrykk - og som sagt - vet ikke om det samme gjelder D3. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gorbys Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Er vel samme girkasse som sitter der og frem til 8 trinns i 2012? Det virker nå som den lærer utifra kva Oluf skriver over her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sondre b Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Ja ZF 6HP26 auto gearbox er brukt på Discovery 3 og 4 frem til 2012. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ewikran Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 10 timer siden, trondshj skrev: Vet ikke hvordan det er på D3, men på D4 gjør den det. Og jeg har også inntrykk av at man kan "lære opp" gearkassen ved å skifte gear manuelt. Etter reset (som har skjedd i forbindelse med oppgradering av software og slikt) så har jeg opplevd at det har blitt litt masete kjøring. Siste gangen orket jeg ikke mer og gikk over til manuelt gearskift, og da fikk jeg inntrykk av at den lærte raskere at jeg foretrekker lavt turtall fremfor masing og "max power" Kan hende det var innbildning, men det var mitt inntrykk - og som sagt - vet ikke om det samme gjelder D3. Har ettermontert padle-shift og bruker jeg disse litt aktivt så virker det som det kødder til læringen og den girer litt annerledes etterpå (høyere turtall før den girer), men den lærer igjen når jeg kjører i full auto en liten stund. Har ikke prøvd å resette og så gire manuelt/padle-shift under første innlæring. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trs1750 Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 21 timer siden, gorbys skrev: "Lærer" girkassa kjørestilen din? Slik at om du resetter så begynner du på scratch? Hvordan sjekker man oljen på automatkassa? Finner ingen peilepinne, må en suge ut fra påfyllingspluggen? Man sjekker oljen ved å skru ut påfyllingspluggen mens motoren er i drift, bilen må stå på plant underlag samt at temperaturen på girkasseoljen skal være over x'C (ca. 60'C hvis jeg husker riktig). Nivået skal da være slikt at det akkurat (ikke) renner ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gorbys Skrevet 18. januar 2019 Del Skrevet 18. januar 2019 Herregud, kva var galt med en god gammaldags peilepinne liksom.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 19. januar 2019 Del Skrevet 19. januar 2019 Peilepinnen er ofte det som drar inn skitt i oljen, som igjen lager problemer i kassa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.