Gå til innhold

Automatkasse 2008 Disco 3


Oluf

Anbefalte innlegg

Har akkurat blitt eier av en 2008 Disco 3.

 

Automat kassen har de klassiske symptomene. Jager på turtall ved lett belastning i slakk oppoverbakke, ulyd/vibrasjon etc. Antar torque converter er gåen enten pga dårlig vedlikehold eller att radiator har lekket olje inn i ATF oljen, noe som vil si att hele boksen er skrot.

 

Noen som har noen erfaring med hvor lenge det går før boksen blir helt håpløs/ubrukelig etter disse symptomene oppstår?

 

Skal teste ATF oljen for vann i morgen. Hvis jeg finner vann der tenkte jeg å sette på en ekstern olje kjøler slik att oljen ikke går gjennom radiator og flushe kassa helt og helle på ny olje og se om det kanskje holder en stund til før jeg må bytte hele driten.

 

Til info er olje of filter byttet for under 100mil siden, så en flush hjelper nok ikke :)

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Huff, jeg har de samme symptomene på min og har kjørt en stund med det uten at det har blitt spes værre, men plagsomt er det.Begynner med å skifte ny tq fra Bristol transmissions i morra?. Du kan jo trykke inn et par tuber dr-tranny og håpe på det beste.Dessverre blir det nok ofte som å "pisse i buksa for å holde seg varm"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha på additiver er som å skyte seg i foten med mindre man har full kontroll på hva det inneholdet, så det tror jeg att jeg dropper. Det blir kanskje bedre en stund, men mest sansynlig gjør det bare vondt værre over tid. Har du sjekket din for vann i oljen? Hvis du har fått vann i oljen er det bare å overhale hele kassa først som sist, da er alt skrot før eller siden uansett.

 

Synd det skal være så mye trøbbel med kassene på disse :/

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøbblet er som regel mangel på vedlikehold. Og mangel på oppsett av dette i fabrikantens serviceprogram.
Ingen automatkasse overlever uten oljeskift i det lange løp.
Og denne kassa skal dra over 2.5 tonn bil pluss pluss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;-) driver på med det samme, eksos og de to øverste boltene på kassa er hodebry..

 

 

Tok du ned eksos NorwegianWood? Jeg skal uansett sjekke crossover for sprek, så tar nok ned alt.

Har ikke handlet ny TQ enda, noen som har, og kan tipse om en bra plass på øya?

 

Kan heller ikke se å ha noe vann i olja, så satser på at radiator er tett.?

Har kjørt en stund med dårlig TQ dessverre, dog har dr-Tranny hold symptomene i sjakk. Men nå er det til pers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestilt olje & filterkit, fra Øya, og planlegger et bytte.

Monterer inn den nye bunnpanna, så man kan bytte filter enklere på kommende olje skift.

 

Var det ikke en tråd, på hvordan man bytter bunnpanne & olje på disse, event hvordan man flushet igjennom olje også.

 

D3, 06. Med snart 190 K på meteret.

 

Sliter med giring når den er kald.... som regel så begynner den i 2 el 3 gear. Gearer hardt, og innimellom greier den ikke skifte gear.

Ofte " F" i displayet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også skiftet TC på min bil, da etter å først ha prøvd alle gode råde med oljeskift og flushing og filterskift. Dr-tranny og andre ting. ZF kassa er vel bra nok den, men det er de små besparelsene fra LR som til slutt velter hele tua. Det å ha felles radiator til kjøleveske og ATF olje, blir før eller siden krøll. Hvorfor LR setter en skifftintervall på ATF oljen til 240000km, når ZF sier 60000km er skjebnessvanger for mange, og Loc-up lamellene blir glassert. Så kan man samtidig nevne de simple veiv lagrene i motoren, og en liten materiellbesparelse på noen gram støpegods i oljepumpen, som fører til pumpe og motorhavari. Nå leste eg nett en svensk artikkel på at LR generelt fremdeles var på topp hva angår motorhavari, og det kan sjå ut som de ikke har lært noen verdens ting siden k-motor fadesen ifm. FL1. Når de priser bilene så høyt, forventes det at motor og gir holder lengre og er sterkere en på en citroeng, selv om det er samme motoren og gir desverre.

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg her Tysen. Å ha ATF olje å kjølevesle i samme enhet er jo katastrofe. I hvertfall må det gjøres på en helt annen måte så det nesten ikke er sjanse for lekkasje. Andre produsenter har også hatt dette problemet, men de har tilbakekalt bilene og fikset "design feilen". Ser jo også ut som LR selv vet att dette er en idiotisk løsning da disco 4 har ekstern kjøler for olje slik det burde være. Min har helt ny motor med oppgradert oljepumpe, så da satser jeg på den går 200 til før den havarerer igjen.

 

 

Til andre her med samme symptomer. Det er lite sansynlig att du greier å fysisk se att det er vann i oljen. Jeg ville ha tatt den inn til ett verksted å fått de til å teste den. For ellers er det bare ett tidsspørsmål før du må gjøre hele jobben en gang til.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke etterfyll kjøleveske siden jeg bytta for to år siden, så setter en tier på at kjøern e "tett". Samstundes en relativ smal sak å montere en ekstern kjøler for girkassa, kanskje det bli et prosjekt...

 

Ellers flere dilemma når girkasse er ute:

- skal girkasse og vet transfer sendes til overhaling

- skal eksos byttes

- skal crossover byttes

- skal turbo byttes

- skal slanger og rør og annet dritt byttes

...:-)

 

Kan godt legge til litt preventivt og proaktivt vedlikehold når ting er tilgjengelig, for tilgjengelighet et jaggu mangelvare✌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger ikke lekke mange dråpene vann inn i ATF oljen før dette gjør stor skade over tid, så det er ikke sikkert du ser dette på nivået. ATF olje vil vel også muligens lekke inn i kjølesystemet så nivået blir utlignet. Jeg hadde ikke tatt sjansen på å spare noen hundrelapper på å ikke sjekke oljen for vann på en reparasjon så dyr som dette.

 

Uansett om jeg finner vann der eller ikke så blir det ekstern kjøler på meg.

 

Søker man litt på engelske forum ser man att lekasje på radiator inn mot ATF oljen er fryktelig utbredt, så jeg tar i hvertfall ikke sjansen.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har bygget om til ekstern kjøler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart meg.

 

Enkleste sak i verden. Koble olje inn og ut på ny ekstern kjøler, muligens plugge igjen inn/utgang på radiator, ferdig. Eneste utfordringen kan vel være plassering av kjøleren.

 

Jeg har en slik en liggende som jeg har brukt som servo veske kjøler i banebilen, den er ypperlig til formålet.

 

http://www.driftworks.com/power-steering-cooler-kit.html

 

Kan lage en liten writeup og ta noen bilder mens jeg gjør jobben.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers flere dilemma når girkasse er ute:

- skal girkasse og vet transfer sendes til overhaling

- skal eksos byttes

- skal crossover byttes

- skal turbo byttes

- skal slanger og rør og annet dritt byttes

...:-)

 

Husker ikke helt årsmodellen din, men om du har/eller har mulighet til å blende EGR ventilene, hadde eg vurdert om det var mulig å ta dette ved roten, og fjernet kjølerene og ventilene, blendet av eksosen fra bakkant av eksosmanifoilen og fjernet hele driten. Da kan du og fjerne kjøleslangene til eksoskjøleren, så slipper du eventuellt en fremtidig eksos eller vannlekasje rundt dette, og det vil bli bedre plass rundt motor til fremtidig arbeid.

 

Eg satt bort arbeidet med å byte TC til et lokalt verksted, som da og tilfelldigvis er de samme som gjenomfører PKK på bilen, så eg droppet å foreslå dette for de. blush Bilen har passert PKK flere ganger med blendet EGRventiler, men det er mulig fordi de ikke vet om det. Men kjenner du ikke biltypen, er det vanskelig å se at noe mangler som ikke er der ;)

 

Dette er en billig utbedring, ellers så er mye av det du lister opp som evntuellt arbeid som bør gjøres dyre ting, så da må det vel vurderes opp mot sansynligheten for at det vil bli behov.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart meg.

 

Enkleste sak i verden. Koble olje inn og ut på ny ekstern kjøler, muligens plugge igjen inn/utgang på radiator, ferdig. Eneste utfordringen kan vel være plassering av kjøleren.

 

Jeg har en slik en liggende som jeg har brukt som servo veske kjøler i banebilen, den er ypperlig til formålet.

 

http://www.driftworks.com/power-steering-cooler-kit.html

 

Kan lage en liten writeup og ta noen bilder mens jeg gjør jobben.

 

Ja en D3 trenger litt drifting parts :D Har vurdert å gjøre det sjøl da det er en billig forsikring, så det er fint om du lager en tråd som eg kan kopiere fremgangsmåten fra. Mulig en grei start å sjekke hvor den er plassert på en D4?

 

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat blitt eier av en 2008 Disco 3.

 

Automat kassen har de klassiske symptomene. Jager på turtall ved lett belastning i slakk oppoverbakke, ulyd/vibrasjon etc.

 

Til info er olje of filter byttet for under 100mil siden, så en flush hjelper nok ikke :)

 

Satser en 10er på at forige eiger var klar over problemet, og solgte bilen med litt midlertidig hjelp av Dr.tranny i den nye oljen. Har du anledning til å gå tilbake å kreve noe? Angrer sjøl på at eg ikkje var tøff/smart nok til å gjøre det samme når det først oppsto på min, men da var eg ikkje klar over det eg veit i dag om problemet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja en D3 trenger litt drifting parts :D Har vurdert å gjøre det sjøl da det er en billig forsikring, så det er fint om du lager en tråd som eg kan kopiere fremgangsmåten fra. Mulig en grei start å sjekke hvor den er plassert på en D4?

 

Jeg tror ikke den på d4 er en kjøler lik den jeg linket til. Jeg tror det bare er en rør "slynge" med kjøleribber alà servo veske kjøleren på d3.

 

Jeg vet mange har gjort det i england, så det bør ikke være ett stort problem. I verste fall får jeg fabrikere noen fester om det ikke finnes gode feste alternativer til de universale festene som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Satser en 10er på at forige eiger var klar over problemet, og solgte bilen med litt midlertidig hjelp av Dr.tranny i den nye oljen. Har du anledning til å gå tilbake å kreve noe? Angrer sjøl på at eg ikkje var tøff/smart nok til å gjøre det samme når det først oppsto på min, men da var eg ikkje klar over det eg veit i dag om problemet.

 

 

Forrige eier var klar over det ja. Tannstang lekker også olje så den må også byttes, dette var dokumentert i en faktura fra en service i Juni 2016, men ikke gjort noe med :wacko: . Ny tannstang fra LR koster 27.000 :blink: Det blir nok en overhalt en fra UK da gitt. Fikk presset 15.000 ut av forrige eier, noe som er latterlig lavt i forhold de feilene som er og måten bilen ble annonsert på. Men tenker som så att motor er ny med oppgradert oljepumpe, overdim veiv lager osv samt att resten er i veldig god stand, og 15k er mer enn 0. Hadde jeg kjøpt en annen tilsvarende bil kunne motor ha røket etter 200mil og det er enda dyrere. Det slipper jeg i hvertfall her. Orker ikke det styret med advokater, sak osv, det drar bare ut i tid og koster også en god del penger som man kan anse som tapt med mindre man kjører saken fullt ut og vinner frem på alle punkter slik att man får dekket omkostninger.

Endret av Oluf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forrige eier var klar over det ja. Tannstang lekker også olje så den må også byttes, dette var dokumentert i en faktura fra en service i Juni 2016, men ikke gjort noe med :wacko: . Ny tannstang fra LR koster 27.000 :blink: Det blir nok en overhalt en fra UK da gitt. Fikk presset 15.000 ut av forrige eier, noe som er latterlig lavt i forhold de feilene som er og måten bilen ble annonsert på. Men tenker som så att motor er ny med oppgradert oljepumpe, overdim veiv lager osv samt att resten er i veldig god stand, og 15k er mer enn 0. Hadde jeg kjøpt en annen tilsvarende bil kunne motor ha røket etter 200mil og det er enda dyrere. Det slipper jeg i hvertfall her. Orker ikke det styret med advokater, sak osv, det drar bare ut i tid og koster også en god del penger som man kan anse som tapt med mindre man kjører saken fullt ut og vinner frem på alle punkter slik att man får dekket omkostninger.

 

Eg vurderte og tidligere å bytte tangstang, (men det var heldigvis bare slark i rattstammen) Og sjekket da en del priser. Det var helt klart billigst da å kjøpe dette fra Tysklandeller eller USA . Det fleste fra UK var til høyrestyrte excl

 

Til dømes: https://www.rexbo.eu/land-rover/discovery-iii-la-04/2-7-td-4x4-14223/steering-rack-power-steering-pump-100199

 

Teeringrack.JPG

Endret av Tysen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eg vurderte og tidligere å bytte tangstang, (men det var heldigvis bare slark i rattstammen) Og sjekket da en del priser. Det var helt klart billigst da å kjøpe dette fra Tysklandeller eller USA . Det fleste fra UK var til høyrestyrte excl

 

Til dømes: https://www.rexbo.eu/land-rover/discovery-iii-la-04/2-7-td-4x4-14223/steering-rack-power-steering-pump-100199

 

Det tenkte jeg ikke på, alt som selges i england er jo til rhd. Takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på div tråder. at de tar ned eksos anlegg etc, for å bytte bunnpanne på kassen.

 

Må man virkelig det?

 

Løfte bukk blir kommer høyere på ønskelisten, etterhvert som årene går... he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt årsmodellen din, men om du har/eller har mulighet til å blende EGR ventilene, hadde eg vurdert om det var mulig å ta dette ved roten, og fjernet kjølerene og ventilene, blendet av eksosen fra bakkant av eksosmanifoilen og fjernet hele driten. Da kan du og fjerne kjøleslangene til eksoskjøleren, så slipper du eventuellt en fremtidig eksos eller vannlekasje rundt dette, og det vil bli bedre plass rundt motor til fremtidig arbeid.

 

Eg satt bort arbeidet med å byte TC til et lokalt verksted, som da og tilfelldigvis er de samme som gjenomfører PKK på bilen, så eg droppet å foreslå dette for de. blush Bilen har passert PKK flere ganger med blendet EGRventiler, men det er mulig fordi de ikke vet om det. Men kjenner du ikke biltypen, er det vanskelig å se at noe mangler som ikke er der ;)

 

Dette er en billig utbedring, ellers så er mye av det du lister opp som evntuellt arbeid som bør gjøres dyre ting, så da må det vel vurderes opp mot sansynligheten for at det vil bli behov.

 

 

 

Har lenge hatt planer om å blende, og har vel et sett liggende - men topp tips å fjerne Hele dritten ja (05 mod).

 

I forhold til arbeidsmengden det er å komme dit jeg er nå så høres ikke noen lapper for en turbo ut som særlig mye...ei heller det andre jeg lister opp;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på div tråder. at de tar ned eksos anlegg etc, for å bytte bunnpanne på kassen.

 

Må man virkelig det?

 

Løfte bukk blir kommer høyere på ønskelisten, etterhvert som årene går... he he

Nei, du må ikke av med eksos for å bytte filter på tdv6 hvis du skal bytte til stålpanne med løst filter.

Løsner da den som sitter der og kutter filter halsen med et baufilblad og trekker bunnpanne med filter rett bakover.

Hvis du skal bytte til originalfilter tror jeg motorfeste må løsnes og jekkes opp litt for å få inn nytt filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...