Gå til innhold

Tåkelys, justering.


oggioffshore

Anbefalte innlegg

hei

 

Fikk 2`r feil på feil justerte tåkelys.

Som er for høye.

 

er det noen tommel finger regel på rett justering/ høyde?

 

Ikke allverdens på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han på NAF`n , sa at ca knehøyde var OK.. men de var omtrent i knehøyde da eg viste den 1st gangen.

 

Har lest at 50cm opp på vegg, ved ca 25m , er det riktige....

 

Ble nå godkjent i dag, ble bemerket at de var for lave nå, men det var ikke " feil" så eg e no fornøyd.... 2 år til neste gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
12 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Ideelt sett bør de lyse rett ned i bakken - eller aller helst være defekt...

Ved 25m avstand skal toppen av lyskjeglen ligge 35cm lavere enn lykten.  Pass på at underlaget er helt flatt.


Dette skjønte jeg ikke Tore:
Altså krigen din mot tåpelys har jeg fått med meg. At alle blir så " blendet " av de små, nusselige telysene nede  i saltgjørma, har jeg aldri forstått.
Men at lyset skal ligge 35cm lavere enn lykten på 25m, hvordan skal jeg få til det ? Lykta er jo montert nærmere bakken enn 35cm.... graver jeg et hull til målestaven, eller hva er tanken ? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, JokerS30 skrev:


Dette skjønte jeg ikke Tore:
Altså krigen din mot tåpelys har jeg fått med meg. At alle blir så " blendet " av de små, nusselige telysene nede  i saltgjørma, har jeg aldri forstått.
Men at lyset skal ligge 35cm lavere enn lykten på 25m, hvordan skal jeg få til det ? Lykta er jo montert nærmere bakken enn 35cm.... graver jeg et hull til målestaven, eller hva er tanken ? :D

 

Krig og krig...  Men det nå ikke alle som er små nusselige telys.  I alle fall ikke når de er feiljustert.  Blendingen av møtende trafikk er nå en ting men det som er værre er at sterkt lys nær bilen lurer sjåføren til å feste blikket nærmere bilen enn han burde.  Og selvblending i tåke og snøvær.  Det er dette jeg "kriger" mot.  Og siden disse lyktene ikke lyser særlig langt er de verdiløse annet enn ved veldig lav hastighet eller som kjørelys om dagen.

 

Justeringen er enkel.  Om du må grave deg ned for å måle -35cm ved 25 m kan du jo prøve -14cm ved 10m.  Det viktigste er at de peker litt nedover.  Tror det er mange som justerer dem for høyt for at de skal få litt mer enn 5m rekkevidde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, JokerS30 skrev:


Dette skjønte jeg ikke Tore:
Altså krigen din mot tåpelys har jeg fått med meg. At alle blir så " blendet " av de små, nusselige telysene nede  i saltgjørma, har jeg aldri forstått.
Men at lyset skal ligge 35cm lavere enn lykten på 25m, hvordan skal jeg få til det ? Lykta er jo montert nærmere bakken enn 35cm.... graver jeg et hull til målestaven, eller hva er tanken ? :D

  1. Stor forskjell på hvor plaget man blir av strø lys, oss stakkarer som er avhengige av linser / briller med grei styrke kan ofte bli veldig sjenert av dårlige lys, har ved flere annledninger opplevd å nesten kjøre på fotgjengere fordi jeg møter duster med ettermonterte xenon lamper i tåkelysa sammen med nærlys. Ønsker meg slike innretninger som mr Bond har i Aston'en sin for å fikse slike lys :lol:
  2. Og Ja Tore har helt rett, de har ingen verdi som lyskilde annet en i tett tåke / snøvær, ellers ødelegger de bare det lyset du får fra hovedlysene dine
  3. Nå er det vel lyskjeglen som skal være 35 cm lavere en en lyskjeglen fra nærlysa når du står 25m borte fra bilen, ikke selve lampene:P
Endret av grunneieren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tore Kjernmoen skrev:

Ulogisk, jeg? Aldri!...   Vel, det er ikke alltid jeg klarer å uttrykke meg så klokkeklart som jeg tenker...  blush

"jeg er ikke ansvarlig for at du ikke forstår hva jeg mener" :D:lol: pleier min bedre halvdel å påstå:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...