Gå til innhold

Verksted Trondheim for Land Rover Disco 4, 2011


Mastadontn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Da var vi flyttet tilbake til Trondheim fra Oslo!

 

Det er den tiden på året at det er ny service (+ EU kontroll hos NAF). Denne gangen A-Service, 111 000km.

 

Har fått pris fra Nardo Bil AS på 8088 kr. Usikker på om den er dyr eller ikke. Legger pristilbudet som vedlegg.

 

Har også sendt forespørsel på pris til Mekonomen Lade. Avventer svar der. De påstår de kunne ta service på LR, samt de hadde dataverktøyet som trengs.

 

Ikke sett noe tidligere diskusjoner på Forum som har nevnt andre verksted i Trheim utenom Nardo?

 

Noen erfaringer eller kunnskap rundt andre kompetente LR verksted i området?

 

 

Pristilbud Nardo Bil.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått tilbud fra Mekonomen også nå. Det kom på 6608kr.

 

Men klarer ikke se helt hva forskjellen er på de 2 tilbudene mtp innnhold. Usikker også på om materiellet, olje etc som Nardo bruker er av bedre kvalitet.

 

Men det er jo en helt sinnsyk prisforskjell på filter o .l

 

Men hvis man sammenligner timepris, så er det bare 400kr forskjell på de to. Men Nardo har med 1000kr ekstra pga bytte av bremsevæske. Men kan være Mekonomen ikke har tatt med det i sin pris. Hvis de skal ha ekstra for det, så er det så å si identiske i pris.

 

Ba mekonomen ta med motorvask da, men skal be Nardo gjøre det samme. Hiver det med den i tillegg uten økning i pris så går jeg nok for merkeforhandler.

 

Mekonomen.pdf

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen har jo tatt med bytte av olje på differensial og transferboks. Min er en 10 modell som har gått 112000km og jeg har byttet olje på differ osv. så skal ikke se bort fra at dette er riktig.

 

Har nevnt det før, men prisen på kupefiltret hos Nardo er alt for høy, mener å huske at jeg betaler ca 250kr (inkl.frakt og moms) fra UK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekonomen har jo tatt med bytte av olje på differensial og transferboks. Min er en 10 modell som har gått 112000km og jeg har byttet olje på differ osv. så skal ikke se bort fra at dette er riktig.

 

Har nevnt det før, men prisen på kupefiltret hos Nardo er alt for høy, mener å huske at jeg betaler ca 250kr (inkl.frakt og moms) fra UK.

 

Det gjør ikke Nardo? Det er kanskje bare bremsevæske og motoroljeder..

 

Sitter ute i havet nå, så klarer ikke se helt hva som skulle være med på servicen. Men tror ikke det sto at det skulle gjøres... Vet ikke hvorfor Mekonomen har tatt med det...

 

Men har fått fått nytt tilbud nettopp fra Mek, der de tok med bytte av bhremsevæske som de hadde glemt. Da kom det totalt seg på 7500kr. Men hvis det er for motorolje, diff og transferboks + motorvask, sammenlignet med Nardo Bil sitt tilbud på 8088kr med bare motor olje og uten motorvask, så er det kanskje fornuftig å ta Mekonomen sitt?..

 

Men er det nødvendig å bytte annet enn motorolje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se så skal det byttes olje på transfer boksen på denne service. Differensialer er hvert 10år, med mindre du har sperre på bakdiffen. Jeg har nok byttet på differensialene fordi jeg synes 10år er litt lang tid, det samme gjelder flushing av girkasse.

 

http://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/10002/D4%20Maintenance%20service%20Sheet%20from%20MY10.pdf

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Mekonomen har satt opp feil olje til transferkassa, iallfall hvis det er de to litrene med TDL som er ment for den. Til D4 tror jeg det skal være spesialolje med LR-nummer TYK500010. Eneste overganger til denne som jeg har funnet er Ravenol TF0870 og Shell TF0753.

 

Andre får diskutere om spesialolje virkelig trengs, men til en så ny bil ville jeg iallfall sjekket at de er sikre på at det er riktig olje.

Endret av SmithCorona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt mail til kontaktpersonen på Nardo igår. Spurte om diff og transfer skulle takes også, så forventer å få svar idag. Om det er med i den prisen jeg har fått eller om det har blitt uteglemt vil vise seg :)

 

Uansett, så er jeg skeptisk til andre enn merkeverksted mtp kunnskap rundt LR og hva som skal gjøres og brukes på disse bilene. Så det er nesten slik at jeg heller kunne funnet meg en plass å skru selv egentlig, hvis jeg ikke gir jobben til merkeverksted. Kan jeg ikke skylde på andre enn meg selv iallefall. Bare så synd jeg aldri har brukt tid på skru bil :)) Men aldri for sent å begynne!

 

Men ifølge serviceskjema somEVo hadde lenger oppe i tråden, så kan jeg ikke se at enten diff el transfer skal byttes?... Men kamaksel foran/bak med tilbehør står for tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme med noen skremselspropaganda, men jeg personlig sitter igjen med litt blandede følelser for akkuratt nevnte merkeforhandler. D3en min ble kjøpt fra omrdådet og hadde mange stempler i serviceboka fra henholdsvis nevnte merkeforhandler i tillegg til noen i fra mekonomen. Regreim var tatt hos merkeforhanlder. På min bil ble ikke oljepumpen byttet, selv om jeg vet med stor sansynlighet at de har hatt kjenskap til svakheten ved oljepumpene på TDV6 motorene på det tidspunktet regreimen på min ble tatt. I denne tråden mener jeg det var du finner nevnte merkeforhandler nevnt i litt forskjellige anledninger, som gir grunnlaget for at jeg ser for meg at de hadde kjenskap til svakheten på et tidligere tidspunkt enn at min regreim ble tatt: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=69185

 

Når jeg kjøpte bilen, var den nylig servet hos nevnte forhandler. Det var en periodisk vibrasjon som kom, hvor mekanikker hadde påvist at dette kom fra slakk i høyre fremre drivaksel. Han utelukket at dette kunne komme fra girkasse - alt dette ble nødvendighvis muntlig forklart via tidligere eiger, til meg. Jeg fikk selv muntlig bekreftet dette før kjøp, av mekanikker, da jeg ønsket og høre det selv, og at forrige eiger hadde forstått riktig hvilken drivaksle eller mellomaksel som var dårlig. Nå skal det sies at ja, det var slakk i nevnte drivaksel - og simmerring lakk så jeg hadde måttet gjort noe uansett, men vibrasjonene var akkuratt like etter bytte av drivaksel. Kort oppsummert så brukte transtec ca 75m prøvetur for og være veldig sikre på at vibrasjonene ikke var typisk drivverksvibrasjoner - men kom fra converter. Ergo har jeg også ny converter....

 

Jeg opplevde jo en TDV6 eigers nest største skrekk her for et par uker siden (sjokket har enda ikke helt lagdt seg - så har ikke vært så aktiv på forumet i den senere tiden da nærvene fortsatt er på høygir hver gang D3en er ute av garasjen), da oljepumpen min som ikke var byttet ved reg.byttet knakk. Nå hadde jeg tidenes flaks at motor stoppet på tomgang, og at motor stoppet av signalfeil oppdaget av at camgiver og veisensor var ute av sync, og ikke stoppet av moste ventiler... Se tråden min for info: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=86117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg komme med noen skremselspropaganda, men jeg personlig sitter igjen med litt blandede følelser for akkuratt nevnte merkeforhandler. D3en min ble kjøpt fra omrdådet og hadde mange stempler i serviceboka fra henholdsvis nevnte merkeforhandler i tillegg til noen i fra mekonomen. Regreim var tatt hos merkeforhanlder. På min bil ble ikke oljepumpen byttet, selv om jeg vet med stor sansynlighet at de har hatt kjenskap til svakheten ved oljepumpene på TDV6 motorene på det tidspunktet regreimen på min ble tatt. I denne tråden mener jeg det var du finner nevnte merkeforhandler nevnt i litt forskjellige anledninger, som gir grunnlaget for at jeg ser for meg at de hadde kjenskap til svakheten på et tidligere tidspunkt enn at min regreim ble tatt: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=69185

 

Søkte gjennom tråden nå, og skal ikke påstå at de kjente til svakheten på TDV6, selv om de som merkeforhandler absolutt skulle gjort det. Om forrige eiger av min bil ble anbefalt å bytte oljepumpen men valgte og ikke gjøre det, skal jeg ikke uttale meg om, da dette ville blitt ren spekulasjon, men ser nå av tråden at de hadde montert reimen feil og derav ras, og ikke direkte samme feil som jeg opplevde. Hva som skjedde i tilfellet i tråden jeg linket til vet ikke noe om utover hva som står beskrevet i tråden, og ville derfor bare opplyse at det ikke nødvendighvis er det samme som til sist skjedde med min.

 

Er ikke meningen og henge ut nevnte merkeforhanlder, da jeg selv ikke har noen direkte erfaringer med dem utover hva jeg skrev i forrige inlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig greit å dele info uansett :)

 

Har sjekket litt selv nå med sericehefter på nett, samt fått konvertert miles til km og pratet med Motorpool hva som ble gjort forrige service.

 

Ser ut til at bremsevæske skal byttes på denne service, men dif og trans ikke trenger å byttes før rundt 130k km. Alder skal ikke ha noe innvirkning på oljen, så fremt ikke bilen er blitt brukt "tungt" som arbeidsbil med mye hengerkjøring etc. Så da blir vel dette en liten A-service med bremsevæske + en vask i motorrommet. Tar noen prøver når jeg kommer dit på div olje, for så vurdere om det trengs å byttes mere :) Men tror ikke prisen er "avskrekkende" mtp å ha eid Audi tidligere...

 

Men er det noen her i Trheim område som har Disco og vil skru litt,som har plass og kompetanse, så blir jeg gjerne med ved anledning å lærer litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på transfer skal byttes på 120" servicen sammens med olje (bot720) i bakdiffen om en har sperre. Er det åpne differ bak så er intervallet 10 år eller 240 000km. (Anbefaler å bytte før den tid)

 

130" er ingen service på bilen din. 146" er neste service.

 

Vist du skal klare å sammenligne tilbudene så må servicene vær lik. Eple mot eple...

Men Mekonomen er nok en god del billigere en merkeverksted. Filterene som blir brukt av mekonomen står det Malhe på og det gjør det på mye av orginalfilterene også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olje på transfer skal byttes på 120" servicen sammens med olje (bot720) i bakdiffen om en har sperre. Er det åpne differ bak så er intervallet 10 år eller 240 000km. (Anbefaler å bytte før den tid)

 

130" er ingen service på bilen din. 146" er neste service.

 

Vist du skal klare å sammenligne tilbudene så må servicene vær lik. Eple mot eple...

Men Mekonomen er nok en god del billigere en merkeverksted. Filterene som blir brukt av mekonomen står det Malhe på og det gjør det på mye av orginalfilterene også....

 

Nå har ikke jeg seviceheftet her jeg sitter nå, men har et skjema jeg fant på nett. Synes å forstå at den servicen jeg har nå, er 5år eller 128 000km ( 80 miles)? Transfer skal byttes før 128 000 kjørte km? Samme med diff olje?

 

Legger ved skjemaet jeg har. Leser etter 3.0L TDV6 som står i parantes.

 

Ja det har vært vanskelig å sammenligne tilbudene, da de setter opp forskjellige ting. Men mener at det Nardo har gitt er det som skal være på med på denne servicen.

 

serviceskjema.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig tilbud fra Nardo Bil på årets service. De hadde lagt inn bytte av "alle oljer". Har akkurat rundet 90 tusen km. Det var som jeg forsto det all olje bortsett fra på automat. Den har jeg planer om og få byttet i løpet av året. Regreim skal byttes i 2017 også. Så det blir litt ekstra kostnader i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nylig tilbud fra Nardo Bil på årets service. De hadde lagt inn bytte av "alle oljer". Har akkurat rundet 90 tusen km. Det var som jeg forsto det all olje bortsett fra på automat. Den har jeg planer om og få byttet i løpet av året. Regreim skal byttes i 2017 også. Så det blir litt ekstra kostnader i år.

 

Ka va tilbudet du fikk på? Va den den 4års B-servicen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ka va tilbudet du fikk på? Va den den 4års B-servicen?

Her er tilbudet vedlagt. Tror jeg tar oljeservice nå som normalt med 12 mnd intervall. Regreim til høsten når den har vært ti år på veien og automatolje når jeg har kjørt 100 000km (om et lite år)

 

Alle får fast "rabatt" på 15%. Så klubbmedlemskap er ikke like mye verdt lenger.

 

Det frister litt og gjøre en del sjøl. Men når man ser på kjøpstrådene her vil jo ikke det lønne seg.

SKM_C364e16122916140.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gitt tilbud på en vare til noen ville jeg blitt fryktelig skuffet om vedkommende la dette ut til fritt innsyn på nettet.

Er det greit å legge ut sånt uten tillatelse fra de som formet tilbudet? Skal ting være så offentlig?

Det er jo bare et pristilbud? Ikke en anbudsrunde. Står heller ingen forbehold i tilbudet eller mail om at det er unnlatt å kan deles/vises til andre? Tippe de står for den prisen de har gitt. Er jo ingen som blir hengt ut her? Alle er jo enige om at tilbudet er veldig bra. Om annet så er det gratisk pr for Nardo Bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...