Jump to content
LRforum
Sign in to follow this  
telindnor

Varme i serie2?

Recommended Posts

Jeg har en Bosch varmer, lik Smiths varmerne som vel er vanligere i serie2ern, av den runde typen nede ved girkasse tunnelen. Den blåser som tusan nede ved bena, men det er lite som kommer opp på vinduet. Og det som kommer er fullt av fuktighet. Etter en stund med varmeren på er hele bilen full av dugg.

Hva benytter man for en bedret funksjon og mindre fukt egentlig?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varmere som bare bruker luften inne i bilen har en tendens til å lage mye dugg. Tar man luft fra utsiden, får man byttet ut den fuktige luften og det blir mindre dugg.

 

Du kan f.eks. lage et system lik serie III.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bruk vifta sammen med liten åpning i luftelukene under frontruta. Det forbedrer situasjonen noe.

Edited by TLT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ikke en 12V vifte funker så bra. Jeg kjøpte en sånn en gang, og det er knapt så det blåser i den.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sjekk MC-sider om dugg på visir.

I min studietid,Oslo-Kongsberg på Vespa,

brukte jeg å dele et eple i to og dra over med avskåren side mot visiret.

Det finnes sikkert noe på boks nå om dagen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eple er et bra tips. Det finne også flere antidugg greier å få kjøpt. Men får ikke noe særlig dreis på dette med lurium-middel. På skuter-tur så har jeg hansker med nal og i bilen er dette den viktigste og beste duppeditten til formålet, da som ren nal altså. Men det blir litt som å kjøre Boble i kulda, man blir litt lei av å "skrape"..på innsiden.

Alternativt er jo å bare kle seg godt og ikke bruke "røyk/dugg-maskinen" i det hele tatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skyvevinduer på denna modellen,serru.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inverter og en liten elektrisk 220 V vifteovn/kupévarmer på cubbyboksen, kanskje? :huh: Du får jo invertere til 3–400 kroner, og vifteovn til rundt 500. Kjører du ovnen på halv styrke, så går det nok bra med batteri og dynamo over lengre tid også.

 

https://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=38492295

http://www.lightinthebox.com/no/1000w-stroem-inverter-12v24v-til-220v-med-usb_p4878337.html?pos=ultimately_buy_1&prm=1.3.5.0

 

 

Men, som grabbarna sier, alltid viktig å få ut fuktigheten også, så en liten gløtt et sted kan gjøre underverker. Selv prøver jeg å puste mest mulig gjennom nesen når jeg kjører bil uten defroster, så ikke ånden går rett i frontruten. Helt seriøst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har dørtopper fra Rockymountains der er det mulig og åpne fremste vindu i dørtoppen, det hjelper litt mot dugg.

 

Nå har jeg montert vindu med varmetråder og det fungerer helt perfekt! :D Koster litt, men det er ikke luksus og se veien når man kjører...

 

Alternativt, slutt å puste. Mulig det blir tungt i lengden...

Edited by Vegard Bratland Erikstad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slutte å puste ville nok også bare gi et begrenset bidrag til problemet (men ville antagelig skape et vesentlig større problem på superkort sikt). "Inntaket" til luft på dette apparatet er jo der nede som det alltid er klissvått. Det suges inn luft med 100% luftfuktighet som i tillegg varmes opp, og saakte, i alle fall på vinduet foran (på bena er det dritvarmt, sikkert fordi at luftfuktigheten er så høy, ala badstu) og sprøyter klissvåt varmluft på vinduet.

Vinduet på gløtt hjelper, samme med airconditionen rett forfra, men dette er enten så kaldt på hendene så du ikke orker å holde i rattet (ref aircon), eller øret på venstre siden av hodet både er heeelt hvitt og uten hørsel. (ref skyvevindu på gløtt)

Kanskje må det moddes noe her for å få brukt bilen som helårsbil, eller bare la den stå inne til det er varmt og tørt i været og man bare trenger åpne flaps/maks aircon!?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så lenge en ikke slipper ut en fuktige lufta vill det dugge om det er temperaturforskjell mellom innsiden og utsiden av ruta.

Erfaring og litt mer enn ungdomskole..

 

Så litt ned eller bortover med et vindu, evt åpen litt på lufteluken.

Edited by GuttormG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vist det kun er dugg som er problemet kan som sagt frontruter med varmetråder anbefales.

 

Vist man vil ha mer varme tror jeg nesten man blir nødt til og ha en varekilde som henter uteluft.

 

Selv har jeg et varmekilde prosjekt på gang. 2(?)kW luft til luft webasto. Nedfelt i hjemmelaget rom mellom setene (over girkassa) bak delen er at jeg må ha en egen tank siden jeg har en bensin motor...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erfaring og litt mer enn ungdomskole..

 

Men allikevel hadde han ikke fått med seg at det var skyvevinduer i serie bil.. Det er seriebil grunnlære, så når du ikke har fått med deg det engang, så er ikke du personen jeg tar imot seriebiltips av, for og si det sånn :rolleyes:

 

Ja, går bare på ungdomsskolen, men jaggu kunne jeg mer enn deg om seriebil gitt B)

 

Sånn, da har jeg tatt nok av tråden din Terje :lol: Jeg hadde gått for en klut til å tørke av ruta med.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Utstyr/Vindusnal-med-klut-2000034831/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guttorm og Mikal. Takk for gode tilbakemeldinger i tråden. Setter pris på gode innspill og at dere deler av den erfaringen dere måtte besitte. Ikke vet jeg hva alle på forumet besitter av gode og relevante eller bare velmenende råd, men alle innspill reflekterer det man har å fare med og det er fint.

Ikke vanskelig å merke at dere er en tanke "hund og katt" i tonen mellom dere. Foreslår at dere begravet den stridsøksen og holderen hyggelig tone på forumet. Vi er ikke flere her enn at det bør man kunne etterstrebe. Synes nå jeg.

Vh Terje (som ikke har lang fartstid som LR-mekaniker/entusiast, men som gjerne deler det jeg "tror jeg kan"!)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syntetisk pusseskinn er kjekt å ha tilgjengelig når det er veldig fuktig ute. Har det liggende i bilen hele tiden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Guttorm og Mikal. Takk for gode tilbakemeldinger i tråden. Setter pris på gode innspill og at dere deler av den erfaringen dere måtte besitte. Ikke vet jeg hva alle på forumet besitter av gode og relevante eller bare velmenende råd, men alle innspill reflekterer det man har å fare med og det er fint.

Ikke vanskelig å merke at dere er en tanke "hund og katt" i tonen mellom dere. Foreslår at dere begravet den stridsøksen og holderen hyggelig tone på forumet. Vi er ikke flere her enn at det bør man kunne etterstrebe. Synes nå jeg.

Vh Terje (som ikke har lang fartstid som LR-mekaniker/entusiast, men som gjerne deler det jeg "tror jeg kan"!)

 

Liker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tette lokkene på gulvet hjelper.På Klumpen klarer jeg å holde frontruta ren for dugg.Har ett ekstra varmeregister på passasjersiden som jeg vurderer å koble til en motorromsvifte og bruke til defroster da Boschapparatet blåser best på gulvet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Best med frisk varm luft mot dugg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tørk bilen av og til med en vifteovn over natten med et vindu på gløtt, da blir all fukt inne i bilen borte. Det kan hjelpe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×