Gå til innhold

Første LR, P38


Agrostar

Anbefalte innlegg

  • Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

19 timer siden, JokerS30 skrev:

Imponert !. Ser på girkassejobb som det ultimate mareritt, så gruer meg litt skikkelig til den havarerer skikkelig .....

Det er faktisk ikkje so gale. Av med eksosen etter turbo til midtre lyddempar, av med mellomakslingane, ned med tverrbjelken under girkassen, av med handbrekk, av med fordelingskassen, koble ifra girspaken og ned med girkassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har køyrd litt meir no, og syns den girar litt hardare enn den gjorde med eingong. Da berre flaut den over i neste gir, no kjenner du at den girar om du er følsom. Men den slurar ikkje under pådrag når den skal gire, ingen rusing når neste gir kjem sjøl under fullt pådrag. Når oljen er kald so er den heilt mjuk, det er når den har fått opp varmen litt at den er litt hardare.

 

Når eg kjøpte bilen so var gps einheiten defekt, kjøpte ein mk3 på ebay som hadde øydelagt antennekontakt, kjøpte enda ein mk3 på ebay som ikkje funka i det heile, kjøpte nett no ein mk3 på finn billigare enn på ebay, og den funka! Har sett i cd med 2013 kart og det ser ut til å funke veldig greit. Skal prøve til helga å køyre til Oslo, so får me sjå korleis det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig. Var ikke klar over at GPS på en så gammel bil fikk såpass oppdaterte kart engang, men vær obs når du kjører i Oslo med 2013 kart. Det har skjedd mye der siden den tid og det kan få deg på ville veier om du ikke vet sånn passe hvor du skal. 

 

Artig å høre om girkassa. Er denne styringen "lærende" også? Det at den girer hardere kan reguleres av styretrykket i kassa så du kan få den til å gire mykere. Men hardt er bra det så sparer du clutchene ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det karosseriet her er ganske bra utstyrt. Full stereopakke med innebygd gps og stemme som kjem på stereoen. Du kjøper berre bmw cd so kan du få bortimot kor nytt du vil. Men eg har vanleg gps eller på mobilen for å komme meg heilt fram...

 

Eg veit at 855 som eg hadde der lærte girkassen seg køyrestilen din, men det var litt meir med tanke på tidspunkt for giring. Trudde ikkje P38 var so smart, men det kan jo hende. Korleis er det på din, merkar du giringen eller berre flyt det over?

Endret av Agrostar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelig :D 

 

Alt er vel relativt. Nå er bruksbilen helt uten gir så all giring er relativt merkbar når man er vandt til det. Den slurer som en automat vil jeg si :P Var lik med JokerS30 sin p38, men jeg kunne tenkt meg å stramme den opp litt. Synst spessielt at lockup styring er for dårlig på p38. Motoren er jo relativt sterkt den når den får jobbe på lavt turtall, men min får sjeldent lov til å jobbe mye i lockup før den girer ned å slurer noe værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kor lenge var Adam i paradis :rolleyes: Køyrde til Oslo fredag og heimatt igår. Par fjusk fra motoren bort over Hemsedalsfjellet, men det var alt. Og det er eit eller anna med dynamoen, for ved kjapp akselerasjon eller høgt turtall so greier antakeleg ikkje regulatoren å regulere, for spenningen blir høg, får abs/tc feil og klimastyringen dauar. Bortsett fra det gjekk turen heilt prikkfritt! Girkassen oppførte seg heilt likt på heile turen, og det var kun glede å køyre. Heilt til eg kom heim.

 

VID_20170903_090620.mp4

 

IMG_20170903_100048.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få regulatoren ordnet da. Mest sannsynlig er det en diode som er gåen slik at den leder held tiden. Da har du mest sannsynlig spenningspeaker hele tiden, men batteriet glatter den ut slik at det ikke blir synlige problemer før du får for høyt turtall. Veldig lurt å ordne det så raskt som mulig før ecuer tar skade. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, JokerS30 skrev:

er det noen som vet HVORFOR de flexiplatene havarerer ? Dårlig montasje, dårlig stål, dårlig avballansering eller bare tilfeldigheter ?

I dei tilfella det skjer utan at motor eller gir er rørt, vil eg tippe slitasje på alder, og litt avballansering. I mitt tilfelle so passa 2 av boltane rett på, den 3. entra ikkje skikkeleg med ein gong og gjekk tungt heile vegen, dårleg montering av meg.

 

Tok forøvring 3-4 timar å demontere alt so det er klart for å ta ned girkassen og fordelingskassen i ein del, må berre ha med ein for å styre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Agrostar skrev:

 I mitt tilfelle so passa 2 av boltane rett på, den 3. entra ikkje skikkeleg med ein gong og gjekk tungt heile vegen, dårleg montering av meg.

 

Hmm ja. Std praksis ved all slik montering er å entre alle boltene godt - fingerthight - før noen torques fast til rett moment.

 

En god tommelfinger regel er at uansett bolt, plugg eller gjenger forøvrig, så skal kunne entres godt inn kun med fingrene.  Går ikke det, så er det noe galt med gjengene eller du har entret/ truffet feil på gjengene, reverser og sjekk-_-.

Spesielt nyttig å ha i bakhodet ved montering av tennplugger i aluminiums topper.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de som aldri har ødelagt noe, eller gjort noe skikkelig teit ifbm bilskruing, kan jo rekke opp handa selv.


Kunne jo fortalt om en IDIOT jeg hørte om, som monterte radiusarmene på FEIL SIDE av  bilen, og ikke oppdaget det før luftsensorene sku hektes på og bilen senkes ned.
Men - jeg kjenner vedkommende så godt at jeg får la det være. Som sagt, skikkelig idiot ! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en slik jeg også. Første gang han monterte en automat igjen så ble converter skrudd på motor og kassa montert etterpå. Heldigvis ble idiotskapen kommentert av noen på et forum før han ødela noe :rolleyes:

 

men kudos for å skrive det som det er så kan vi andre lære og slippe å gjøre lignende feil selv! Ordner seg vel greit dette tenker jeg når du har fått såpass med trening på å ta kassa inn/ut ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da var plata kommen, Rimmer bros har faktisk bestilt ifra Land Rover direkte når eg har bestilt ifra dei. Den nye plata har det nye delenummeret på plasten, men er heilt identisk med den gamle, og har til og med samme nummer stempla på seg som den gamle. So om det kun er skifte av delenr, eller om platene faktisk er ulike, det anar eg ikkje. Får mest sannsynleg ikkje tid til å skru før søndag eller neste helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fekk sett isammen alt igår og alt ser bra ut. Starta med eingong og var kun å etterfylle noko girolje. Mens eg dreiv på med det so begynte motoren å kødde igjen før den stoppa. Tok ein køyretur og den veksla imellom normal, nødmodus og stoppe. Idag so har motorhjernen klikka heilt og vil ikkje starte bilen, glødelampa tenner ikkje eingong. Startar ny tråd i Range Rover delen for å prøve å komme til bunns i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Enda mest sansynleg opp med dårleg kontakt med motorhjernen. Tok av kontakten, brukte elektrorens og sette isammen igjen, bilen starta med eingong og utan feil. Vaska bilen i motoren ei veke seinare, og da var den full av feil. Måtte ta rens 2 gonger før den kom seg. Hiv med nokon bilder ifra dei siste vekene ^_^

 

IMG_20171003_172234.jpg

 

IMG_20171003_172250.jpg

Nesten alt sett isammen for andre gong, har fjerna midterste lyddemparen da den rusta vekk i begge endar.

 

IMG_20171008_152008.jpg

Eine radiatorslangen bestemte seg for å blåse av når eg skulle opp i ein dal. Hadde akkuratt stoppa for å prøve offroad modus på gps, kom ein poff og dampen sto opp av panseret :rolleyes:

 

IMG_20171008_154634.jpg

 

IMG_20171008_160650.jpg

 

IMG_20171012_194404.jpg

Handla inn fluid film for å prøve det, bilen er bra rustfri så eg ser ikkje nokon grunn til å ikkje fortsette med det.

 

IMG_20171014_213344.jpg

Har denne helga bytta bremsecaliper venstre bak, lodda isammen resten av ledningane ved a-stolpane og tatt ifra kvarandre alle elkontaktar i motorrommet, rensa og sett inn med fett. La merke til at på høgre side ved kontaktane var det vatn. Det såg ut til å komme ifra kanalen til kupevifta, rundt den plata som er i bunn. Det har regna kraftig her dei siste dagane, så eg la merke til at det draup litt inni bilen og ifra kupelyset av alle ting. Kom kanskje eit eggeglas med vatn ned ved midtkonsollen. Ser ingenting galt i pakningen til takluka, men akkuratt i skøyten mellom oppe og nede, er det 2 små gliper ved ei plate. Det er 1cm ifra bunn, så det kan ha regna så kraftig at det fyllte seg opp og kom so høgt.

 

IMG_20171014_151209.jpg

Dei til høgre er vel orginale P38 felgar, men kva er dei til venstre? Står Land Rover på dei, sjekka litt no når eg bytta ifra sommar til vinterhjul, men kom ikkje fram til noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye godt arbeid! Spent på å høre dine erfaringer med fluidfilm. Jeg har bare light behandla bilen min tidligere i sommer og den behandlinga er så og si borte igjen. Har vært litt reservert mot å spraye oppi 6-7liter nå før jeg har fått bort alle feila, men nå tror jeg det snart er tid for å gjøre det før saltbilene kommer på veien her.

 

Kan bare anbefale å få tetta lekkasjene først som sist. Det gjør mer skade enn en skulle tro. Jeg hadde lekkasje litt i fra alle steder på min. De jeg ville sjekka var;

-rundt/i forbindelse med kupefilterene

-tette drain ved kupefilter

-sprekk i karroseriskjøt i bakre del av framskjer like utenfor kupefilterebe der framskjerm møter Astolpe og framdør

-karroseriskjøt på tak under list over vinduet

-drain til takluke, skal være 4åpne et i hvert hjørne. 

-to drain fra hevac systemet ned i girkanal et på hver side (disse fører til at det lekker fra hevac systemet som du beskriver). Kan være tette både opp og nedover har jeg erfart så sjekk begge retninger med en tykk streng eller noe. Får du bilen på bokk kan du stake opp nedenifra, men da skubber gjerne driten opp i kanalen igjen.

-kabelgjennomføring/drain gjennomføring innvendig på sidene like over de koblingene du har loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Agrostar skrev:

Dei til høgre er vel orginale P38 felgar, men kva er dei til venstre? Står Land Rover på dei, sjekka litt no når eg bytta ifra sommar til vinterhjul, men kom ikkje fram til noko.

 

Tore Kjernmoen, vet nok dette med sikkerhet, men jeg mener De til venstre egentlig tilhører Discovery 2 . De til høyre synes nå jeg er de absolutt fineste til RRp38. Dønn solide er de også.

 ( Har brukt mye tid på å restaurere 8 slike ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg syns dei til venstre er finast, så da har me det gåande :P Kom på at eg bytta hjulmuttrane på eit hjul, av alle ting så mangla deksla, så det var kun stålet igjen.

 

IMG_20171015_104636.jpg

Uklart bilde, men med takluka åpen kan ein sjå framme at det er 2 små gliper i pakningen mellom takluka og taket. Hadde på noko silikon.

 

IMG_20171015_115017.jpg

Gamlingen fekk laga nokon kjettingar til Discoen han hadde for eindel år sidan, dei passa heilt fint på 245/75-16 som eg har på sommaren. Men blei for små til 265/70-16.

 

Tok ein prøvetur idag opp på Sognefjellet, konkluderte med 2 ting: Alt fungerte heilt perfekt, og 265/70-16 er stort. Fekk eindel løgne blikk ifra bilar som for forbi på fjellet, skjønnar ikkje kvifor.

 

IMG_20171015_143523.jpg

IMG_20171015_144959.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåst over så godt som alt under bilen, fann faktisk meir drit enn eg trudde. Bakom hjulbuane bak, over lyddemparane på begge sider var det mykje drit. Men det var bak hjulbuane framme, oppi mellom plastdekslet på sida og plasthjulbuen at det var sikkert ein spade på kvar side. Skal blåse over igjen i morgo før eg har på første strøk med fluid film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...