Gå til innhold

Automatkasse 2008 Disco 3


Oluf

Anbefalte innlegg

Nei, du må ikke av med eksos for å bytte filter på tdv6 hvis du skal bytte til stålpanne med løst filter.

Løsner da den som sitter der og kutter filter halsen med et baufilblad og trekker bunnpanne med filter rett bakover.

Hvis du skal bytte til originalfilter tror jeg motorfeste må løsnes og jekkes opp litt for å få inn nytt filter.

Flott,,,, da ble eg litt roligere til sinns.

 

Mao fullt mulig å gjennomføre i garasjen.

 

Trenger kanskje en brukbar pumpekanne, så eg kan flushe igjennom x antall liter.

 

Stålpanne & olje +++ er på tur over dammen...

 

-_-B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Må vel gå å få jekket opp motor med eksos på slik at du får av bunnpanne?

 

Eksos fra turbo er noe av de verre jeg har prøvd å løsne på min D3, da både med tanke på hvor godt mutter sitter, hvor redusert mutter er samt ikke minst tilkomst...

 

Må du ta ned eksosen for å få ut girkassa? Eg har en tid hatt ønske om å tømme kattalysatoren, men ser og at det garantert vil bli problem med å løsne eksos fra turbo. Tenkte da å ta dette etter at verksted hadde satt på ny TC, men det ser ut for at de klarte dette uten å løsne eksosen fra turbo? Ingen tegn på at muttrene har vært løsnet på, så da må bilen forbli asmatisk og tungpusta en tid til :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc,

 

Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp?

Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc,

 

Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp?

Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ?

 

 

 

Du har mulig lest denne ?

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har mulig lest denne ?

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic55010.html

Jada . Har begynt å skumme igjennom den

 

Så tror det skal gå seg til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Må du ta ned eksosen for å få ut girkassa? Eg har en tid hatt ønske om å tømme kattalysatoren, men ser og at det garantert vil bli problem med å løsne eksos fra turbo. Tenkte da å ta dette etter at verksted hadde satt på ny TC, men det ser ut for at de klarte dette uten å løsne eksosen fra turbo? Ingen tegn på at muttrene har vært løsnet på, så da må bilen forbli asmatisk og tungpusta en tid til :(

 

Kan vel heller si det sånn at jeg måtte ta ned girkassa for å få av eksos... Synd, da det motsatte hadde forenklet girkassearbeidet...:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg herved hatt kassa nede, byttet tc som jeg kjøpte fra Bristol Transmissions og satt kassa på plass igjen. Fungerer nå utmerket.

Ingen lett jobb kan vel være konklusjonen. Skal legge ut en oppskrift med bilder senere.

Til Idar her så brukte jeg en Dremel med kutteskive og muttersplitter for å få av eksosmutterne fra turbo. Da ødelegger du ikke pinneboltene og jobben går greit nok med litt fikling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell, det var ikke noe glykol i ATF oljen. Men fargen var mørk grønn. Ut i fra bildene jeg fant av oljen som skal på er denne lys brun. Begynner å lure på om det er brukt feil olje her, eller tilsetning av noe slag. Noen som har noen gode ideer på hvorfor den er grønn, eller blir den slik etter bruk? Leser att servo oljen er grønn, noe som i og for seg er en ATF olje. Kan de ha vært så slappe att de har fylt samme olje på boksen som på servo?

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ZF LifeGuard 8 er grønn. Denne er laget for 8HP girkassene men kan visst også brukes på 6HP.

ZF LifeGuard 6 er gul.

 

atflifeguard8-02.jpg

 

atflifeguard6-02.jpg

 

Den på topp der var fryktelig lik fargen på det som kom ut av boksen min ja. Takk for info :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett litt "off topic" spørsmål. Min har en slik ettermontert defa greie med tidsstyring osv. På min varmer denne kun kupèen. I og for seg fint det, men problemet da er jo att bilen er varm de først 2 minuttene også er den kald igjen helt til motor har fått varme i seg. Det står jo en webasto motor varmer godt synlig i motor rommet, mulig dette bare er en hjelpevarmer til motoren etter start under ett visst temperatur nivå, og att defaen ikke kan starte denne "manuellt"? Skal det være slik eller er noe galt på min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett litt "off topic" spørsmål. Min har en slik ettermontert defa greie med tidsstyring osv. På min varmer denne kun kupèen. I og for seg fint det, men problemet da er jo att bilen er varm de først 2 minuttene også er den kald igjen helt til motor har fått varme i seg. Det står jo en webasto motor varmer godt synlig i motor rommet, mulig dette bare er en hjelpevarmer til motoren etter start under ett visst temperatur nivå, og att defaen ikke kan starte denne "manuellt"? Skal det være slik eller er noe galt på min?

 

Bilen din oppfører seg helt normalt. Det er bare en ekstravarmer når motor går.

 

Her er mitt forsøk på en DIY-løsning som jeg er meget fornøyd med:)

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=86086&hl=

 

Pene tips og triks her:

http://www.disco3.co.uk/wiki/Fuel_Burning_Heater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc,

 

Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp?

Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ?

 

 

 

 

jepp :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Dette er den lange veien!

 

Pris, lærdom og mestringsfølelse var min drivkraft her:)

 

Skjønner. Morro å fikle litt :)

 

Antar Webasto selv har noe som er litt mer plug&play?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gjort en slik " hjemme flush" med pumpekanne etc,

 

Ser på div tråder, at det snakkes om å kjøre igjennom alle gearene, forstått slik at alle 4 hjul må være løftet opp?

Eller er det nok med tomgang og sette den i manuel, og steppe igjennom ?

 

 

 

For å tydelig gjøre dette ytterligere. Bilen står på hjul, helst i firesøylers løftebukk. Motoren går på tomgang, du holder foten på bremsen og shalter gjennom alle girene med noen sekunders venting i hvert gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å tydelig gjøre dette ytterligere. Bilen står på hjul, helst i firesøylers løftebukk. Motoren går på tomgang, du holder foten på bremsen og shalter gjennom alle girene med noen sekunders venting i hvert gir.

Takk.

Det var det eg var på jakt etter.

Har tenkt meg ¨sette bilen på 4 bukker, med alle hjulene av.

 

FedEx komemr med delene i dag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forenklet dette noe for egen del ved skifte av olje på automat.

- Tømmer bunnpanna

- Lar bunnplugg være ut mens jeg starter motor å drar gjennom gir, Da kommer det ut en del mer olje.

 

Når jeg da åpner slange på oljekjøler virker alt relativt tømt.

 

Påfylling

Fyller på til det renner ut av nivåplugg. Starter opp og etterfyller videre. Når olje når ca 37-40gr, og det kommer ut marginale dråper er nivået riktig.

 

Syns FILO metoden er mye arbeid for lite ekstra olje ut..

 

Skal man ha bedre resultat får man henvende seg til verksted med maskin:-)

 

 

Endret av Idar Lillebo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke være så mye mere arbeid med filo metoden, man kobler nå på slanger der, tømmer oljen, og kjører inn på med ny olje, åpner fylleplugg og sjekker nivå.

Uten å røre tappe pluggen. ( om man ikke da bytter bunnpanne)

 

Om man får så fantastisk mye bedre resultat med proff maskin vet eg ikke. Regner med den kun varmer opp oljen på forhånd. og har en pumpe som kjører oljen inn på kassen, og så flusher man til det kommer ren olje ut. Sånn røflig.

 

Vel, vel....

 

Fikk gjort unna jobben i kveld.

Gikk problem fritt, kun avbrutt av " thai takeaway" og kaffi pause.

 

Må jo bare sies at det har mangle en god del olje på denne gear kassen..... hvor den har tatt veien, vites ikke.

 

Men nå gearer den ihvertfall finere, og har mere respons, spes fra stillestående.

 

Sier meg fornøyd så langt. Og håper at kassen ikke har tatt noe skade av for lite olje....

 

Takker for tips å linker etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Da starter jeg straks hjemreise fra England med nyoverhalt girkasse fra Bristol Transmissions med 2 år garanti. Nyoverhalt motor og nå nyoverhalt girboks, gleder meg endelig til å nyte bilen en stund fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en herlig feeling ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...