Gå til innhold

L322 3.0 diesel 2004 mod


jan-ovel

Anbefalte innlegg

Har en L322 2004 3.0 diesel som ikke opprettholder motortemperatur. Kjørte igår i ca 20 minusgrader og uten belastning (altså på flat vei eller nedoverbakke) ligger pilen nesten nede på det blå feltet og det kommer da heller ikke mye varme ut av varmeapparatet. Temperaturen stiger til normaltemperatur i lange motbakker, men har aldri sett at den går høyere enn normaltemperatur (Dvs pilen rett opp). Bilen bruker ikke kjølevæske, så mistenker termostat. Noen som kan bekrefte dette? Temperaturen er lav selv om det ikke er 20 minusgrader også, men da fryser man ikke ihjel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe særlig forskjell i kvalitet på de ulike merkene av termostaten? Noen merker en evt bør styre unna?

Samt ved vestlandsvinter temperaturer sånn ca Max minus 3-4 grader, bør ikke motoren klare å bli driftsvarm under slike forhold?

 

Mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen starter iallefall når jeg starter bilen. Usikker på om den går når bilen har gått en stund. Vet heller ikke om den skal det....

Har en 2tonns campingvogn på nå og da fungerer det fint så lenge det ikke er for mange nedoverbakker. Da går tempen ned igjen, men kan jo ikke kjøre med den hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat samme oppførsel på min bil. Jeg byttet termostat og nå blir den fort varm og nålen står rett opp i all slags kjøring og i all slags vær. Jeg vil anbefale original termostat. Jeg har erfart at veldig mange uorginale termostater fører til at motoren går for kaldt.

 

/JM


 

Endret av jmlello
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2003 som og blir sein varm og mister varme i lett og rask kjøring. Jeg tipper webastoen skal fungere som kjøre varmer også. Men min har feilmelding Open circuit på auxiary pump. Vannsirk pumpe som står ved venstre fjærbein.

Jeg har byttet den pumpa, den reim drevne vannpumpa og termostaten. Men jeg har fortsatt den feilmeldinga på auxiary pump. Ser ut som den går rett fra hevac modulen, men jeg syns det virker rart. Burde jo minst gå over en sikring og kanskje et relé tillegg.

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet termostat i min 2004 td6, hadde samme symptomene som nevnt av trådstarter. Original termostat fra BMW var ikke avskrekkende dyr så valget falt på den, har litt delte erfaringer med uoriginale deler. Har defekt Webasto og nåla står rett opp, varmen strømmer ut fra varmeapparatet, selv i -20 grader etter bytte av termostat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg for min del, byttet vannpumpe, termostat(original BMW) og EGR termostat. Nå blir bilen raskt varm og holder varmen og nålen står rett opp hele tiden, på tross av at jeg har tatt ut sikringen til webastoen pga feil. Webastoen får bli neste prosjekt? Jeg måtte forøvrig bytte vannpumpen pga lekkasje, det viste seg at de eller den som har montert den nå "gamle" vannpumpen ikke hadde brukt pakning, så der var det metall mot metall gitt, ikke rart det lakk, dog ikke mye.

Kan nok være lurt å gå for originaldeler til tider ser jeg, den termostaten jeg byttet ut nå er ikke mer enn 1,5 år gammel bestilt fra en av butikkene i England.

Ha en fortsatt strålende kveld godt folk!

 

Mvh

 

Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er ikke mye moment som skal til på Torx boltene så en tur til Biltema for innkjøp av minste momentnøkkelen deres er lurt. Basert på overtighting av tidligeres bils bunnpanne og undertightning av vannpumpe av nevnte bil med påfølgende sildring. Det positive er ar du kommer til uten demontering for etterstramming med et utvalg forlengere.

Og det er ikke mye moment som skal til på Torx boltene så en tur til Biltema for innkjøp av minste momentnøkkelen deres er lurt. Basert på overtighting av tidligeres bils bunnpanne og undertightning av vannpumpe av nevnte bil med påfølgende sildring. Det positive er ar du kommer til uten demontering for etterstramming med et utvalg forlengere.

Og det er ikke mye moment som skal til på Torx boltene så en tur til Biltema for innkjøp av minste momentnøkkelen deres er lurt. Basert på overtighting av tidligeres bils bunnpanne og undertightning av vannpumpe av nevnte bil med påfølgende sildring. Det positive er ar du kommer til uten demontering for etterstramming med et utvalg forlengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...