Gå til innhold

Vil bli defendereigar!


yngveh

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg har hatt lyst på Defender lenge, men no er det altså bestemt og vedtatt og godkjent av konemor! :wub:

 

Det virkar som de har eit åpent og hjelpsomt miljø her på forumet, så eg tenkte eg skulle spør litt rundt før eg kjøper den første og beste defenderen eg finn.

 

Bilen blir "pappabil", og kona skal få ha audien for seg sjølv. Bruk blir stort sett kvardagskjøring, jobb/barnehage, noe hengertrekking, div heimesnekkerprosjekt, turbil til fjell/fjord året rundt og ellers alt mulig som ein finn på innimellom. Kjører lite motorveg/langt og fort, men mykje vestlandsveg med varierande standard og dårleg brøyting. Viktig at bilen starter og går som ei klokke også på vinterstid.

 

Ein kamerat har ein 2009 Puma 110 og anbefaler 2007 eller seinare mod pga "komforten". Litt nervøs for transit motoren. Td5 kjenner eg ikkje til men hører mye godt om seinare årsmodellar.

Kva ellers bør eg tenke på ift valg av årsmodell/type? Er puma berre bonus på komfort eller er det andre viktigare ting også? Kva skiller eit godt kjøp frå eit dårleg kjøp på defender?

 

Skrur lite sjølv, men har lyst å lære og har fleire venlegsinna bilmekanikervenner samt tilgang på verkstad/løftebukk ++.

 

Bør eg følge med på noen spesielle nettsider for å få meg "gode" bilar til salgs? Ser ut som overprisa og/eller dårlig stand på mykje av det som ligg ute no. Har varsel på rubrikk.no, autodb og finn.no.

 

 

Håper de kan avsjå litt tid til å dele erfaringar, eg gler meg til å ta fatt på det minst fornuftige eventyret på lenge! Hurra! :D

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har en 2002 dcpu som daglig bruksbil, og er kjempefornøyd med valget. Har hatt et par defendere før også, både 90 og 110. 90 er en morsom bil dog med begrenset med plass.... 110 dcpu er kanskje ikke den mest praktiske med tanke på bikkjer og unger, men noe må man jo ofre. Har kun hatt td5 og har aldri opplevd noe driftsproblemer mht motor, er litt mer usikker på pumamotoren. Selv om 6 gir fristet så landet jeg på td5, planlegger bytte av fordelingskasse til en m høyere utveksling. Praesto "piffet" opp motoren på min før jul, så nå går den mye bedre, merkbart mer dreiemoment bla, rett og slett kjempefornøyd med det. For meg var det viktig å finne en original bil og ikke et ombygd "skogstroll" selv om det kan være kjempetøft. Sitter med et inntrykk av at mange av disse er ganske herjet med.... Ellers er jo rust i bla dører et tema, min erfaring er at biler som ser litt lurvete ut en plass ofte er det mange andre steder også.

Jeg ville gått for en entusiast eid bil, nyere en 02, ikke for høy km, mange eiere kan ofte bety litt slurvete vedlikehold. Tenker at en bra bil er verdt å betale litt mer for, enn den første og beste....

 

Lykke til, finner du en bra bil så vil du ikke angre!

 

Mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transitmotoren er anerkjent og mye brukt i blant annet Ford ettersom det er produsent. Spør du mekanikere om motoren i Puma får du positive svar. Alt i alt en motor det er lite trøbbel med. 6 gir er alfa omega i en Defender om du ikke monterer overdrive. Varmeapparat er overlegen td5 og samtlige 7 seter i fartsretning er sentralt. Disse momentene var avgjørende for at jeg kjøpte Puma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Transitmotoren er anerkjent og mye brukt i blant annet Ford ettersom det er produsent. Spør du mekanikere om motoren i Puma får du positive svar. Alt i alt en motor det er lite trøbbel med. 6 gir er alfa omega i en Defender om du ikke monterer overdrive. Varmeapparat er overlegen td5 og samtlige 7 seter i fartsretning er sentralt. Disse momentene var avgjørende for at jeg kjøpte Puma.

 

Det høyrest jo umiddelbart fristande ut - men prismessig? Kva går ein 5/7 seter Puma for, og kor ofte dukkar dei opp for salg til ein overkommelig penge? Virkar veldig overprisa ift km dei få eg har sett så langt.

Det er få Defendere på finn.no akkurat nå. Men fatt mot og ha is i magen, det går i bølgedaler!

Då må det snart bølge oppover før kona kjem på bedre tanker! B)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har liten erfaring med Puma -> men litt erfaring med td5 etterhvert.

6 gir savner vi i grunnen sjelden da vi bor i "provinsen" og ikke altfor ofte har behov for å kjøre fortere enn 100. Det funker helt fint.

Men det er 3 ting som har "Pumafisert" vår 03. Puma bakseter, ekstra 4,2kW varmer under setet bak til spesielt kuldegropa (men også generell ekstra varme) og tuning av motor. Spreder på ventilasjonen på vinduet foran slik at det blåser til sidene er også lur oppgradering. Tilsammen gjør disse modsa td5 Defender til vår overlegne hverdagsbil!

Endret av telindnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at en motortuning er billig og enkel oppgradering. Motoren opplever jeg som mykere i gangen og med bedre effekt over hele registeret. Mye mindre giring og gassen i bunn. Du slipper å gire ned i bakker og kjøre på høyt turtall i samme graden. Tror det kan være med på og "spare" motoren. Aner ikke om det stemmer, men liker å tro det. Skulle jeg ønsket en enda bedre effektkurve måtte det være sterkere motor på lavt turtall, men da må vel en annen turbo på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere td5 ere i turtall ved 80/90. Jeg har på Puman behagelige 1800. Det kan støydempes så mye en vil, men motoren har nå likevel sitt turtall. Jeg bor også i provinsen og 6 gir er suverent og gir en rolig bil. Puma med sin girkasse var en vesentlig oppgradering og det kan man ikke overse. I tillegg har Puma en forbedret momentkurve og det er jo også bra. Til dere som har satt inn Puma seter i td5; har Statens vegvesen godkjent løsningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender rett som det er at jeg kjører Defender td5 og jeg liker både gangen og lyden. Som lafte er inne på oppfatter jeg også turtallet som litt høyere en det er. (uten at jeg egentlig plages veldig, det er selvsagt individuelt)

 

Jeg har puma 2.4 (transit motor) og 6 giret kommer godt med. På typisk langkjøring opp og ned til f.eks Hemsedal har jeg 6.giret inne nesten hele tiden og kan fint legge på 1500-1600 i lett terreng uten å plage motoren. Forbruk tur retur over 470km landet i helgen på 0,85 om det er interessant.

Tror ikke TD5 er så mye værre i samme hastigheter?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gått for en som er over gjennomsnittet vedlikeholdt, spesielt en der ramme er i GOD stand.

Et par ting vi aaaaldri blir enige om her på forumet: hva som er de beste dekkene og hvilken motor som er best

Lykke til! :)

Endret av tnj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 110 td5 dcpu black edition og nå Puma 90 soft top. Begge relativt upraktiske biler som daglig bil så LR for meg er hobbybil. Puma er en nyere bil med de fordeler det har, og alt maset om transit motorer er lite fundert. Jeg liker Pumaen mye bedre enn min tidligere td5, mye behageligere på langkjøring og "god komfort" med varme og recaroseter (min kone sovner i passasjersetet). Gearkassen er mye bedre i skiftene enn td5.

 

Jeg har hatt min puma i 5 år uten et eneste problem (bortsett fra at slangen fra vindusspylertanken løsnet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input alle sammen! Er tydelig at både puma og td5 har sine fans! ☺️ Eg syns lyden av td5 er sjarm, men er usikker på seter og oppvarming.

 

Eg går sterkt ut ifrå at bilen er upraktisk, det pleier vera eit godt teikn! "Gode bybilar" har ofte lite plass, dårlig sikt, elendig kjøreglede, mykje elektronikk og trange bakseter etter min erfaring.

 

Pris - kva bør eg forvente å måtte betale for eit eksemplar i god stand? Helst 7 seter og km godt under 200. Sein td5 / tidlig puma.

 

Kostnadsnivå ellers, utenom slitasje/rep/havari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt min Puma 2007/08 i 5 år uten annet enn service og slitedeler. Det har uten tvil vært, så langt, den billigste bilen å eie. De få Puma 2007 7 seter som har ligget til salgs har hatt en minstepris på 350 tusen. Koser meg hver dag og spesielt siden jeg satte inn seter så er bilen blitt stillere og derav behageligere å kjøre- helt annen kupé følelse nå.

Endret av Neverluren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg eide en TD5 i flere år og har nå siden i fjor eid en Puma, begge 90. Derfor kan jeg snakke av egen erfaring om begge utgaver.

 

Puma er uten tvil mer komfortabel når det gjelder varme/klimaanlegg og støynivå (men den sære sittestillingen sjåføren må belage seg på, er den samme som i alle Defendere). Takket være bedre komfort og mer "sivilisert" interiør, er Puma litt mer "konevennlig" (men det trenger ikke å være så viktig for de som - i motsetning til meg - har flere biler i familien). En god overraskelse for meg ved overgang til Puma var at Puma (i alle fall min) bruker ca.10% mindre drivstoff i kombinert bruk: min TD5 kjørte i snitt 10 - 10,5 km/l, mens Pumaen kjører 11,2 - 11,5 km/l, med piggdekk og takstativ.

 

MEN, den mye mer stillegående Puma kan bare drømme om den fascinerende motorlyden som TD5 lager, spesielt i akselerasjon. Og med de nye interiør har den også mistet litt av "rustikksjarmen" som TD5 har. Hva ville jeg valgt om jeg kunne velge igjen? Tja.. vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tidligere en '02 110 DCPU (TD5)

Men så kjøpte jeg før nyttår en '07 Puma 110, 7 seter. Angrer ikke ett sekund på det. Varmeapparat som svir leggen under kjøring, girkasse som går helt til seks!

Disse to er de eneste fordelene jeg egentlig kan se ifht min gamle Defender.

Ellers er det meste likt synes jeg.

Savner litt lyden av TD5'en, og ikke minst safarilukene i torpedoveggen..

Men viktigst av alt, frk.Samboer liker å kjøre Pumaen, og ungene koser seg i de mye bedre baksetene enn TD5'en. ?

Løp og kjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få litt inntrykk av kor ille det varmeanlegget i pre-puma egentlig er. Er det sånn at det er så dårlig at det i prinsippet berre er kaldluft (også når du treng litt lunk pga dugg), eller er det berre for svakt til defrost vinterstid?

 

Webasto (som virker) er jo soleklart på ønskelista uansett årsmodell...

 

Støy, dårlige bakseter og seks gir er eg lite opptatt av. Støy kan ordnast, baksetene kan byttast og låge gir blir aldri eit problem så lenge defenderen ikkje blir einaste bil i tunet. Litt av vitsen med å kjøpe den her er å lære meg sjølv å ta meg god tid. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmeanlegget i pre-Puma er ikke SÅ ille, men er det en del minusgrader må du belage deg på å kjøre (uansett hvor langt) med jakke, lue og hansker på.

 

Webasto har jeg aldri følt behov for, i Pumaen, og ser hvirkelig ikke hvorfor folk med Puma bruker mye penger på det. Etter 5 minutter i gang blir det varmt nok til å sitte i genser, selv om det er 20 minus ute. Bilen starter fint selv i mange minusgrader. Hva mer trenger man egentlig? Eneste en kan kritisere til varmeanlegget på Puma, er at varmen ikke sprer seg jevnt til hele kabinen: stikker du handa ned mellom setene eller mellom setet og døra, eller bak framseter og cubbybox, så er det fort veldig kaldt (dersom det er 10 / 20 minus ute). Men for de to som sitter foran, er det ingen ubehagelig klima.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...