Gå til innhold

hvem var det som solgte vinsj tau her på forum


svalbard

Anbefalte innlegg

Tau skulle je hatt og.

Men vant med å dra vajer, når man har vokst opp på småbruk har man jo vært og høgd og, (et par tre fire ganger) :P Går fint det.

Hvor mye kan man dra med solid tau egentelig? Vajer er vel mye mere holdbart?

post-30739-0-73272700-1453656542.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synt tau er sterkere ser Tools farm på finn tar 57kr pr meter ferdig med kuse det gjelder 8mm men gå for 10mm går bedre inn på vinsj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer...men skarpe kanter er no-good for wire også.

Dyneema kneler ikke av en liten oljeskvett eller litt grus. Wire er nok mest robust men siden noen er ute etter tau, handler det vel om å finne det tauet som egner seg best. Lite strekk og høy styrke på små diametere. Fleksibelt over små radier.

Om max robusthet mot sand og grus er det viktigste er det vel bare wire som gjelder uansett...og hele spørsmålet faller bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble bare en logisk tenking om mulige begrensninger på båt-tau.

Bruker både tau og wire på n`te året selv og er ikke sikker på hva som er best for meg ennå.

HMSen tilsier wire og hansker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fine med tau HMS-messig er jo at det lagres mye mindre energi i tauet; om tauet sliter under last, faller det mer eller mindre rett ned - uten noe forsøk på å kappe deg i to, wire style.

 

(Jeg holder fortsatt på å gjøre på meg når et ryker, altså - og det som befant seg i enden overlates jo til tyngdekraften enten man bruker tau eller wire...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme jeg har igjen å erfare løpske wire,heldigvis.

Men wire som har røket har jeg erfart,gang på gang.

Heldigvis uten stygge resultat selv med tyngdekraft involvert.

Mulig jeg har en engel på ryggen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wire som ryker er veldig stygt. Er ei dame oppi her, som sies burde vært dau! Hu fikk en vajer i hue som røyk. Bare flax at det er liv i a. Har vært borti wire som har ryki når je har vinsja, men holder folk på avstand så ting har gått fint. HMS må tas hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet aspekt, come to think of it, er at dyneema er veeeldig lite glad i varme -og den kommer fort om man ikke er forsiktig med bøyeradier underveis. Da svekkes tauet meget raskt med spektakulære resultater.

 

(Host; på jobb engang klarte jeg å droppe gode seksti tonn i bakken under en test grunnet dette; det var like før de ringte fra seismografen i Bergen for å høre hva vi holdt på med... :-)

 

Men ja - det lønner seg å gruble litt over hva som kan gå galt og ha rikelig med bufferavstand mot folk og materiell. Som jeg liker å si til påtrengende kunder - om vi mister skiten i bakken, ser dere det der borte fra, også. No worries.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvilke tau snakker du om nå? selv Dynema har større forlengelse en ståltau ved en gitt last, og det er den forlengelsen som beskriver energien i det oppspente tauet?

 

Ett enkelt nylon tau er det aller værste du kan bruke, det har en forlengelse på bortimot 40% ved bruddlast = en kjempestrikk.

Det fine med tau HMS-messig er jo at det lagres mye mindre energi i tauet; om tauet sliter under last, faller det mer eller mindre rett ned - uten noe forsøk på å kappe deg i to, wire style.

(Jeg holder fortsatt på å gjøre på meg når et ryker, altså - og det som befant seg i enden overlates jo til tyngdekraften enten man bruker tau eller wire...)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, hvilke tau snakker du om nå? selv Dynema har større forlengelse en ståltau ved en gitt last, og det er den forlengelsen som beskriver energien i det oppspente tauet?

 

-Beklager, lite presist, selv til meg å være. Jeg tenkte på tau som var egnet til formålet - Dyneema, Spectron, osv.

 

På jobben bruker vi mye Cortland Plasma 12-strand - det strekker seg knapt 1% ved 33% av MBL.

 

Jeg antar at i praksis er det to ting som gjør tauet mye snillere å ha med å gjøre om det først ryker:

 

-Mye lavere masse (plasmatau veier ca. 1kg/l, la oss si 15% av wire om diameter er den samme), og:

-Mye mer fleksibelt, så det skal endel mer til å få denne piskesleng-effekten.

 

I tillegg ser vi at tauet ikke umiddelbart går tilbake til ubelastet lengde etter at lasten er tatt av - etter at tauet har trukket seg litt sammen idet lasten tas av, fortsetter det å krympe sakte i minuttene som følger.

 

Jeg har stått og sett på tau med 50-60T last i enden ryke i en horisontal bane. Det faller bare rett ned; man kunne stått og skrevet over det idet det røk uten at noe ville skjedd med reproduksjonsevnen. (Jeg stod femten meter unna; det føltes rikelig nær nok. Spesielt da loddet dundret i sandgropa utenfor et sekund senere... :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi allerede er inne på vinsjtau.

Jeg har en original capstanvinsj på seriebiln min, og av og til har jeg blidt nødt til og bruke den. Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av litt bedre vinsjtau enn 5tonns strammeband, som stort sett er det eneste jeg har hatt for handen når uhellet har hvert ute.

 

Noen tips? Gjerne med link til butikk.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en original capstanvinsj på seriebiln min, og av og til har jeg blidt nødt til og bruke den. Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av litt bedre vinsjtau enn 5tonns strammeband,(...)

Noen tips? Gjerne med link til butikk.:)

-Du kunne jo høre med OTS (Offshore & Trawl Supply) på Valderøya utenfor Ålesund; de har mye fancy tau og har ikke vært uvillige til å selge i små kvanta tidligere.

 

701 89 494. Jeg har ingenting med dem å gjøre utover å ha handlet der i jobbøyemed noen ganger.

 

Glimrende tau, men kan med fordel få tørke litt før de tas i bruk om det er nyprodusert (tauet er fuktet med et slags smøremiddel som brukes i produksjonen; om tauet er helt ferskt, renner det av det de første par-tre gangene det strammes opp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kevlartau skal du styre langt unna.

 

Har brukt capstan til å trekke meg løs noen ganger før det ble trommelwincher.

En kasteblokk eller to hjelper veldig ved egenbilberging.

Det kan bli grådig varmt for tauet på en capstan.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg selger tau fra OTS med rørkause og rød krok . Lengde 30 meter ,diameter 10 mm . 2850,- Gul krok litt kraftigere pluss 50.- pluss frakt .
Dextron 12 Pluss ,material DyneemaSK78 Farge gul .
Ø 10 mm har en bruddstyrke på 12000Kg .Lengde 30 meter veier 2 Kg pluss kause og krok
Har også to forskjellige lengder med Ø12 mm ,19700 Kg
Ø 6 mm og Ø 8 mm på lager .
926 tre8 null39 Hokksund

http://www.lrforum.com/forum/uploads/gallery/album_77/gallery_781_77_40375.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vi allerede er inne på vinsjtau.

Jeg har en original capstanvinsj på seriebiln min, og av og til har jeg blidt nødt til og bruke den. Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av litt bedre vinsjtau enn 5tonns strammeband, som stort sett er det eneste jeg har hatt for handen når uhellet har hvert ute.

 

Noen tips? Gjerne med link til butikk. :)

 

Ble fortalt en gang at man skulle bruke god gammeldags hamptau på capstan vinsj, sånne man brukte på båter i gamle dager ( nå blir slikt brukt på noen båter i dag, men ikke mange)

 

Dette pga blant annet varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...