Gå til innhold

D3 - Webasto eksoslekasje og diesel i eksosen


Discodriver

Anbefalte innlegg

Hei,

 

jeg har med suksess (tror jeg) tatt service på webastoen på en 2009 D3. Den ble demontert og satt sammen igjen uten problemer. Jeg sliter imidlertid med å få den fleksible slangen fra lydpotta mot stussen på webastoen tett. Det lekker eksos og det kommer noen dråper med diesel etter oppstart. Det er vel en dyse som sprayer diesel i brennkammeret og det kan kanskje være slik at all diesel ved oppstart ikke blir forbrent, men finner veien ut gjennom eksosen. Jeg har likevel ikke tatt sjangsen på å kjøre webastoen driftsvarm. Skal det være litt diesel i eksosen (ved oppstart)?

 

Det var et hull på slangen ved punktsveisen som sannsynligvis oppstod ved demontering. Klemmen ble flyttet og slangen kappet av 2 cm. Litt bustete kutt, så det kan kanskje forklare lekasjen. Jeg er likevel forundert over at det skal være så vanskeligå få eksosen tett! Noen tips for å få eksosen tett mellom webastoen og den fleksible slangen? slangen er nå blitt noe kortere og dermed også stivere.

 

Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en kort stuss som går fra lyddemperen som er en slange. Den er ikke veldig fleksibel, men er mulig å bøye noe ifm installasjon til sammenligning med et rør som sikkert må bøyes med verktøy.

 

Når webasto starter opp er det normalt med røyk. Dette er ubrent diesel vil jeg tro og ikke vanndamp da dette gir seg etter at varmeren er blitt driftsvarm. Dette resonementet gjør at jeg lurer på om det kan være normalt at man kan se dråper så nære brennkammeret, nærmere bestemt inne ved stussen for eksosutløpet på webastoen. Det er ikke nødvendigvis noe diesel å se helt ute ved eksosutløpet mot bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennkammeret ditt er nok gåent. At det kommer røyk å diesel ut der er normalt når kammeret er def.

 

Når kammeret er nytt å virker så kommer det ingen diesel i eksosen å det kommer ikkje røyk av brenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Hele brennerinnsatsen, pakninger og vanntemperatursensorer er skiftet for noen dager siden. Selve brennkammeret i aluminium kan vel ikke bli ødelagt? Dette ble også rengjort ifm skifte av nevnte deler.

 

Skal forsøke å kjøre webasyoen driftsvarm i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalt er det vel rør på D3. Det skal ikke komme diesel ut av eksosen.

 

Jeg har akkurat testet en i går på testbenken og så at det kom litt diesel ut av eksosen når røret ikke var koblet til. Vanskelig å se når eksosen var koblet på. Jeg sier ikke at det skal eller ikke skal, men lurer på erfaringen din? Har du testet uten eksos på? Det kom ikke mer diesel ut etter den hadde kommet opp i temperatur.

 

Discodriver: Tror jeg har en brukt eksos liggende hvis du er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått systemet tett nå i kveld. Ingen eksos eller diesel å se ved/rundt eksosslangen ved webastoen. Måtte kutte slangen en gang til og kuttflaten er så som så. Jeg så også at selve eksosstussen som eksosslange skal festes i sitter med to torx-skruer. Jeg funderte en stund på om lekkasjen kunne være i denne platesammenføyningen, men som sagt, det ser tett ut nå.

 

chocolodeman: tusen takk for tilbudet, men jeg bestilte en fra england i dag tidlig i tilfelle kveldens prosjekt ble fiasko ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen i fremtiden skulle oppleve det samme som meg:

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic124281.html

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic43988.html

 

http://www.disco3.co.uk/forum/topic87087.html

 

Ser ut til at det er normalt med litt eksoslekkasje ved webasto. Lyddemperen er også laget med hull som vil lekke eksos, naturlig nok.

Endret av Discodriver
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...