kes Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Hei. Prøver meg med en post her fremfor i Disco-kategorien, men motoren står altså i en 2004 Disco 2, som er ny for meg. Jeg visste at det var en lekkasje og den var helt tydelig i varmeren under spjeldmikseren (throttle body heater), denne har jeg byttet og fått tett, men oppdaget at det fortsatt lekker en del, et annet sted. Etter en halvtimes parkering i et P-hus var det en liten dam under bilen i området i bakkant av motoren. Det drypper ned på mellomakslingen og den traversen som er der. Det er "rennemerker" og man ser noen dråper ned i bakkant av motoren eller i kanskje heller i forkant av girkassa. Jeg har forsøkt å lirke et lite speil inn bak mellom motor og torpedoen og syntes jeg så en rød dråpe på en tynn slange med en klemme på, må være rett under coilpakkene. Har i denne forbindelse noen spørsmål, er det noe kjølevannsslanger i det hele tatt bak motoren? Jeg ser inn og utgang til varmeapparatet langt oppå torpedoen, tørt der. Jeg ser en albue og en stuss til i forkant av blokka, ser i utgangspunktet ikke ut som det lekker noe der heller, har lest om de o-ringene der. Er det sånn at det er tomrom under hele inntaksmanifolden, liksom nede i V-en? Kan det være at det kan lekke inne under der et sted og at dråpene finner veien ned bak motoren den veien? Jeg _tror_ ikke jeg har olje i kjølevæsken eller omvendt, ikke merker jeg noe spesielt på motoren heller, så jeg mistenker i utgangspunktet ikke toppakningene. Men liker absolutt ikke å ikke vite hvor lekkasjen er, jeg blir ikke helt klok av det jeg finner på nettet heller. kes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. februar 2017 Del Skrevet 9. februar 2017 Det greieste er å trykkprøve kjølesystemet. Da står spruten litt ordentlig og lekkasjen synes lettere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svalbard Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 jeg hadde same problem det var en frostplugg som lakk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MartinM Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Hei Du har en stor pakning nede i V'en. Denne heter valley pan gasket. Hvis du googler får du sikkert noen fine bilder. (Noen som har litt mer kompetanse på den gamle Rover V8 får korrigere). Denne kan muligens lekke da valley pan er fylt med kjølevæske. Hvertfall et vanlig problem på L322 - 4.4 V8. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 Takk for tilbakemeldinger. Gaute: Enig i at det er lurt med en trykkprøving, begynner å ligne på en time hos doktoren dette, så kan man teste kompresjon også. Svalbard: Hva måtte til for å få det tett igjen? MartinM: Takk, sjekker ut det sporet også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 Trykkprøveutstyr koster ikke allverden hos Biltema. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Motor/Trykktestersett-for-radiator-2000020967/ Sannsynligvis rimeligere enn en verkstedtur. Den har passet til samtlige biler jeg har utsatt den for i snart 15 år,både jobb og senere hjemme. Alltid brukt den på service og pumpet 2x vanlig trykk. Da ryker halvråtne slanger ++ på gulvet hjemme og ikke underveis et sted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 10. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2017 En unnskyldning for å kjøpe mer verktøy er aldri langt unna Hva er 2x vanlig trykk? Har lest at man trykkprøver til 15 psi til vanlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 10. februar 2017 Del Skrevet 10. februar 2017 (endret) Tror det er nokså likt på våre V8`ere. Du Har som sagt en Valley Gasket, den tetter mellom innsug og toppene. Innsuget og Toppene er fylt med kjølevæske. Den fremste og bakerste porten som vender mot innsuget i toppen er kjølevæske kanal, det kan lekke derfra. Det er litt jobb å demontere ned til valleygasket. Skal du gjøre noe der, må du kjøpe alle pakningene og o-ringene du trenger først- for en slik demontering. Den tynne slangen som kommer inn bak ( som du så med speil ) er bensintilkoblingen til innsprøytnings dysene. Det kan jo henge en dråpe der , men ikke kjølevæske. Lekker det kjølevæske fra portene inn til toppene fra innsuget, vil det renne ned på vallegasket, og til sist komme ut bak motoren, fordi motoren står med litt pitch opp i farstretningen. Kjølevæske reservoiaret opererer med 1,4 bars trykk. over det så slipper lokket trykket ut via overtrykksventilen i lokket. Personlig tror jeg det er vanskelig å finne lekkasjen / se den med blotte øye, selv med trykk. Det kan også lekke fra topp pakningen og ut bak på motoren. Kjølevæske kanalen tll blokka ligger rett innenfor bak / og foran. Bak er det forbindelse til toppen, kun tettet med noen millimeter med topp pakning. I disse to gamle trådene kan du se valley gasket og litt hva som må demonteres for å komme dit ( må ikke ta alt siden linken viser en topp-paknings jobb ) http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=60341&hl=%2Bv8+%2Btopp+%2Bpakning og før valleygasket skal på:http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=59881&hl=%2Bv8+%2Btopp+%2Bpakning Som du ser kan du fint gjøre det hjemme i hagen , bra vær er en fordel . Det er ikke dyrt, du må bare ha mange pakninger og o-ringer, også noen som ikke følger med i ett slikt typisk Kit. Mvh Brage Endret 10. februar 2017 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 13. februar 2017 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2017 Takk Brage, veldig imponerende arbeid på den jobben din Jeg har lett med lys og et slikt inspeksjonskamera jeg kom på at jeg hadde. Men jeg klarer ikke å finne kilden til lekkasjen, men kan se det samler seg opp på bakkant av motoren, oppå svinghjulet der. Jeg vet ikke om jeg er kapabel til en slik operasjon, i alle fall kunne jeg tenkt meg å vente på det gode været, og kanskje ta toppakninger når man først må demontere så mye. Så tusen-kroners spørsmålet, er det noen fare forbundet med bruke bilen med denne lekkasjen så lenge man holder nivået i tanken i sjakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 5. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2017 Jeg turde ikke kjøre rundt med dette så bestemte meg for å prøve bytte pakningen, den ser jo ganske råtten ut nede i bunn der, men virker tilsynelatende å være hel der den skal tette mellom topper og manifold. Men flere av skruene som bolter ned manifolden satt veldig løst, så jeg lurer på om det ikke har vært tett på grunn av det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 6. mars 2017 Del Skrevet 6. mars 2017 Åpningstrykket står ofte angitt på påfyllingslokket til anlegget. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kes Skrevet 27. mars 2017 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2017 Pakningen i V8-dalen er byttet. Tror lekkasjen var der, for nå later det til å være tørt under bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.