Gå til innhold

Dab radio Discovery 3


KjetilT

Anbefalte innlegg

  • Svar 154
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Erfaringen er at min ligger på Posten nå, så snart har jeg litt mer å komme med. Må bare finne tid til montering. :)

 

Men prisen du viser her er nesten det dobbelte av hva jeg ga på eBay, for akkurat den samme pakken. :blink:

 

Jeg kjøpte fra Dynamicsounds00 på eBay, som er en stor sjappe med fornøyde kunder. Med frakt (mva tilkommer) kom det på 172,90 GBP. Lander nok på rundt 2.250,- NOK inkl. alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som den jeg har. Helt ok, men litt krøkkete betjening. Bruker FM signal for kopling til radio.

Vil det si at lyden blir sendt til bilens FM-mottaker? Eller bare navnet på radiokanalen?

Hadde inntrykk av at lyden gikk direkte til forsterker utenom en slags tåpelig FM-sender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det er mobridge eller.no som har en slik modul som skal hukes inn på fiber ringen i bilen til oss som har high line eller logic 7 anlegg.

Mulig jeg husker feil.

 

Mr.P

 

Stemmer det, men 5000?? Drøy pris til en gammel bil synes jeg.

http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/mobridge/mobridge-dab-most-adapter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Stemmer det, men 5000?? Drøy pris til en gammel bil synes jeg.

http://www.dynabel.no/produkter-sortert-etter-merkevare/mobridge/mobridge-dab-most-adapter

Enig i at prisen er drøy.

 

Er sugen på å kjøpe MoBridge selv. Men da bør den komme under 3000kr.

 

Tror den gir best betjenings vennlighet, enkel oppkobling. Og best lyd.

Sagt det før, stort minus at den ikke har mulighet for avspilling via minnekort, eller BT:

 

Og så tror eg faktisk man kan montere den hvor som helst i bilen, f.eks i side veggen , der som BT handsfree modulen ligger, der kna man linke seg inn på Most Bus fiber kabelen. Og det forenkler valg av antenne plasseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vel at dette i hovedsak skjer i Norge, og her er det neppe noen produsenter av DAB-moduler? :huh:

 

Hvis f.eks. tyskerne hadde vært ivrige på DAB, så hadde det nok skjedd litt. Men de tviholdt jo på MC-kassetten og Nokia 6310i i årevis, så har mine tvil om at det skjer noe der på dette nå. :D

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framtiden ligger vel i streaming over internett.

 

Selv mener eg FM båndet burde vært beholdt.

 

Enig i den, at hadde tyskerne sett på DAB som framtiden, hadde de nok fått det inn i bilene sine for lengst, som standard.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har montert Tiny Audio C6 i sin D3 her? Forslag til god plassering og erfaring? Tenker at denne kanskje er liten og lett å finne plass til samtidig som den har line-out. Mange av oss har jo ikke behov for handsfree som er på en del andre adaptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel det samme som jeg installerte i min bil for 1.5 år siden.

 

Selges, eller ble ihvertfall solgt av bilradiospesialisten til samme pris.

 

Har funket greitt, litt tilvenning med hvordan bruke knappene,

 

Men jeg sliter med en god antenneplassering.

Kjørte først med medfølgende antenne klebet i frontruten. Vertikal montering og flipp over stål i a post etc. Men falt endel ut.

Kjøpte så Antennesysteme sin passive takantenne for montering foran på tak.

Monterte den i deksel på A-stolpe. Og jording til karosseri.

 

(Har en lav garasje så ville ikke ha noe antenne oppå taket. Selv en haifinne vil ta oppi)

Men fremdeles dårlig mottak.

 

Oppgraderte med aktiv signalforsterker. Bedre. Men er fremdeles ikke godt nok.

 

Slike små antenner er vistnok avhengige av et fornuftig jordplan for å fungere. Noe som er bortimot umulig å finne på en d3 med glasstak..

 

Vurderer å borre hull i taket foran soltaket men er redd for at antennen vil krasje med eventuell fremtidig prospeed roof rack, og at jordplanet fremdeles er noget lite.. samt vann..

 

Noen med erfaring med dab antenne i d3, gjerne i Bergens området, de tusen tunellers E16 mot Voss osv.

 

Vindusantennen min fungerte helt greitt i byen, men var for dårlig på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt med Tiny audio C3 en del 3 år. Syns lyden er dårlig, er plaget med fm-skur-støy uansett hvilken frekvens jeg velger å koble dab'en til bilradion. Videre tidvis et slit med at fm-frekvensen blir okkupert av andre radiokanaler når man forflytter seg noen mil...

 

Bruker sjelden dab'en, streamer heller musikk/radio inntil jeg kjøper dab som kan kobles rett til stereoanlegget hvor både skjerm og rattknapper fungerer.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er vel det samme som jeg installerte i min bil for 1.5 år siden.

 

Selges, eller ble ihvertfall solgt av bilradiospesialisten til samme pris.

 

Har funket greitt, litt tilvenning med hvordan bruke knappene,

 

Men jeg sliter med en god antenneplassering.

Kjørte først med medfølgende antenne klebet i frontruten. Vertikal montering og flipp over stål i a post etc. Men falt endel ut.

Kjøpte så Antennesysteme sin passive takantenne for montering foran på tak.

Monterte den i deksel på A-stolpe. Og jording til karosseri.

 

(Har en lav garasje så ville ikke ha noe antenne oppå taket. Selv en haifinne vil ta oppi)

Men fremdeles dårlig mottak.

 

Oppgraderte med aktiv signalforsterker. Bedre. Men er fremdeles ikke godt nok.

 

Slike små antenner er vistnok avhengige av et fornuftig jordplan for å fungere. Noe som er bortimot umulig å finne på en d3 med glasstak..

 

Vurderer å borre hull i taket foran soltaket men er redd for at antennen vil krasje med eventuell fremtidig prospeed roof rack, og at jordplanet fremdeles er noget lite.. samt vann..

 

Noen med erfaring med dab antenne i d3, gjerne i Bergens området, de tusen tunellers E16 mot Voss osv.

 

Vindusantennen min fungerte helt greitt i byen, men var for dårlig på tur.

Jeg ble sterkt anbefalt denne; https://bilradiospes.no/produkter/bilstereo/montering-tilbehor/antenner/glassantenne/dab-antenne-adsc700 av bilradiospesialisten da jeg monterte dab spiller i vår Audi a4. Det fulgte antenne med pioneer spilleren, men denne antennen skulle være mye bedre. Nå har jo ikke jeg prøvd andre antenner i audien, men jeg har nå dekning på deler av min pendlerrute hvor jeg tidligere mistet dekning i eGolfen jeg hadde frem til vi trengte stor bil (D3 - som har introdusert meg til dette flotte forunet). Jeg har også dekning i flere tuneller hvor kollega med Volvo xc60 med org. dab mister dekningen.

 

Nå har jo ikke audien oppvarmet frontrute, og jeg har plassert antennen i høyre øvre hjørnet av ruten, og jordet til A-stolpe. Jeg kommer til å plassere antennen i et av sidevinduene bak på min D3 når jeg en gang vil ha dab i den.

 

- Torstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor har fått montert en Pure Highway i sin 09 Tiguan, men sliter der med lydkvaliteten. Det er betydelig lavere volum på DAB kontra FM, samt mindre oppløst lyd. Det er Dynaudio-anlegg i bilen og dermed lett å høre forskjellen.

Opplever også innimellom en skrapelyd, og pga den henter strømmen via 12v uttaket foran, har man ikke tilgang på DAB på sparetenning.

 

Når det gjelder montering av DAB-antenne i siderute prøvde jeg det på min Audi S6 for noen år siden, men opplevde da at radioen falt ut om jeg kjørte på en vei hvor det var fjellformasjoner eller jordvoller på høyre side av veien.

Litt irriterende i grunn, og årsak til at jeg siden har montert i frontruten uten at tilsvarende problem har dukket opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kikket kjapt på innholdet i esken i dag. På AutoDAB kan man stille inn sendefrekvensen selv, sånn at man kan finne en "ren" frekvens dersom den "lekker litt". Man kan også justere volumet på enheten, slik at den matcher volumet på radioen bedre.

 

Har jo problem med litt forskjellig lydstyrke når jeg bruker BT-modul via AUX også, men har ikke funnet noe sted å justere det. Så sant det ikke er inne i hemmelig meny? Noen som vet? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk kikket kjapt på innholdet i esken i dag. På AutoDAB kan man stille inn sendefrekvensen selv, sånn at man kan finne en "ren" frekvens dersom den "lekker litt". Man kan også justere volumet på enheten, slik at den matcher volumet på radioen bedre.

 

Har jo problem med litt forskjellig lydstyrke når jeg bruker BT-modul via AUX også, men har ikke funnet noe sted å justere det. Så sant det ikke er inne i hemmelig meny? Noen som vet? :huh:

Jeg kjøpte en slik passiv forsterker sak fra USA som jeg koblet til AUX inntaket og koblet da lydkilde innbu denne forsterkeren, det ble særdeles mye bedre lyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den auto dab saken .

Kobler ut bilens antenne under bruk . For å unngå interferens med andre FM kanaler eller stasjoner

Tar jeg ikke feil .blir den t'et innpå org antenne kabel .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror den auto dab saken .

Kobler ut bilens antenne under bruk . For å unngå interferens med andre FM kanaler eller stasjoner

Tar jeg ikke feil .blir den t'et innpå org antenne kabel .

Det er ikke min erfaring.

Jeg kjører ukentlig gjennom et område med inteferens med en lokalradio som sender på akkurat den frekvensen jeg bruker på Autodab.

 

Jeg finner ikke ut av hvordan man endrer sendefrekvensen på Autodab boksen, så inntil videre lever jeg med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...