oggioffshore Skrevet 15. februar 2017 Del Skrevet 15. februar 2017 Nei, du må ikke av med eksos for å bytte filter på tdv6 hvis du skal bytte til stålpanne med løst filter. Løsner da den som sitter der og kutter filter halsen med et baufilblad og trekker bunnpanne med filter rett bakover. Hvis du skal bytte til originalfilter tror jeg motorfeste må løsnes og jekkes opp litt for å få inn nytt filter. Flott,,,, da ble eg litt roligere til sinns. Mao fullt mulig å gjennomføre i garasjen. Trenger kanskje en brukbar pumpekanne, så eg kan flushe igjennom x antall liter. Stålpanne & olje +++ er på tur over dammen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Må vel gå å få jekket opp motor med eksos på slik at du får av bunnpanne? Eksos fra turbo er noe av de verre jeg har prøvd å løsne på min D3, da både med tanke på hvor godt mutter sitter, hvor redusert mutter er samt ikke minst tilkomst... Må du ta ned eksosen for å få ut girkassa? Eg har en tid hatt ønske om å tømme kattalysatoren, men ser og at det garantert vil bli problem med å løsne eksos fra turbo. Tenkte da å ta dette etter at verksted hadde satt på ny TC, men det ser ut for at de klarte dette uten å løsne eksosen fra turbo? Ingen tegn på at muttrene har vært løsnet på, så da må bilen forbli asmatisk og tungpusta en tid til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc, Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp? Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tysen Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc, Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp? Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ? Du har mulig lest denne ? http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Du har mulig lest denne ? http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html Jada . Har begynt å skumme igjennom den Så tror det skal gå seg til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Må du ta ned eksosen for å få ut girkassa? Eg har en tid hatt ønske om å tømme kattalysatoren, men ser og at det garantert vil bli problem med å løsne eksos fra turbo. Tenkte da å ta dette etter at verksted hadde satt på ny TC, men det ser ut for at de klarte dette uten å løsne eksosen fra turbo? Ingen tegn på at muttrene har vært løsnet på, så da må bilen forbli asmatisk og tungpusta en tid til Kan vel heller si det sånn at jeg måtte ta ned girkassa for å få av eksos... Synd, da det motsatte hadde forenklet girkassearbeidet...:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 16. februar 2017 Del Skrevet 16. februar 2017 Da har jeg herved hatt kassa nede, byttet tc som jeg kjøpte fra Bristol Transmissions og satt kassa på plass igjen. Fungerer nå utmerket. Ingen lett jobb kan vel være konklusjonen. Skal legge ut en oppskrift med bilder senere. Til Idar her så brukte jeg en Dremel med kutteskive og muttersplitter for å få av eksosmutterne fra turbo. Da ødelegger du ikke pinneboltene og jobben går greit nok med litt fikling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Hehe, jeg sveiste på en ny mutter utenpå den gamle, gjør seg med litt varme + at de gamle var det lite tak i.. Konklusjonen er vel egentlig at arbeid på motor og gir gjør seg best med karosseriløft... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norwegianwood Skrevet 17. februar 2017 Del Skrevet 17. februar 2017 Helt klart best med karosseriløft! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 18. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2017 (endret) Vell, det var ikke noe glykol i ATF oljen. Men fargen var mørk grønn. Ut i fra bildene jeg fant av oljen som skal på er denne lys brun. Begynner å lure på om det er brukt feil olje her, eller tilsetning av noe slag. Noen som har noen gode ideer på hvorfor den er grønn, eller blir den slik etter bruk? Leser att servo oljen er grønn, noe som i og for seg er en ATF olje. Kan de ha vært så slappe att de har fylt samme olje på boksen som på servo? Endret 18. februar 2017 av Oluf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alikuwa msimamizi Skrevet 18. februar 2017 Del Skrevet 18. februar 2017 ZF LifeGuard 8 er grønn. Denne er laget for 8HP girkassene men kan visst også brukes på 6HP. ZF LifeGuard 6 er gul. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 19. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2017 ZF LifeGuard 8 er grønn. Denne er laget for 8HP girkassene men kan visst også brukes på 6HP. ZF LifeGuard 6 er gul. Den på topp der var fryktelig lik fargen på det som kom ut av boksen min ja. Takk for info Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Ett litt "off topic" spørsmål. Min har en slik ettermontert defa greie med tidsstyring osv. På min varmer denne kun kupèen. I og for seg fint det, men problemet da er jo att bilen er varm de først 2 minuttene også er den kald igjen helt til motor har fått varme i seg. Det står jo en webasto motor varmer godt synlig i motor rommet, mulig dette bare er en hjelpevarmer til motoren etter start under ett visst temperatur nivå, og att defaen ikke kan starte denne "manuellt"? Skal det være slik eller er noe galt på min? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discoverer™ Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Ett litt "off topic" spørsmål. Min har en slik ettermontert defa greie med tidsstyring osv. På min varmer denne kun kupèen. I og for seg fint det, men problemet da er jo att bilen er varm de først 2 minuttene også er den kald igjen helt til motor har fått varme i seg. Det står jo en webasto motor varmer godt synlig i motor rommet, mulig dette bare er en hjelpevarmer til motoren etter start under ett visst temperatur nivå, og att defaen ikke kan starte denne "manuellt"? Skal det være slik eller er noe galt på min? Bilen din oppfører seg helt normalt. Det er bare en ekstravarmer når motor går. Her er mitt forsøk på en DIY-løsning som jeg er meget fornøyd med:) http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=86086&hl= Pene tips og triks her: http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 20. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2017 Ok, takk. Den tråden din var meget interresant! Første tanke som slo meg var att dette må kunne fikses på en mye enklere måte? Men sikkert da dyrere? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discoverer™ Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Ok, takk. Den tråden din var meget interresant! Første tanke som slo meg var att dette må kunne fikses på en mye enklere måte? Men sikkert da dyrere? Stemmer det. Dette er den lange veien! Pris, lærdom og mestringsfølelse var min drivkraft her:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jschille Skrevet 20. februar 2017 Del Skrevet 20. februar 2017 Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc, Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp? Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ? jepp :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 21. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2017 Stemmer det. Dette er den lange veien! Pris, lærdom og mestringsfølelse var min drivkraft her:) Skjønner. Morro å fikle litt Antar Webasto selv har noe som er litt mer plug&play? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc, Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp? Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ? For å tydelig gjøre dette ytterligere. Bilen står på hjul, helst i firesøylers løftebukk. Motoren går på tomgang, du holder foten på bremsen og shalter gjennom alle girene med noen sekunders venting i hvert gir. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 For å tydelig gjøre dette ytterligere. Bilen står på hjul, helst i firesøylers løftebukk. Motoren går på tomgang, du holder foten på bremsen og shalter gjennom alle girene med noen sekunders venting i hvert gir. Takk. Det var det eg var på jakt etter. Har tenkt meg ¨sette bilen på 4 bukker, med alle hjulene av. FedEx komemr med delene i dag.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Idar Lillebo Skrevet 21. februar 2017 Del Skrevet 21. februar 2017 (endret) Jeg har forenklet dette noe for egen del ved skifte av olje på automat. - Tømmer bunnpanna - Lar bunnplugg være ut mens jeg starter motor å drar gjennom gir, Da kommer det ut en del mer olje. Når jeg da åpner slange på oljekjøler virker alt relativt tømt. Påfylling Fyller på til det renner ut av nivåplugg. Starter opp og etterfyller videre. Når olje når ca 37-40gr, og det kommer ut marginale dråper er nivået riktig. Syns FILO metoden er mye arbeid for lite ekstra olje ut.. Skal man ha bedre resultat får man henvende seg til verksted med maskin:-) Endret 21. februar 2017 av Idar Lillebo Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 22. februar 2017 Del Skrevet 22. februar 2017 Kan ikke være så mye mere arbeid med filo metoden, man kobler nå på slanger der, tømmer oljen, og kjører inn på med ny olje, åpner fylleplugg og sjekker nivå. Uten å røre tappe pluggen. ( om man ikke da bytter bunnpanne) Om man får så fantastisk mye bedre resultat med proff maskin vet eg ikke. Regner med den kun varmer opp oljen på forhånd. og har en pumpe som kjører oljen inn på kassen, og så flusher man til det kommer ren olje ut. Sånn røflig. Vel, vel.... Fikk gjort unna jobben i kveld. Gikk problem fritt, kun avbrutt av " thai takeaway" og kaffi pause. Må jo bare sies at det har mangle en god del olje på denne gear kassen..... hvor den har tatt veien, vites ikke. Men nå gearer den ihvertfall finere, og har mere respons, spes fra stillestående. Sier meg fornøyd så langt. Og håper at kassen ikke har tatt noe skade av for lite olje.... Takker for tips å linker etc. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oluf Skrevet 6. august 2018 Forfatter Del Skrevet 6. august 2018 Da starter jeg straks hjemreise fra England med nyoverhalt girkasse fra Bristol Transmissions med 2 år garanti. Nyoverhalt motor og nå nyoverhalt girboks, gleder meg endelig til å nyte bilen en stund fremover Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Det må være en herlig feeling Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vegarj Skrevet 6. august 2018 Del Skrevet 6. august 2018 Det høres deilig ut. Min trenger virkelig en ny TC. Rister omtrent hele tiden men ser flere nevner å sjekke oljen for kjølevann. Hvordan kan man gjøre det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.