Jump to content
LRforum
trondshj

Nedre bærebru FL2

Recommended Posts

Kjære medforumister. I dag ble prosjekt "Bytte av fjærer og støtdempere på mr Free". Vi fulgte Haynes, og alt gikk egentlig ganske så bra.

 

Så skulle ny støtdemper og fjær inn. Festet i støtdempertårnet, festet demperen i HUB'en - også ble det bråstopp.

 

I følge Haynes så skal man løsne nedre bærebru fra ramma, og når denne skulle på igjen, så ble det full stopp. Det virker som om det er klin umulig å få det fremre festet inn i ramma igjen. Vi har forsøkt å jekke opp stroppe opp, frem og tilbake, men fremre feste vil så absolutt ikke inn. Nå er rådyra gode, og jeg ber derfor aller ydmykest om tips for å få fandenskapet på plass igjen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei. Har akkurat holdt på med samme problemet!!!! Løsningen for meg ble og løsne den ytre bærekula og så sette bære armen på plass i ramma, så tok vi et langt spett og pressa bære armen ned med en mann på 100kg😁, da var det bare og plasser hubben pent over ytre bære kule og vips så var Probleme løst😊

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for det.

 

Problemet nå er at vi ikke har stor nok avdrager til å få av den ytre bærekula... Grubler litt her nå... :s

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en kile mellom kula og drivakslene, jeg lot muttern stå på så ikke skruen skule bli skade.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fikk lånt avtrekker hos et lokalt verksted, så etter enda litt mer bannskap så løsnet det med et smell så det ljomet i garasjen. Tviler på at det hadde gått av med noe annet enn avtrekker.

 

Men - gleden ble kortvarig. For når ting skulle settes sammen igjen, så vil den £@$&¤¤#¤#% tappen på bærekula ikke inn i hullet sitt igjen. Ikke noe problem å vippe ned bærearmen, selv for et lettvekter på 70 kg når man har ei gammel vektløfterstang i huset... ;)

 

Nå er krefter og innsatslyst brukt opp for helgen, og arbeidsklærne er i vaskemaskinen. Både jeg og bilen er lanolinbehandlet, så da blir vi vel ikke rustne noen av oss. :P Får se på det til helgen igjen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde du bodd i nærheten, hadde æ gladlig hjelpet til:-) kaffe og pause hjelper

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hadde du bodd i nærheten, hadde æ gladlig hjelpet til:-) kaffe og pause hjelper

 

Det ble pauser, men etter hvert som humøret sank fant jeg det best å holde igjen litt på kaffen til folket....

 

Etter litt mer og atter mer googling fra støtteapparatet sin side fant vi at bærebrua muligens skal skrus løs "mest mulig, men fremdeles henge på skruene" før neste forsøk.... men da var den muskuløse parten av samarbeidet "ferdig" med verkstedjobben (da i den Trønderske betydningen av ordet) så Mr. Free får stå i skammekroken fram til fredag... Da bør Trond være ferdig restituert i både muskler og humør, og bestilt avdrager (noe større enn Biltema's) kommet nærmere...

 

I mellomtiden får jeg nyte d4'en og utføre hente/bringe-tjenester og Trond være avslappet(?) og grønn kollektivbruker - med de gledene det medfører.

 

Harstad er forresten en fin by. Bodde der 95-98. :)

 

Edited by yarnslayer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harstad ser nok lik ut enda 😂 fantasi og litt erfaring, så bruker det som oftest å løse seg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vel. Bærebrua ble løsnet, uten at det hjalp. Virker som om jeg rett og slett ikke får skjøvet hun'en langt nok inn. Hvilket jo er litt merkelig, for det som hindrer det å få skjøvet den lenger inn er jo stikkakslingen, og lengden på den er jo relativt statisk.

 

¤klør seg i hodet¤

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hit men ikke lenger:

 

gallery_17458_851_2245826.jpg

 

Og bærearmen bøir sitte der den skal sitte. Jeg er tydeligvis ikke intelligent nok til å finne det rette håndlaget for å smette svineriet på plass... :wacko:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulig det kan hjelpe å komprimere fjæra litt, hvis det går. Ellers er det bare nok makt og riktig teknikk som gjelder. Pass fingrene! 🙌 Tell dem før og etter, antallet skal være likt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulig det kan hjelpe å komprimere fjæra litt, hvis det går. Ellers er det bare nok makt og riktig teknikk som gjelder. Pass fingrene! 🙌 Tell dem før og etter, antallet skal være likt :)

 

Tas til etterretning, og skal forsøkes i morgen. Takk for tipset. :)

 

Ja man holder puselankene langt unna ting her. Det er mye krefter i sving.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har ingen erfaring med denne jobben på FL2, men leste igjennom punktene i Haynes manualen. Her skal de indre festene på bærearmen løsnes og denne trekkes ut. Drivleddet skal også løsnes fra navet og legges til side. Dette var litt vagt beskrevet, men forstår det slik. Dette vil nok gjøre at hubben kan senkes langt nok ned slik at støtdemper kan demonteres fra navet. Montering er "reverse of removal".

 

Edited by Mr Rover 75

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jupp. Haynes ligger på arbeidsbordet i garasjen. :)

 

Men - om man tar bærearmen helt ut, så får man den ikke inn igjen når den er festet i hub'en (fant jeg ut). Men jeg har løse bolter, slik at bærearmen skal kunne få bevege seg litt, men det ser ikke ut til at det er så mye slark at det har noe å si.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har heller aldri vært borti FL2, men på FL1 var det enkleste å feste kula først, så inne mot karosseriet etterpå. Vesentlig enklere også, men så har FL1 litt annen utforming. Men jeg mener likevel det skal være mulig å få det sammen slik du prøver nå.

 

Utifra bildet ditt, tror jeg det er kula som hindrer deg i å få hub innover. Derfor må armen spettes ned og/eller huben oppover på et vis, før du kan dytte den innover og vri kula i riktig retning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du trekt ut CV leddet?

Få presset brua litt lenger ned.

 

10 poeng til Jan Oskar. Fikk besøk av en "voksen" i garasjen, og det ble konkludert med at CV-leddet hadde sklidd ut.

 

Men - det avslørte også at fettet inne i leddet (og sikkert i drivknuten) hadde passert "best før". Så derfor blir det litt rens, nytt fett og sannsynligvis nye mansjetter før det settes sammen igjen.

 

Takker for tips og råd så langt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Også har bilen kommet på veien igjen, nå med bortimot komplett ny forstilling. Det som begynte som en liten operasjon for å skifte endeleddet ble veldig mye større...

 

Som Jan Oskar så treffsikkert pekte på, så hadde CV-leddet sklidd ut. Fruen bestilte overhalingskit, for begge sider. I samme slengen var det observert at bærekulene på bærebruene hadde sett bedre dager, så to nye bærebruer ble også bestilt.

 

Hr Schille fra Safaritec kom innom, og i løpet av torsdags kveld ble stikkakslingen demontert, renset, og fikk både nye mansjetter, friskt fett, og snart var forstillingen på førersiden komplett igjen. Med CV-ledd i riktig tilstand, nye bærebruer og nye fjærer + støtdempere så gled ting sammen lett som en plett. Noe som selvsagt er lett å si når man stort sett er tilskuer. Siden Peter allerede var onsite så ble passasjersiden bortimot nedplukket også, men da var klokken blitt såpass mye at vi (eh - jeg) kastet inn håndkleet.

 

Så kom helgen. Mitt faderlige opphav som har hatt litt dataproblemer kom på besøk for å hente ny PC, og for å bistå i garasjen. Derfra gikk det langt raskere enn forventet. Det lille som var igjen å plukke ned kom raskt av. Nytt dempertårn ble montert, og stikkaksling overhalt (Godt var det - her viste det seg å være en sprukket mansjett).

 

Deretter kom ting relativt raskt sammen. Og rett rundt barne-TV-tider så sto bilen igjen på egne hjul, for første gang på veeeldig lenge.

 

Tres amigos kom på besøk etter noen meter, men disse red inn i solnedgangen etter at et hjul med VELDIG lavt lufttrykk ble pumpet opp.

 

I løpet av dagen i dag tok vi bilen på en lengre prøvetur. Ingen ulyder fra hverken drivverkt eller oppheng, og det har blitt merkbart mer stille når man kjører på dårlig vei. Bilen er riktignok noe høyreoritentert nå, men det blir det nok orden på etter firehjulskontrollen.

 

Takker til alle som har bidratt til at bilen igjen er kjørbar - også de som har gitt råd og vink her på forumet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så flott!

 

Alltid godt å få bilen på "beina" igjen etter en slik operasjon. Noen ganger kan selv de enkleste jobber vokser seg store :)

Hva er km stand på din?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×